Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 15, 2016 21:41:22 GMT 2
Assin oma päiväkirja. ¤ Omistaja, Amanda Ericsson
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 15, 2016 22:18:09 GMT 2
15.3.2016
Aurinko paistoi mukavasti pinkin WEGA:n hupparini selkämykseen, kun seisoin tallipihalla Miksun kanssa harjailemassa Assia ja Vallua. Karva pöllysi ilmassa: etenkin Assi oli talven aikana etsinyt itsestään jakkihärkämäisen muodon ja kevään lämmitellessä sen kylkiä karva putoili suurina tukkoina harmaanruskeaan maahan, jossa kutakuinkin oli vielä lunta. ”Assin hoitopestistä tulee kyllä kunnon tappelu”, Miksu sanoi Vallun toiselta puolelta hetken hiljaisuuden jälkeen. ”Se on vielä niin mahdottoman suloisen näköinen, ei ihme, että siihen ihastutaan heti”, myönsin. Itsekin olin tykästynyt kirjavaan tammaan aivan erityisen paljon seuratessani sen totuttelua tallielämään. Se ei seisonut karsinansa ovella pää pitkällä tehdäkseen itsensä näkyväksi, vaan kuulosteli ja seuraili syrjästä tarkoin silmin muiden menoa. ”Valluakin taisi yhteen aikaan hakea aika monta hoitajaa”, muistelin hakuja. Miksu nyökytteli pontevasti päätään. "Se on mun oma karvakorva”, Poika rapsutti hellästi eestinhevosen korvantausta. Se ei liiemmin kiinnittänyt huomiota hellyydenosoituksiin, vaan laski päätään ja hamuili lakastuneiden ruohonkorsien seasta uuden kevään varovaisia varsia. ”Joo, en mäkään oikein osaa kuvitella itseäni kenenkään muun kuin Pandan ja Assin kanssa. Vaikka niihin menee välillä järki, niin ne on kaikista parhaita.” Kaikista paras päätti juuri samalla hetkellä kohottaa vasemman etujalan, jota olin ollut harjaamassa, ja kopauttaa harjalaatikon nurin. Jäykkäharjaksiset suat, iloisenväriset sienet ja kaviokoukut vierivät ympäriinsä.
Olin ajatellut hypätä Assilla iltapäivällä, kun aurinko olisi laskenut vähän eikä enää paistaisi suoraan silmiin. Maneesikausi oli kestänyt jo niin pitkään, ettei siellä ratsastaminen hotsittanut minua ollenkaan. Viettäisin mieluummin muutaman ylimääräisen tunnin tallilla ja ratsastaisin myöhempään. Ehdin juuri saada ruunan karsinaansa, kun Allu tuli minua vastaan tallikäytävällä Mortin raskas satula sylissään ja tummat suitset olkapäällään. Keskiviikkoisin hänelläkin oli aikaa liikuttaa hevostaan kunnolla, kun pidettäviä tunteja ei ollut. ”Hei Ama!” Nainen näytti ilahtuvan nähdessään minut ja pysähtyi. ”Mun pitikin juuri löytää joku jo vähän pidempään tallilla käynyt! Onko sulla kiire?” ”No eipä oikeastaan”, kysyin yrittäen arvailla, mihin keskustelu oli johtamassa. Jotain vastuullista arvatenkin? ”Haluaistiko sä liikuttaa Alpon? Mä ajattelin pitää ihan kunnon vapaapäivän ja käydä pitkän maastolenkin Mortin kanssa, mutta Alpokin kaipaisi liikuntaa. Jos ratsastaisit sillä ihan rauhallisesti tunnin verran kentällä?” Allu kohensi satulan asentoa sylissään. Minun ei tarvinnut miettiä hetkeäkään. ”Totta kai!” henkäisin. ”Se olis mahtavaa!” ”Kiva! Sen varusteet on satulahuoneessa. Ota ihan helppoja juttuja.”
Tuntui melkein rikolliselta mennä vieraan hevosen karsinalle. Olin niin tottunut hengaamaan tallin toisella puolella, että varsinainen pääkäytävä tuntui mahdottoman leveältä ja avaralta. Vintiö painoi vaalean turpansa ovea vasten, kun kuljin sen ohitse ruunan kohdalle. Se kohotti päänsä ja katsoi varautunut ilme silmissään minua, kun astuin sisään. Pandan kanssa olin tottunut päättäväisiin ja rauhallisiin liikkeisiin – muutoin sai tuntea yllättävän pian kipakat hampaat käsivarressaan – ja päätin kokeilla samaa taktiikkaa Alpoon. Miltei valkoiset korvat heilahtivat, kun jutustelin puoliääneen ruunalle kaivaessani harjapussista pölyharjaa. Vertasin huomaamattani Alpoa kokoajan Pandaan. Eihän se oikeastaan ollut mikään ihmekään, minä vietin aikaa lämminverisen hevosen kanssa melkein päivittäin ja totuin sen olemukseen ja reaktioihin. Vieraalle otukselle piti kuitenkin antaa mahdollisuus osoittaa luonteensa. Alpon kauniit valkeat läikät saivat uutta hohtoa, kun harjasin pitkin vedoin sitä. Se seisoi paikoillaan karsinassa pää alhaalla, ainoastaan korvat liikahtelivat uteliaasti minun suuntaani. Ruunasta näki, että se oli hiukan epävarma tilanteesta.
Satula oli melkein samanlainen kuin Assin satula, ainoastaan polvityynyt olivat mustan sijasta ruskeaa nahkaa. Paksu, tikattu satulahuopa oli kirkkaansininen ja näytti uudelta.
Varustettuani Alpon se seurasi tyynesti perässäni, kun talutin sen kentälle. Aurinko paistoi tallin takaa viistosti, taivaalle oli kerääntynyt muutamia pilviä. Niiden läpi siivuttuessaan auringonsäteet loivat pihalle kultaista valoa. Kypärän tummanruskean lipan alta näin, että kenttä oli jo hyvässä kunnossa. Se oli sulanut ja kuivunut miltei kokonaan vellistä tasaiseksi hiekanväriseksi maaksi. Alpo astahti syrjään, kun olin taluttanut sen keskihalkaisijalle, kiristänyt vyön ja aikeissa nousta selkään. ”Prr!” käskin sitä päättäväisesti. Ratsastuskoulussa se ei voisi steppailla, kun ratsastaja vasta roikkui kyljellä. Kurotin ottaakseni nahkaohjista paremman otteen, laskeuduin takaisin maahan ruunan kyljeltä ja ponnistin uudelleen. Tällä kertaa Alpo astui eteenpäin. ”Seisopas rauhassa!” komensin ja puristin vasemman käteni nyrkkiin, jotta se tuntisi kevyen pidätykseni. Kolmannella yrittämällä Alpo seisoi hiljaa ja palkitsin sen pörröttämällä sen harjaa.
