Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 16, 2016 19:44:42 GMT 2
Suomenhevostamma / s. 30.8.2015 / Om: Essis Ella on Veeralla ylläpidossa / väliaikaisomistuksessa ♥ ♥ Ella etsii omaa hoitajaa ♥ kuva (c) VRL-08154 / editing (c) Veera
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 17, 2016 16:24:57 GMT 2
Auton konepelti kiilsi lämpimässä kevätauringossa, kun se kaarsi traileri perässään Hiisivuoren avaraan hiekkapihaan. Kapusin ulos mustasta, jo aikansa nähneestä bemarista vapauttamaan mielenosoituksellisesti trailerissa paukuttelevaa suomenhevostammaani, tosin eihän Ella ollut minun vaan se oli minulla vain ylläpidossa. Neiti ryntäsi alas laskusillalta, joka ei tainnut tehdä tallin toiseen omistajaan hyvää ensivaikutelmaa, kun hän sattui juuri silloin kävelemään tallilta vaikkuttavan näkoisestä rakennuksesta ulos. Sain Ellan jotenkuten taas takaisin ruotuun, ja alluksi esittäytynyt nainen tuli juttelemaan minulle.
Hän selitti että voisin viedä Ellan sille varattuun karsinaan, tallin lisärakennukseen, siksi aikaa kunnes saisin sen tavarat suunnilleen omille paikoilleen. Talutin Ellan omaan karsinaansa, ja lykkäsin sen eteen kasan heinää, olihan se odottanut päiväheiniään jo pari tuntia ylimääräistä. Sen jälkeen vetäydyin itse järjestelemään Ellan tavaroita siihen kuntoon että ei ihan hulluilta vaikuttettaisi. Kun Ellan tavarat olivat omilla paikoillaan (taih no suunnilleen paria putelia lukuunottamatta) päätin harjata tammaa, olihan karvanlähtöaika ja sun muuta. Harjasin tamman läpi jokaisella sen omistamalla harjalla tarkkaan, jättämättä likalaikun likalaikkua liinakkoon kavapeitteeseen. Sitten kun tamma oli ikuisuuden harjailun jälkeen valmis, käväisin hakemassa ratsastuskäsineeni, tamman suitset ilman ohjia, juoksutusliinan ja pitkän raipan, koska olin päättänyt, että käväisisin vielä juoksuttamassa sen kentällä ennen kun lähden kotia kohti.
Varustin Ellan, ja talutin sen kentälle. Alkulämpäksi laitoin Ellan kävelemään molempiin suuntiin, ja välillä ettei tammuska nukahtanut kävellessään tehtiin siirtyminen raviin ihan vaan herättelyksi. Noin kymmenisen minuutin alkuverkan jälkeen, aloitettiin varsinaiset kevyet laukka- ja ravitehtävät joissa oli tarkoitus saada Ellaa vähän vetreytymään pitkästä automatkasta. Ensin otettiin laukkaa oikeaan, ja sitten vasempaan suuntaan tasapuolisesti ja lopuksi annan Ellan vielä revitellä kierroksen.
Palaamme Ellan kanssa talliin, jossa puuhaili minulle tuntematon tyttö, hevosen sentään tunnistin knapstrupiksi. Olen ollut pienestä asti ujo, joten kävelin varovaisesti Ellan kanssa sen karsinaan, ja rupesin riisumaan sen varusteita. Tämä knapstruppia harjaillut tyttö, oli minua rohkeampi, ja ilmestyikin hetken päästä Ellan karsinan eteen. "Taidat olla uusi täällä, olen Amanda, omistan tuon knapstrupin omistaja joka muuten on Assi". Jään hetkeksi hämilleni, mutta vastaan kuitenkin että olen Veera, ja tämä suomenhevostamma jota kutsutaan näin tutummin Ellaksi, on minun ylläpitohevoseni. Jäämme juttelemaan hetkeksi, kunnes Ellaa alkaa jo hieman kyllästyttää. Jatkan puuhiani Ellan parissa, selvitellen sen häntäjouhia ja harjaa. Vien tamman varusteet takaisin paikoilleen, heitän Ellalle kasan heinää, ja lähden bussipysäkille jättäen sen vihdoin omaan rauhaan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Sori tällänen hätänen tarina, jossa oli melko vähän kuvailua, panostan kuitenkin tuleviin tarinoihin hieman enemmän. Tämä oli kanssa tosi lyhyt, mutta kirjoittelen yleensä pidempiä :DD ♥: Ella & Veera