Alpon liikkeet olivat kapeampia verrattuna Assin vahvaan ponnuun ja liitäviin askeliin. Holsteinin selässä oli kuitenkin mukava istua. Etenkin sen ravi oli paljon pehmeämpää ja se vastasi apuihin iloisesti ja kantoi itsensä kauniisti. En pyytänyt siltä kovinkaan haastavia asioita: ratsastin pitkän alkukäynnit ja tein sitten käynti-ravi-seis- siirtymiä kunnes olin varma, että s oli kuulolla. En voinut vastustaa kiusausta kokeilla pientä pätkää pohkeenväistöä käynnissä tallipihan puoleisella pitkällä sivulla. Alpolla kesti hetki tajuta, mitä hain, mutta saatuaan ideasta kiinni se väisti mielestäni hyvinkin sievästi ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Taputin ruunan kaulaa kehuen sitä vuolaasti ja annoin ohjien valua sormieni lomitse pitkiksi. Tehtävät eivät olleet erityisen haastavia ja kuljimme rauhallisesti, joten ruuna ei ollut edes hionnut. Laukkatyöskentely osoittautui haasteellisemmaksi kuin olin luullut. Olin jo huomannut, että Alpo oli herkkä niin suustaan kuin kyljistäänkin ja vastasi apuihin salamannopeasti, mutta käyntipätkän jälkeen antaessani laukkapohkeet jäin silti jälkeen. Iso ruuna potkaisi taaksepäin jopa pienet pukit karauttaessaan ensin uraa pitkin ja sitten voltille, jolle ohjasin sen saadakseni sen takaisin ruotuun. Sydän tuntui hakkaavan kylkiluita vasten säikähdyksestä, vaikka Alpo olikin periaatteessa ollut käsissä koko ajan ja vain leikitellyt. Siisti nosto ei ottanut onnistuakseen. Aina Holtein livahti altani laukkaan tai nosti päätään, jolloin raviaskel ainoastaan tikutti ompelukonemaisena eteenpäin, muttei pyörähtänyt laukalle. Hidastin ravin tarkoituksella tempoltaan verkkaiseksi ja tein muutaman kierroksen ajan loivia kiemurauria keskihalkaisijalle ja takaisin uralle, ennen kuin palasin laukkatehtävään. Kolmannella yrityksellä sain siistin noston. ”Hieno!” kehuin ääneen ja annoin Alpon venyttää kaulaansa, jotta se tietäisi tehneensä oikein. Laukka tuntui mukavalta, se rullasi reippaana allani ja tuuhea harja piiskasi paljaita käsiäni vasten. Ihana Alpo!
Fanni näytti uteliaalta, kun jäähdyteltyäni Alpon ja hoidettuani sen karsinaansa palasin Assin luo pikkupuolelle. Letti heilahti olalta toiselle, kun hän tuli Velmun karsinan ovelle kumisuka kädessään ja siristi miettiväisen näköisenä silmiään. ”Mä näin, kun sä ratsastit Alpolla!” hän sanoi hetken minua silmäiltyään. Olin kumartunut kiinnittämään jännesuojia juronnäköisen Assin etujalkoihin. ”Joo, Allu pyysi mua ratsastamaan sen”, sanoin noustessani ja kurottaessani ottamaan takajalkojen suojat karsinan ulkopuolelta. Assi käänsi tällä välin selkänsä minua kohti ja huiskaisi tympääntyneenä häntäänsä. ”Älä Assi tappele.” ”Millainen se oli?” uteliaisuus paistoi pitkälle Fannin äänestä. Hän oli unohtanut Velmun harjaamisen ja nuori ruuna tuli tuuppaamaan häntä selkään vaaleanpunaisella turvallaan. Mitä, hän vain seisoskeli, se tuntui sanovan. ”No, herkkä ja aika omapäinen. Kuunteli tosi hyvin ja selvästi halus tehdä töitä”, kerroin kuuluvalla äänellä, jotta tyttö kuulisi minut, vaikka olin kumartunut suojien kanssa Knapstrupin takajalkojen puoleen. ”Kuka halus tehdä töitä?” kuului tuttu pojanääni tallin ovelta. Mikael! ”Alpo”, vastasin tullessani karsinan ovelle ja napatessani satulan loimitelineeltä käsivarrelleni. Mikael talutti Vallun parin karsinan päähän ja veti oven perässään kiinni. ”Voi teitä ainaisia heppatyttöjä!” hän puuskahti muka tosissaan. ”Meillä sentään on suuret kuviot, vai mitä, Vallu.” Minä ja Fanni vaihdoimme virnistyksen tallikäytävän ylitse. ”Jos arvon suurmies haluaa, niin mä oon menossa hyppäämään kentälle. Kun sulla on se puomityttökerho koossa omia hyppyjäs varten, niin voisit ehkä tulla myös itse auttamaan”, huikkasin Valentinon karsinan suuntaan. Mikaelin pää ilmestyi yllättyneenä ovenrakoon. ”Ai että mä tulisin nostamaan puomeja? Ei käy! Mä tuun mukaan hyppäämään!”
Lopulta satulahuoneessa toimettoman oloisena lorvinut Samppa värvättiin puomipojaksi. Saimme Miksun kanssa antaa alkukäyntien aikana tarkat ohjeet, joiden mukaan keskihalkaisijalle rakentui simppeli jumppasarja. Samppa raahasi värikkäitä puomeja ympäri kenttää sen näköisenä, ettei oikein mielellään ollut samassa suljetussa aitauksessa kahden nopeasti liikkuvan kaviokkaan kanssa. Esteradan rakennuttua hän kipaisi kiireesti aidan toiselle puolelle ja jäi sinne katselemaan. ”Sulla on pitkä matka tulla sieltä nostaan puomeja!” ratsastava poika neuvoi laukatessaan tummalla Vallulla lyhyttä laukkaa pääty-ympyrällä. ”Kyllä mä ehdin hyvin täältä!” Samppa kommentoi ja astahti taaksepäin, kun ravasin Assilla hänen ohitseen ja ruuna ravisti päätään niin, että suitsien metalliosaset kilahtivat ja harja lensi tuulessa. Rata oli korkeuden sijasta erittäin tekninen. Kahden ensimmäisen esteen väli oli ollut hankala saada sopivaksi niin Assille kuin Vallullekkin ja kerran Samppa maaniteltiin jopa siirtämään ulommaista estettä hiukan kauemmas toisesta sillä aikaa, kun minä ja Mikael hyppäsimme lämmittelyhyppyjä pääty-ympyrällä kentän toisessa päässä. Karsinakiukutteluistaan huolimatta Assi kuunteli nyt ihan hyvin. Aina silloin tällöin se yritti kiilata ja nostaa päätään liian ylös, mutta se oli tullut minulle kuukausien aikana jo tutuksi. Antamalla ruunalle jatkuvasti pientä puuhasteltavaa se ei ehtinyt keksiä mitään typerää.
Hypyt sujuivat hienosti. Lämmiteltyämme huolella katsoimme tehokkaimmaksi, että toinen hyppäsi radan muutaman kerran ja toinen katsoi vierestä ja antoi kommenttia. Assi oli melko huono seisomaan paikoillaan ja odottamaan, mutta Vallun hyppyvuorojen aikana se ainakin ehti puhaltaa ylimääräisen pompinnan ja kuumuuden pois itsestään. Mikael kuulosti viimeisellä hyppykerrallamme aidon yllättyneeltä huudahtaessaan: ”Nythän se toimii tosi kivasti!” Niinpä. Nyt se toimi!
Ihanaa saada taas sultakin tarinaa! Odotin jotain Assin saapumis tarinaa Hiisivuoreen, joten yllätyin hieman, kun kyseessä olikin tavis keskiviikko, ei sillä, tykkäsin kyllä kovasti tästäkin! Alpo on kyllä aika erilainen, kuin esimerkiksi Panda, vaikka molemmat ovatkin herkkiä. Alpo kun on vaan niin osaava, ettei itsekään ymmärrä sitä, kun avut pitäisi olla sitä luokkaa että.. Erityisesti juurikin tuo laukka on hepreaa, tuntuu aina, että tuntiratsastajien ja kilpahevosten laukka-avut ovat ihan eri planeetalta (siis itselläkin). Hyvin sulla kuitenkin meni Alpon kanssa näin ensikerraksi Tarinasta sain myös hyvin selväksi millainen Assi on perus luonteeltaan.
Pieniä kirjoitusvirheitä bongasin muutaman, jonka lisäksi yhden yhdyssana virheen (kokoajan -> koko ajan). Muuten jälleen todella sujuvaa ja hyvää tekstiä, erityisesti kuvailusi osuivat hyvin! Sulla on niin omaperäistä kuvailua, että voin vain ihastella sitä. Jos haluat vielä tästä parantaa sitä; kannattaa kokeilla kielikuvia (eli esim. aurinko on kuin ..., Panda toimi kuin ...) ja dekreptiiviset sanat (eli annetaan elottomille esineille elollisen ominaisuuksia), voi kokeilla! Siinä nyt jotain vinkkejä ja pidempi kommentti vaikka korvaukseksi niistä lyhyemmistä kommenteista Saat 40 tr
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 16, 2016 21:19:25 GMT 2
16.3.2016
Tallin pikkupuolella oli hiljaista. Karsinoista ei kuulunut heinän rousketta, ei kahistelua, ei edes satunnaisia kolahduksia jonkun onnettoman hoitajan lyödessä varpaansa kynnykseen sisään tullessaan. Tuntui melkein samalla kuin silloin, kun hevoset oli viety kesälaitumelle ja talliin tuli vain ihmettelemässä äänettömyyttä.
Jos tämä kuitenkin oli kesä, oli se lumisin ja jäisin vuosituhanteen. Tallin hiljaisuus oli saapunut tällä kertaa ripotellen, melkein vahingossa, ja katkeaisi varmasti seuraavan vartin aikana kellon tullessa puoli neljään. Jem ja Miksu olivat pihalla luistelemassa hevosineen (”taluttelemassa maastossa”), Samppa ja Fanni taas harjailivat Vintiötä aurinkoisella paikalla aitan edessä. Minä ja Veera puuhailimme omiamme Assin ja Ellan karsinoissa kuunnellen tallin avonaisesta ovesta kantautuvaa vaimeaa linnunlaulua ja jääpuikkojen sulamista räystäällä. Emme olleet tohtineet rikkoa äänettömyyttä viimeiseen puoleen tuntiin.
Aurinko tiiraili ikkunasta minua ja ruunaani. Assi oli asettunut tyytyväisen oloisena kirkkaaseen valoläikkään ja jauhoi silmät ummessa heinänkorsia. Minä seisoin sen vierellä, niin ikään aurinkoa palvoen, pidin käsiäni puuskassa ja tuijotin tuumaillen hevosen pilkukasta kylkeä. Viime syksyn klippauksesta oli jäljellä enää hassu, vinoon kasvanut muisto. Assi oli nähtävästi arvellut kevään tulleen ja tiputti talvikarvaansa, mikä yhdistettynä pariin otteeseen paranneltuun klippaukseen sai kyljen näyttämään siltä, että siihen oli piirretty sydänkäyrä.
Siinä tuijotellessani tulin siihen lopputulokseen, että ei minua erityisemmin haitannut ruunan homssuinen ulkomuoto. Assi kiittäisi jos tietäisi miltä oli välttynyt. Se ei itse ollut erityisen ihastunut klipperin kanssa tanssimiseen. Joulukuussa, kun sen karva oli viimeisimmän kerran klipattu,Assi oli pistänyt stopin ja potkinut pesarin seinää niin, että ex-omistaja oli juossut hätiin. Siinä. Siinä olisi estekatsomoilla jännittämistä, kun maltankoiratyyppinen hevonen ratsastajineen viipottaisi mahakarvat puomeja hipoen.
Tuntihevospuolelta kuului kova, kumea paukahdus ja sen siivittämänä sekaista hälinää. Sekä minun että Veeran pää ilmestyi tallikäytävälle, tytön tosin vimmatusta harjaamisesta punaposkisena ja tukka niskasta tutusti vähän kihartuneena. Katseemme kohtasivat. ”Mä käyn katsoon mistä se tuli”, ilmoittauduin. Veera näytti peukaloa ja sukelsi takaisin Ellan puoleen.
Tallin keskiovien luona seisoi Fanni nojaten orvon näköisenä Mikaelin kylkeen. Poika piteli toista kättään hänen hartioillaan ja piteli toisessa kädessä velmun näköisen Velmun ohjasperiä. Poni kohotti päätään ja hamuili Vintiön karsinan kaltereita selvästi tyytyväisenä olinpaikastaan. Fannin ohitse vilahti juuri kengänkannat vilkkuen Samppa, joka huuteli menevänsä hakemaan jäitä. ”Mitä täällä tapahtu?” kysyin kiiruhtaen vapauttamaan Miksun Velmusta. Poni katsoi minua veikeästi ja höristi korviaan.
Selvisi, että kyseessä oli se perinteinen keväänaloitus. Fanni, oli ollut taluttamassa Velmua maneesiin kun maa oli yllättäen livennyt hänen altaan. Kirkas kevätjää oli luistanut helposti sileän saappaanpohjan alta ja Fanni-parka oli kumoutunut selälleen. Ei ollut kuulunut kuin tumahdus maahan osuvasta ristiselästä ja humahdus siitä, kun Velmu lehahti irtonaisena kauemmas. Miksun tukemana ylös kömpiessään tyttö oli tajunnut, että jotenkin vasen polvi oli niksahtanut kaatumisen tiimellyksessä eikä sillä noustaisi satulaan.