Tämähän oli, kiva, vaikka sun mukaan "hätäinen" tarina. Tosin ehkä se hätäisyys hieman kostautui kirjoitusvirheissä ja lauseissa, joiden merkitys oli hieman arvoituksellinen. Minusta on joka tapauksessa kivaa saada lukea heti sun saapumisesta meilla Katselinkin teidän saapumista vähän kummissani, ja yritin päätellä oliko hyvä vai huono asia majoittaa jokseenkin sekaisin oleva suomenhevostamma meille. Noo ei meilläkään kaikki hevoset tykkää matkustamisesta ;D Pienten kirjoitusvirheiden lisäksi minua jäi ihmetyttämään, että saavuit tallille autolla, mutta kuitenkin lähdit bussilla. Tarinassa tämä jäi vähän arvoitukselliseksi, sillä saattoihan joku muunkin ajaa sitä autoa. Tykkäsin sun kirjoitus tyylistä, jossa toit paljon esim. tälläisia lausahduksia esille: "Harjasin tamman läpi jokaisella sen omistamalla harjalla tarkkaan, jättämättä likalaikun likalaikkua liinakkoon karvapeitteeseen." Kiinnität sitten ensikerralla enemmän huomiota niihin kirjoitusvirheisiin Saat tästä 25 tr.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 19, 2016 15:56:25 GMT 2
"Ihanaa kun on taas pitkään ollut näin aurinkoista!" ajattelen samalla kun olen harjailemassa ketäs muutakaan kuin suomineitiä nimeltä Ella. Aurinko paistaa kirkkaasti Ellan karsinan ikkunasta, joudun oikeen silmiä sirristämään jotta näkisi mitä tekee. Lisärakennuksen ovelta alkaa kuulumaan pauketta, ja samassa sisään pöllähtää Amanda, joka suuntaa välittömästi Assin luokse. "Mukava auringonpaiste tänään, eiks?" kysyn Amandalta rikkookseni hiljaisuuden. "Juu, toivottavasti se kevät nytten vihdoin tuli ja os tulee takatalvi niin alan itkemään!" Amanda naurahtaa. "Tuutko mun kanssa maastoon, tarviin Ellalle tukihepan kun se on tollanen herkkis vielä maastossa" kyselen.
Amanda vastasi myönteisesti, ja alan varustamaan Ellaa. Varmuuden vuoksi asetan ohjat olympiakuolainten alimpaan, eli vahvimpaan ympyrään, sillä en ajatellut löytää itseäni pääsiäisenä sairaalasta teholta kun Ella on pamauttanut mut maahan. Asettelen satulahuovan Ellan selkään, joka oli upouusi Eskardonin joku musta perushuopa ja lisään vielä päälle hieman vanhemman satulan. Sitten vain suitset päähän, ja sitten vaan menoksi. Taluuttelen Ellaa samalla, kun Amanda jäi vielä talliin valitsemaan pinteleitä Assin monesta kymmenestä pinteliparista. Vihdoin kaksikko saapuu pihalle, Amandan kanssa kavutaan molemmat ratsujen selkään ja suunnataan Harjunlenkille, jonka kiertämiseen menee Amandan mukaan noin tunti. Aluksi ravailemme rinnakkain, mutta polun kaventuessa, Assi menee eteen. Ensimmäisen kerran koko lenkin aikana Ella päättää pelästyä jotain niinkin pientä, kun hassun näköistä kantoa joka nököttää polun vieressä. Ella vetää päänsä alas, ja puree kuolaimeen, ja lähtee kiitoravia Assin ohi. Onneksi sentään olen Ellan omistajalta Essiltä saamillani ohjeilla, sain Ellan takaisin hallintaan, ja maastoretki jatkuu rauhallisissa merkeissä.
Sopivan laukkapätkän tullessa esiin puiden takaa, teemme mitäs muutakaan kuin laukkaamme peräkkäin suoran loppuun, vähemmän tai enemmän kovaa. Sitten päätämme että olisi ihan okei aika antaa heppojen vähän levätä, ja annamme hevosille löysät ohjat. Juttelemme rattoisasti Amandan kanssa hevosista, ja vähän niiden ulkopuoleltakin, ja pian olemmekin saapuneet takaisin tallille. Hyppään Ellan selästä, talutan sen talliin, sen karsinaan jossa rehukupissa on tallityöntekiän jakamaa mömmöä, joka sisältää vähän kaikkea, muummuassa B-vitamiinia. Alan riisumaan Ellalta suitsia, jonka tekee haasteeliseksi kupissa oleva ruoka, mutta onneksi sentään sillä ei ole vaikutusta satulan ja huovan poisottoon. Ellalla on selässään selkeä satulanmuotoinen hikijälki, ja päätän muutenkin hikisenä olevan hepan käyttää suihkuboxissa. Suihkuttelen pahimmat jäljet pois, sitten kuivailen suurimmat osat vedestä ja talutan Ellan takaisin karsinaansa. Kuivailen sielläkin sitä pyyhkeellä, ja päälle laitan kuivumista avustavan fleeceloimen, jonka päälle tallitoppiksen jotta neiti ei kylmety. Heittelen perinteisesti Ellalle heiniä, ja jään odottelemaan pihalle että siskoni tuisi noutamaan mut, kun olin menossa sille yöksi.