Miksu raijasi Fannin odotteluhuoneen penkille ja minä kävelytin Velmun perässäni karsinaan. Poni huokaisi onnellisena, kun siirryin sen kyljelle ja aloin löysätä satulavyötä kimmoisan vatsan ympäriltä. Samppa kuului palaavan jääpalapussin kanssa. Tyttöjen äänet kantautuivat hyvin rauhoittuneen tallikäytävän poikki. Taputin Velmun kaulaa hajamielisesti kulkiessani nostamaan vyötä satulan päälle. Poni ojensi kaulansa pitkälle alas, puhalsi silmät puoliummessa ja alkoi lepuuttaa toista takajalkaansa. Se tuskin käänsi korvaansa, kun karsinan ulkopuolella roikkuvasta harjapussista alkoi raikua rumpupäällystetty soittoääni. Tunnistin sen Maaliskuusuudelmaksi.
Jos olisin ollut sarjakuvahahmo, pääni ylle olisi syttynyt juuri hehkulamppu.Poikaystäväni Julle oli juuri tullut tallille kanssani. Hänen paras ystävä minun jälkeeni oli Veera.
”Mä tiputin tänään päivällä mun kännykän kentän koppiin, tuutko ettiin sitä mun kaa?” Julius kohotti katseensa Assista minuun ja kurtisti kulmiaan. Suka, jolla hän oli pyöritellyt hevoseni huvittavan harvaa ja sileää irtokarvaa, jäi häilymään ilmaan. ”Häh?” ”Mun puhelin on kentän kopissa, tuutko ettiin sitä?” ”Mitä sä siellä kopissa hommasit?” Julle kuulosti äimistyneeltä. Hän kääntyi tuijottamaan minua. ”Hypin ruutua”, hymähdin Assin karsinan oveen nojautuen. ”Tuutko sä?” ”Hyppiin ruutua?” Poikaystäväni toisti hitaasti. ”Ei ku etsiin.”
Estekoppi oli pienempi ja pölyisempi kuin muistin. Etenkin sen jälkeen, kun olimme loiskutelleet aurinkoisen ja kiiltävän pihamaan poikki, tuntui kuin olisi sulkeutunut vanhaan tyhjään kahvipurkkiin. Kopin ikkuna oli harmaantunut entisestään ja sen poikki kulki vinoja, kuivuneita viiruja vanhoista vesisateista. Julius ja minä pakkauduimme vastatusten muovijakkaroiden, seinää vasten nostettujen kavalettien ja rojutornien iloisen sekamelskan keskelle. ”No niin”, Poika sanoi edelleen epäluuloisena. ”Mitä me täällä nyt tehdään?” ”Etsitään se kännykkä, pässi”, jatkoin viattomasti ja soin Juliukselle hymyn. ”Se on varmaan tippunu johonki lattialle. Voitko soittaa siihen?” ”Tää on joku juoni…” Poika mutisi, mutta kaivoi oman puhelimensa silti taskustaan. Otsatukka valahti hänen kasvoilleen, kun hän painoi päänsä näpytelläkseen minut esille valikosta. Hän vilkaisi minua kulmiensa alta, kun puhelin aloitti soimisen. Kopin pölyisestä nurkasta alkoi kuulua junnaava värinähälytys. ”Tuolla se on”, Hän sanoi ja kumartui nurkan suuntaan. Minua hymyilytti. Ihan kuin minä en olisi tiennyt sitä!
Kumarruin värisevän puhelimen suuntaan Jullen perässä. Hän vilkaisi minua silmäkulmastaan, tarttui luuriini ja ojensi sen minulle. Hän oli juuri sanomassa jotakin, kun painoin kädet hänen lämmintä hupparinrinnustaan vasten ja annoin huulteni kohdata Juliuksen huulet. Poika jäi pysähtyen polviseisontaan, toinen käsi hyllyköstä tukea ottaen, ennen kun vei käden hiuksiini ja veti minut lähemmäs itseään. Tunsin silmät ummessakin, miten hän hymyili.
Suudelman päättyessä painoin viipyillen otsani Juliuksen otsaa vasten. Hän tuoksui ihanalta. Olimme niin lähekkäin, että saatoin melkein laskea pienet tähdenkaltaiset pilkut hänen silmistään. ”Sä oot ihme juonittelija, Ama”, Julle sanoi pehmeän tukahtuneella äänellä. Hän kuljetti kättään poskeani pitkin ja hymyili jotenkin hölmistyneen näköisenä. ”Mä muistin, että vuos sitten sä houkuttelit mut tänne…kun sun entinen ihastukses Veera oli käymässä täällä” virnistin painaen suukon hänen huulille. ”Päätin antaa takas.” ”Pah, mä en houkutellu sua”, Julius väitti kujeillen. ”Mulla oli kaamee hätä sen kännykän kanssa. Mitä jos mun olis pitäny ottaa selfie Assin kanssa! Mitä jos koni hyppäis AITAN yli ja kukaan ei olis kuvaamassa!” Ristin sormeni Jullen sormien lomaan ja pudistin hymyillen päätäni. ”Hölmö.” ”Hölmö oot sä”, hän vastasi. ”Hölmöin luultavasti koko Hiisiksessä.” Jostakin syystä juuri ne sanat saivat pienen kevyen hevoslauman lehahtamaan vatsani toiselta laidalta toiselle.
Nää on näitä rakastavien hempeilyjä.. :DD Tuli tätä lukiessa ihan keväinen olo, jotenkin kun alussa kuvailut hiljaista tallia ja auringon paistetta. Nyt jos sieltä vielä tulee se takatalvi.. Mutta joo, Assille sun ehkä kannattaisi tehdä jotain, sehän karkottaa turkki kasallaan kaikki asiakkaamme XD Onneksi kukaan tuntihevosista ei pelkää klipperiä, vaan klippaukset onnistuu meillä suhteellisen hyvin. Varsinkin kun Velmu, Vintiö ja Mortti olisivat muutoin sellaisia karvakasoja, että.. Koittakaa olla myös varovaisia pihan kanssa. Pitäisi varmaan hiekoittaa, kun taas sen verran jäinen piha paikkapaikoin, toivottavasti Fannille ei sattunut mitään pahemmin! Hevosilla on vielä hoki monoissa, niin niillä ei ainakaan ole hätäpäivää. Jälleen kerrassaan upeaa kuvailua! Pariin pieneen kirjoitusvirheeseen törmäsin, mutta muuten tosi sujuvaa. Saat jälleen 40 tr.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 17, 2016 19:36:41 GMT 2
19.3.2016 – Toinen hoito – Harjaus tuokio
Avasin oman pienen lokeroni, jonne olin unohtanut keskiviikkona laukkuni. Venyttelin väsyneenä ja suljin lokeroni ja sujautin avaimen taskuuni. Kello oli 7 aamulla ja kouluni alkuun oli vielä tunti. Haukottelin kaksi kertaa suuresti, ennen kuin avasin sihisevät Coca Cola pullon. Tumman juoma jäänteet vilahti nopeasti kuivuneeseen kurkkuuni, jota yritin helpottaa virkistävällä juomalla. Käännyin kannoillani oleskeluhuoneeseen ja meinasin jopa kupsahtaa maahan, kun jalkani jäi punaisen maton reunaan. Kuin zombi, kävelin kädet edessä, silmät melkein kiinni, kummaa ääntä päästellen kohti kahvinkeitintä. Nappasin punaisen mukin kaapista ja kaadoin siihen yhden kupin kahvia. Musta juoma sai ihmeitä aikaan ja pian olinkin kuin jännittynyt laulaja ennen keikkaa, mutta se kesti vain hetken. Hetkessä olin taas väsynyt.
Väsyneenä vääntäydyin ilmoitustaululle, jossa luki vielä kuuden eri vanhan hoitaja haun tulokset. Tiesin kyllä kuka hoiti ja ketä, mutta jostain syystä kuitenkin tölläsin ilmoitustaulua oman aikani. Käänsin päätä hiukan vasemmalle ja katsoin uudestaan nimiä. Sanat olivat ihan hullunkurisen näköisiä. Nauroin väsyneen ihmisen naurua, joka saattoi epäilemättä kuulostaa psykopaatin naurua ennen murhaa. Monen haukotuksen jälkeen painelin portaat alas ja monta kertaa meinasin unisena astua monta porrasta kerralla ja humpsahtaa alas. Onneksi oli sentään joku Sherlock keksinyt kaiteet portaisiin, joita puristin tiukasti. Alas päästyäni koko talli oli hiljainen, aamutallilaista lukuun ottamatta, joka lauantaisin oli Allu. Seurasin nurkalta miten yli-pirteä Allu suoritti aamu tallia.
Käännähdin kannoillani ja astelin puolet pienempiä askelia kuin normaalisti, kohti sitä kaunista ruunaa, jonka kaikki tuntevat nimellä Assi. Minulle hän oli myös: Assi, mutta ennen kaikkea oma hevoseni. Päästyäni ruuanni karsinalle ja juuri kun olin avaamassa natisevaa ovea, en avannutkaan ovea. Assi oli laittanut maaten ja makoili turpeella. En kehdannut avata ovea kokonaan, jotten herättäisi tuota komeaa pilkukasta.
Koulu alkoi lääkärin tarkastuksella, jonne menin tasan kahdeksaksi. Kun tämä piinaava puolen tunnin mittainen tarkastus oli ohi, painelin kaula paljaana teknisen tunnille, jossa olin jo jäänyt jälkeen aika paljon, mutta meillä olikin jotain piiri-levy juttuja, jotka olivat helppoja, joten sain loput kiinni. Uskonnon tunnilla olin jälkeen jäänyt, mutta yritin parhaani mukaan keskittyä Hindulaisuuteen, joka oli ihastuttavan 10 uskontoni tämän kertainen aihe. Äidinkielen tunnilla piirtelin vihkooni kuvia Assista,ja minusta. johon laitoin tekstiksi: Yhdessä hommat sujuu! Historian tunnilla aina saa nauraa. Ei aiheelle vaan kavereille, jotka niin viisaasti kysyvät: Mikä on Haiti? Herneen kokoiset aivot, koska eivät edes osaa olla nauramatta pingviinin kuville englannin tunneilla, mutta sitä minulla ei ollut tänään. Liikunta tunnille minun ei tarvinnut mennä joten painelin suoraan tallille.
Muutaman hääppöisen tunnin jälkeen pyöräilin jo uudestaan tänään kohti Hiisivuorta. Jossain salaisessa labyrintissä mieleni sekalaisissa ajatuksissa, oli pieni toivon kipinä.
Toivo, mikä loisti mielessäni, on salainen. Salainen asia, jota en voi kertoa kenellekään, en äidille, en isälle, en edes parhaale kaverilleni, eli aika salainen vai mitä?
Tartuin oven kahvaan lapasellani ja kiskaisin oven auki. Tallissa oli vain muutama hoitaja, Jem ja Miksu. Miksu on ”vanha” hoitaja, joka hoiti tunnollisesti Vallua, jota olin itsekin tahtonut joskus hoitsukseni, mutta kohtalo oli päättänyt puuttua peliin ja antoi minulle Pandan. Uskon että tämä ei ollut sattuma, sillä en usko sattumiin. Tämän on määrännyt joku, joku joka on tuolla ylhäällä. Jem taas oli Smirkyn uuni tuore omistaja,kuten minä. En oikein kunnolla tunne Jemiä, mutta tahtoisin tutustua, sillä hän vaikuttaa mukavalta pojalta.
Moikkasin Miksua samalla kun kävelin Assin karsinalle, tyhjä, mutta likainen. Annoin aivojeni raksuttaa hetken, ennen kuin tajusin että Assi on joko maneesissa tai sitten tarhassa. Arvioin hetken tilannetta, kumpi olisi suurempi toden näköisyys, maneesi vai tarha? Päätin kuitenkin mennä tarhalle jospa täplikäs ruunani olisi tarhassa leikkimässä Vintiön kanssa, tai sitten ei.
Kävelin taas pakkasessa, joka jo jäädytti jalkojani. Vedin mustaa huiviani paremmin naamani eteen ja askelsin eteenpäin. Pian olinkin tarhoilla. Siellähän se juoksenteli muiden kanssa. Hymyillen nojaisin paksun lumi kerroksen peittämään aittaan. Ilokseni Assi heitti muutaman ilo pukin, samalla kun juoksi häntä kaarella kavereiden luokse. Joskus tuntui että tuo vekkuli ruuna nauraisi, mutta kuinka hassulta se kuulostaakin niin se on totta. Se kirmaa tarhan ympäri kaula kaarella, häntä ylhäällä ja vekkuli ilme naamallaan, ei siitä voi erehtyä.
Kellon viisari puksuttivat eteenpäin ja näyttivät aikaa tarhasta hakemiselle. Nappasin punaisen riimun-narun aidalta ja sujautin sen selkäni taakse. Kävelin muutaman askeleen Assia kohti ja kutsuin ruunaa. Se käänsi korvansa minua päin, mutta ei kiinnittänyt minuun sen enempää huomiota. Kutsuin toisen kerran ja nyt rapistelin huiviani, josta ei kyllä lähtenyt suurta ääntä. ”Ääh, nyt minun pitää turvautua herkkuihin..” Ajattelin harmissani, mutta tavallaan iloisena. Nyt se kiinnitti minuun huomiota. Kutsuin sitä kerran ja toisenkin ennen kuin se asteli uteliaana luokseni. Tarrasin riimusta kiinni ja kiinnitin riimun-narun siihen. ”Hyvä poika.” Kehuin ruunaa ja taputin tätä, josta Assi nauttia, huomiota kaipaava hevonen, söpöä.