Teilläpäs oli mukava maastoreissu (tai ainakin jos välikohtausta ei lasketa mukaan!) Harjunlenkki on oikein kiva, jonka lisäksi meillä todella on paljon erilaisia maastoja, joten Ellallekin saadaan varmasti hyvin harjoitusta. Sää on myös ollut jo pidemmän aikaa niin ihana, toivotaan ettei tulisi sitä takatalvea.. Tarinasi oli mukavaa luettavaa, kappaleet sopivan mittaisia ja sisältö melko hyvää. Vähän kirjoitusvirheitä kyllä löytyi, mutta suurimmat virheet olivatkin verbeissä. Aikamuodot heilahtelivat aika lailla preesensin ja imperfektin välillä. Suosittelenkin sua päättämään kumpaa käytät ja sitten yrittää käyttää vain sitä. preesensin parihan olisi perfekti ja imperfektin pluskvamperfekti. esim. "Amanda vastasi myönteisesti, ja alan varustamaan Ellaa." -> Amanda vastasi myönteisesti ja aloin varustamaan Ellaa. TAI Amanda vasta myönteisesti ja alan varustamaan Ellaa. Toivottavasti näillä eväillä on hyvä jatkaa. Saat 30 tr.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 19, 2016 16:32:39 GMT 2
Läähättäen juoksin tallin pihaan. Olin kirjaimellisesti juossut koko matkan bussipysäkiltä tallille. Halusin ehdottomasti olla kertomassa Ellasta sen ratsastajalle, joka sillä tänämaanantaina menisi esteitä. Saavuttuani Ellan karsinalle, siellä ei ollut ketään. Hetkessä ymmärsin että hän on varmasti tarhassa. Kipaisin tarhoille mukanani pikki polleriimu jonka vuosia sitten olin saanut arvonnasta Hevoshullussa. Portille vastaan minua tuli iso musta ja pieni liinakko, toinen oli Smirky, Ellan tarakaveri, jonka omisti Jem. Nopeasti nappasin Ellan kiinni, ja taituroin itseni portista ulos, päästämättä vahingossa kummastunutta Smirkyä karkuun. Tallissa minua ja Ellaa oli vastassa sen ratsastaja, ja hän aloitti tamman varustamisen.
Ratsastaja oli kokenut, tiukka mutta käsitteli hevosta hyvin ja selvisi itse Ellan kanssa. Ainaki tällä tallilla omistaja kuunteli toiveitani Ellan ratsastajan suhteen. Lähdin seurailemaan maneesiin tunnin kulkua, ja hetkessä ratsastajat olivat ratsujensa selässä. Tunti sujui Ellan ja hänen ratsastajansa osalta paremmin kuin hyvin, nyt uskaltaisi sitten varmaan antaa Ellan tulla tunneille, kun se noin hyvin käyttäytyi sille vieraassa tilanteessa. Tunnilla oli hypätty kuitenkin vain 90cm esteitä, eikä Ella ollut laisinkaan väsynyt, niin päätin että varmasi Ellan kanssa pystyy hyppäämään tunnilla myös huomenna. Ellan ratsastaja hoiti Ellan, ja vei takaisin tarhaan. Ratsastajien lädettyä, jäin vielä pesemään Ellan varusteita sekä laitoin satulahuopia ja loimia kasan pyykkiin. Vaidoin vielä suitsiin otsapannan ja huomista tuntia jolle Ella osallistuisi varten perus kolmipalat, olympiat ovat kuitenkin käytössä meillä vain maastossa. Nytkin ne olivat vain Ellan hermostumisen varalta suitsissa tunnilla. Siivoilin vielä jokseenkin väsyneenä Ellan karsinan, laittelin iltaheinät ja Ellan iltamössöt. Käväisin vielä hakemassa tamman ulkoa, ja jätin sen syömään heiniään talliin. Lähdin pois tallilta vähin äänin, sanomalla vain moikat tammalleni, ja juoksemalla päivän vikaan tänne tulevaa bussiin.
--------------------------------------- Tmmönen miniskiditarina Ellan ekasta tunnista täällä Hiisiksessä. Tää nyt oli tällänen bonustarina kun en tähän panostanut kauheasti
Bonustarina ja bonustarina Tämä oli todella kiva lisä, sillä yleensä kirjoitetaan vain itse ratsastuksesta yms. joten oli todella kiva lukea omistajan aatteita myös hevosen ratsastustunnista. Muuten tämä oli aika nopea, mutta voithan joskus toiste kirjoittaa pidemminkin tunnista, jos vielä jaksat kentän laidalle sitä tulla seuraamaan Muuten tarinassa oli vähän kirjoitusvirheitä ja sen sellaista, mutta en niistä nyt ala paasaamaan sen enempää, kun tää oli kuitenkin tälläinen bonustarina. Saat 20 tr.
- allu
|
|