Avasin vaivalloisesti hiukan jäätyneen oven ja kävelin Assin kanssa sen karsinaan. Suljin vähän natisevan oven ja availin loimen remmejä, nyt alkaisi armoton puunaus, paitsi se ei ollut armoton, sillä Pandalla oli loimi joka esti likaamasta itseään kovin pahasti, vaikka loimia ei siihen tarkoitukseen oltu keksittykään. Nopeasti kävin viemässä loimen omalle paikalleen ja samalla nappasin harjapakin. Otin kumisuan pakista ja menin karsinaan. Olin sitonut Assin kiinni, ihan vain varmuuden vuoksi, mutta sen verran löysälle että sen turpa ylettyy maahan asti. Aloitin kumisukalla pyörittelemisen kaulalta. Pieni pöly kerros siitä ilmaan lennähti, joka sai herkän nenäni kutiamaan ja pian tallissa kuului aivastus. ”Kuules ruunapoika, tiesitkö että sinussa on paljon pölyä?” Kysyin, ja pyörittelin kumisukaa vatsan kohdalla. Assin ylä-huuli kieri rullalle, kun kumisuka oli vatsan alla. ”Taidat pitää tästä?” Hymähdin ja jatkoin vatsan alta pyörittelyä. Nyt kun vaivaisen 2 minuutin kuluttua olin saanut toisen puolen valmiiksi ja siirryin toiselle puolelle. Sen kaulalla oli nyt vuorostaan kuivunut lika, joka ei meinannut lähtä, ei sitten millään. Hankasin ja hankasin, mutta se vain pysyi siinä. Mietin tovin ja koitin sitten kovaa harjaa. Sillä se sitten osittain lähti ja otin kumisukalla otin lopun. Laskin takaisin pakkiin kumisukan ja otin sieltä jalka harjan. Kyykistyin harjaamaan jalkoja, ja samassa Assi nappasi mustan piponi. ”Heii! Assi!” Sanoin yllättyneenä ja leikkisänä. Kurkottelin pipoani, mutta koska olin niin lyhyt mielestäni, niin en yltänyt pipooni. ”Hmp, oletko nyt tyytyväinen kun en ylety?” Kysyin happamasti siltä, joka oli minulle tärkeä. Kyykistyin uudestaan jalkojen luokse ja harjasin sen puhtaaksi. Takajalan myös. Yritin vielä napata pipoani kun menin toiselle puolelle. Olin harjaamassa toista jalkaa, kun joku tökkäsi minua selkään. Käännyin katsomaan kuka se siellä mahtoi olla, ja kukakohan se oli? Assi katsoi minua suurilla lempeillä silmillään ja piti pipoa nenäni edessä. Yritin napata piponi takaisin, mutta ruuna nosti sen taas käsieni ulottumattomiin. ”Sinähän huijasit minua, Assi” Katsoin kysyvästi ruunaa, joka piti päätään katon rajassa. ”No, kyllä se sen mulle annat kun mä pyydän oikein nätisti, vai?” Otus katseli oikealla silmällään puuhiani ja oikea korvakin oli kääntynyt minua päin.
Vein harjan takaisin pakkiin ja palasin karsinaan. Mulkaisin leikkisästi sitä ennen kuin menin selvittämään tämän häntää. ”Muista, nyt olet aloillasi, koska otit minun piponi” Sanoin Assille joka taas katsoi hurmaavasti minua, ainakin minun mielestä. ”En tuu. Sä huijaat mua taas, tiedän sen” Assi ei liikkunut senttiäkään vaan pysyi paikallaan. Selvitin hännän loppuun ja käännyin ruunaani päin. Kävelin sen pään luokse ja rapsutin sitä. Kun tarrasin pipooni, Assi päästi irti. ”Kiitos poika” Kehuin ruunaa ja halasin sitä. Assi katsoi minua kummastuneena kun tarrauduin sen kaulaansa, mahtoi ajatella että kuka tuo hyypiö on, joka tulee minun rakasta kaulaan koskemaan?
Oletpas ollut ahkeran, kun toisenkin tarinan vääntänyt heti perään! Oli kiva lukea sun ja Assin perus päivän puuhailuja, koska eikös se niin ole että realismia on tälläinen aherrus ja enemmän haavekuvaelmaan se ratsastalu? Joten minusta on kiva, kun kirjoitetaan myös näitä perus-puuhailu tarinoita. Olit selvästi kirjoittanut tämän hieman hätäisemmin, sillä tarinassa oli aika paljon kirjoitusvirheitä. Kerrankin pääsin tekemään kunnon listan havaintoja ja nyt saan luennoida ne sulle tähän: - aamu talli -> aamutalli (yhdyssana) - ja sanan voisi korvata välillä esimerkiksi sekä sanalla ja muutenkin ja sanaa voisi hieman välttää. Jos ja sanan eteen ei pilkkua! - aikamuodoissa myös aika paljon takkuilua. Esim tämä kohta: "Käännähdin kannoillani ja astelin puolet pienempiä askelia kuin normaalisti, kohti sitä kaunista ruunaa, jonka kaikki tuntevat nimellä Assi." -> "Käännähdin kannoillani ja astelin puolet pienempiä askelia kuin normaalisti, kohti sitä kaunista ruunaa, jonka kaikki tunsivat nimellä Assi." (viimeinen sivulause) Joo siinä mun "pieni" kieliopillinen tsekkaus tältä kertaa En siis mitenkään paasaa näistä tms, vaan kerron näitä, jotta voisitte parantaa kirjoitusta ja oppia
Saat 30 tr.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 22, 2016 17:35:12 GMT 2
Assin liikutus 22.03. /Fanni Olimme Amandan kanssa sopineet, että kävisin noin kerran pari viikossa liikuttamassa Assia, lähinnä viikonloppuisin. Tämä sopi minulle paremmin, kuin hyvin, sillä mitä muuta heppatyttö kaipaa kun ratsastusta? Assissa oli niin valtavan paljon eroja verrattuna Velmuun, että uskoin olevan vain hyväksi jos pääsisin ratsastamaan hieman erilaista hevosta. Ensimmäiseksi liikutuskerraksi sovimme jo tiistain, jolloin minulla olikin hieman enemmän aikaa. Innolla suunnistin tallin jatko-osaan, jossa olin ennen vain vieraillut ja käynyt katselemassa paikkoja uteliaisuuttani. Assi olikin jo sisällä, sillä kello oli sen verran paljon.
Ruunan karsinanovesta löysin jonkun, ilmeisesti Amadan jättämän lapun: Varusteet löytyy satulahuoneesta nimikoiduilta paikoilta. Sido varmuuksi hoitamisen ajaksi kiinni, saattaa pomotella. Tehkää jotain perustehtäviä, esim. siirtymisiä rauhassa niin Assikin pääsee tutustumaan toiseen ratsastajaan. Ama
Kipitin satulahuoneeseen katsomaan ja löysin, kuin löysinkin sieltä hevosen varusteet selkeästi nimikoiduilta paikoilta. Otin harjapakin mukaani ja sidoin sitten Amandan ohjeiden mukaisesti Assin kiinni. Ruuna haisteli minua ihmeissään kuin sanoen "mitä sä täällä teet, Amanda mut hoitaa". Aloitin harjaamisin kumisualla pyöritellen. Vaikka Assi oli klipattu (ainakin joten kuten), irtoili siitä karvaa paksuina tukkoina purupohjalle. Assi luimi minulle aluksi ja nosti jopa kerran jalkaansa uhkaavasti, mutta alkoi pikku hiljaa käyttäytyä päättäväisyyteni johdosta siivommin. Harjattuani Assin rauhassa, varustin sen huolellisesti yleissatulalla, jonka alle Amanda oli jättänyt sini-valko raidallisen paksun huovan. Päähän Assille tuli ihan perus suitset ja jalkoihin suojat.
Koska maneesissa oli parhaillaan käynnissä ratsastustunnit, jouduin ratsastamaan kentällä. Kenttä oli onneksi jo sulanut kokonaan, tosin tällä hetkellä se muistutti enemmän valtameri lätäkköä, kuin soveliasta ratsastuspohjaa. Päätin kuitenkin mennä rauhassa. Assi oli selvästi toista mieltä, sillä heti selkään päästyäni lähti ruuna käyntiin. Ja voi että se olikaan erilainen, kuin Velmu! Assilla oli isot liikeradaltaan oudot ja lennokaat askeleet. Tuntui kuin olisin istunut vuoren päällä, olinhan tottunut alle 140 centtiseen Velmuun. Lisäksi hevonen oli kaikkea muuta kuin tahmea, nihkeä ja laiskahko. Ensimmäiset kierrokset muistuttivat varmasti lähinnä sähellystä, mutta pikku hiljaa sain hevoseen enemmän tuntumaa.
Tein paljon käynti-seis siirtymisiä ja laajoja ympyröitä. Assi ei malttanut seistä tai taipua, oikeaan kierrokseen se jäi tyhjäksi ja vasempaan oli todella vahva. Sain tehdä paljon töitä, jotta pääsin mukaan hevoseen. Vaihtelin suuntaa ja jatkoin siirtymisillä - tällä kertaa käynnin sisällä. Assi alkoi pikku hiljaa rentoutua hieman, mutta edelleen sen askelissa oli jännitystä. Uskalsin ottaa pienen pätkän ravia, mutta totesin nopeasti kentän pohjan kelvottomaksi ravaamiseen. Kävelin vielä pitkähköt loppukäynnit tunnustellen edelleen hevosen outoja askeleita.
Tallissa riisuin hevosen varustukselta ja harjailin vähän. Assi ei ollut yhtään hikinen ja talli-ilma oli lämmin, joten päätin jättää hevosen ilman loimea. Suojat pesin vesikarsinassa, sillä ne olivat yltä päältä kurassa. Lopuksi ripustin ne kuivumaan eräälle tyhjälle loimitangolle, ilman minkäänlaista havaintoa siitä, sainko siihen Assin tavaroita laittaa. Nahkavarusteet kävin läpi satulasaippualla ja huovan vein pyykkiin. Kuolaimet pesin ja suitset niputin naulaan putsauksen jälkeen.
Jätin loppuun viestin karsinan oveen Amalle: Mentiin käyntiä vain, pohja ei sopiva ravailuun. Suojat kuivumassa jollain randomilla loimitangolla, huovan laitoin pesuun. Fanni Olisin hyvin voinut vain soittaa Amandalle, mutta jatkoin kuitenkin samaa lappu linjaa ja jätin puhelut sikseen.
Mukavaa, että pääsit Assin liikuttajaksi, Assi todella on HIEMAN erilainen, kuin Velmu ja uskonpa, että toisella hevosella ratsastamisesta on paljon hyötyä myös sun omiin taitoihin! Teidän lapputaktiikka näytti ulkopuolisen silmin toimivan hyvin, sellaista perinteikästä mallia Kenttä tosiaan oli aika hirveä, onneksi se on nyt jo melko hyvä ratsastaa. Tarinaasi oli todella mukava lukea, se oli niin kivasti kirjoitettu Yhden kirjoitusvirheen löysin, mutta se olisi aivan hyvin voinut naamioitua tekstiinkin. Tauon jälkeen on taas niin mukavaa päästä lukemaan näitä teidän tarinoita! saat 35 tr ja 30 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Apr 4, 2016 17:40:04 GMT 2
4.4.2016 Mä olin vähän yllättynyt törmätessäni Fanniin Assin karsinassa. Eipä sillä, sen liikutusheppahan se oli, mutta nyt oli mun ennalta sovittu rats.päiväni ja mä olin elänyt siinä luulossa, että Fannilla oli jotain muuta menoa tänään. Siinä se kuitenkin yhtä kaikki kääri pinteliä ruunani jalkaan. Ilmassa leijuivat selkeät vihjeet siitä, että neiti? Enpä ollutkaan koskaan tullut ajatelleeksi - oli lähdössä ratsastamaan. Assin varusteetkin oli tuotu karsinan oven eteen nököttämään. "Morjens", sanoin ja Fanni ihan hätkähti. Se kohotti katseensa muhun ja mä väläytin säteilevän ominaishymyni. Se oli uponnut mun selkärankaan ja vaan kiipesi kasvoille, kun tuli tilaisuus. "No hei... öh. Nyt kun mä muistelen, niin mahtoikohan tää olla sun päiväsi?" Fanni kysyi vähän pohdiskelevaisen oloisena. "Mahtoipa hyvinkin." "Kappas vaan. Mä olin jo ihan lähdössä kentälle tän kanssa! Mutta hei, ei se mitään. Nyt kun sä kerta olet siinä ja mä olen tässä..." "Ratsastetaan yhdessä auringonlaskuun." Hups. Se vaan karkasi, ehkä maailman kulunein fraasi. Ja samoin se kulmakarvankohotus, joka kuului sekin niihin selkärangasta vedettäviin eleisiin. Fanni hiljeni hetkeksi, aukaisi suunsa ja sulki sen taas. Lopulta ystäväni naurahti. "Jos nyt ei kuitenkaan, mulla oli muita suunnitelmia sun varallesi", hän totesi ja rapsutti vieressään nököttävän Assini kaulaa. "Kun sä puhuit siitä rääkkitunnista. Miten on - uskallatko?" "Takuulla." "No niin. Kamppeet niskaan sitten vaan ja kentälle." "Jes söör!" Mulla oli miellyttävä kutina, kun mä hetkeä myöhemmin talutin uljaan ratsuni kentälle. Tästä voisi oikeasti tulla hauskaa, ja pääsisinpäs ainakin töihin. Arvelin Fannin voivan olla erittäin vaativa, todellinen orjapiiskuri konsanaan, ja nyt mä olin henkisesti erittäin valmistautunut tekemään kaiken, mitä multa vaadittaisiin. Saisin taatusti ajattelemisen aihetta tästä ratsastuksesta, siinä missä varmaan vähän kolottavat lihaksetkin, mutta mikä ei tapa, se vahvistaa, kuten sanonta kuuluu. Ja kolotuksista ja säryistä kyllä pääsisi, kun ei laiminlöisi lihashuoltoaan. Kapusin Assin selkään ketterästi kuin pieni kapusiiniapina. Kiristin satulavyötä pykälällä, jottei tarvitsisi miettiä hiekanhaukkaamista. Jalustimetkin säädin, vaikka jostain syystä mulla oli sellainen tutina, että tänään saattaisin mennä aika paljon ilman niitä, ehkä. Eipä Fannista koskaan tiennyt. Mainittu henkilö saapasteli paikalle, ja mä olin ihan varma, että se nauraa hykerteli salaa partaansa. Jotakin hauskaa se suunnitteli, ja mua vähän epäilytti, mahtaisiko se olla mustakin hauskaa. Mä aloin jo miettiä, oliko sittenkään ollut ihan viisasta toivoa rääkkituntia ja vielä rehvastella kovalla kunnolla. Tehty mikä tehty, nyt oli paras vaan pitää mölyt mahassa, keskittää energiankäyttö tekemiseen ja vastata haasteeseen. Perhana vieköön, tuumasin vilkuillessani sivusilmällä ystävättäreni mairean tyytyväistä ja itsevarmaa ilmettä. Ihan varmasti se kuvitteli nitistävänsä mut. Ja ihan varmasti mä en antaisi niin tapahtua. Mä aloin jo muodostaa tilanteesta mielessäni kieroutunutta peliä, josta mä aioin kyllä selviytyä voittajana. No okei, liioittelua, opetustilanne tämä tietysti olisi eikä mikään luulot pois -löylytys. Musta oli vaan joskus kiva vähän liioitella. "Jos sä aiot ratsastaa, ratsasta kunnolla alusta asti", Fanni murjaisi mulle. "Käytä hyväksesi jokainen hetki, kun istut hevosen selässä. Kun hevosesi kävelee eikä vielä tehdä mitään kummempaa, sä voit keskittyä istuntaasi. Sulla on vankka pohja, mitä ratsastamiseen tulee, ja mun käsittääkseni halua oppia vaikka muille jakaa." Mä keskityin. Me alettiin tehdä ihan perustyöskentelyä - suoralla uralla ratsastamista, ympyrällä ratsastamista. Musta tuntui heti alusta lähtien, että mun jokaikinen apu, liikahdus, hengenveto, jopa ajatus oli tarkassa syynissä. Se oli järjettömän kullanarvoinen tunne. Mä olin ehtinyt jo jonkun verran tehdä tuttavuutta Assin kanssa ja mä tiesin täysin, miten sen kanssa toimittiin. Se oli hevonen siinä missä muutkin, yksilö, muttei eri planeetalta muiden lajitovereidensa kanssa. Hevonen mun allani oli osaava, mutta kyllin älykäs ajatellakseen omilla aivoillaan ja ollakseen toisinaan eri mieltä mun kanssani. Kuinka saada se myöntymään mun tahtooni ja toteamaan, että okei, sano sä mitä tehdään, mä luotan, että sä teet oikeita päätöksiä? Siinäpä se. "Sä tuijotat niskaa", Fannin terävä toteamus toimi ruoskaniskuna, joka sai mut kohottamaan leukani välittömästi. "Sun pitää tuntea hevonen, niin ettei tarvitse koko ajan nähdä. Se, että sä tuijoat niskaa, ei muuta sitä, miten se hevonen toimii. Se joko toimii tai ei toimi, siinä ei katseella rukoilemiset auta. Kyllä tää homma on jostain ihan muusta kiinni." Mä purin vähän hammasta ja päätin, etten katsoisi niskaa. En, en, en. Välillä teki mieli vilkaista ja kyllä mä vilkuilinkin, mutten jäänyt töllöttämään pää riipuksissa ja yläselkä kyyryssä. Jalustimet pois jalasta, ristiin kaulalle. Enkös ollutkin arvannut, mitä? Mikäs siinä, mä ratsastin mielelläni ilman jalustimia. Musta se oli helpompaa. Joskus, aina toisinaan, sitä huomasi vahingossa tukeutuvansa jalustimiin ja sitten jännittyi jalat, ja se jännittyneisyys levisi dominoefektinä muuhun kroppaan. Tietysti sitä saattoi aina jännittyä vaikka yrittäessään runnoa itseään väkisin satulaan ilman jalustimia ratsastettaessa, mutta niksi olikin siinä, ettei tarvinnut runnoa ja puristautua siihen penkkiin. Mä pääsin väistättelemään Assia ravissa. Virkeä ruunani oli kuulolla ja työskenteli, ja mua vähän hymyilytti. Se ei pettänyt mua Fannin edessä eikä mun tarvinnut tuntea itseäni narriksi. Mulla oli hyvä fiilis. Tuntuma hevosen suuhun oli pehmeä ja se liikkui vaivattomasti, oli valmis vastaamaan pieniin apuihin. Tietysti tuli herpaantumisen hetkiä, mutta hyvät pätkät korvasivat jokaisen pienen lipsahduksen moninkertaisesti. Mä tein pienen puolipidätteen ja Assi ryhdistäytyi heti kuuntelemaan, mitä mulla oli pyydettävänä - ja niin me tehtiin väistö, joka ilmeisesti kelpasi tiukalle Fannille. "Ota käyntiin hetkeksi ja anna pitkä ohja. Vaihda suuntaa." Assi puuskutti vähän, kun me siirryttiin käyntiin, mutta pian se vähäinenkin puuskahtelu lakkasi. Mulla oli aika raukea olo. Fanni pyöritteli keskelle kenttää pari puomia. Pian mulla oli taas ohjat käsissäni ja mä sain ohjeeksi nostaa laukan. Kaikki tuntui hyvältä nostosta lähtien. "Siinä on ihan ookoo peruslaukka", sanoi Fanni, ja musta tuntui, että ehkä se vähän haastoi mua hakemaan jotakin muuta kuin vain ihan ookoota laukkaa. Niinhän se taisi tosiaan tehdä, sillä seuraavat tovit me keskityttiin laukkatyöskentelyyn. Mä sain pitää lihaksiston hereillä, jotten olisi valahdellut välillä sivuun satulassa. Laukkaa väännettiin ja veivattiin ja työstettiin, ja tsiisus, että tuntui hyvältä, kun homma alkoi toimia. Mä olisin voinut jatkaa maailman tappiin asti, mutta Fanni pisti pelin poikki aika pikapuoleen - tai siltä musta ainakin tuntui, ajantajuni tarkkuudesta en kyllä enää mennyt takuuseen - ja taas käveltiin hetki Assin kanssa. "Lopuksi laukkaa kahdeksikolla ja vaihdot puomeilla", Fanni sanoi, ja tapahtukoon hänen tahtonsa. Minä ja Assi tehtiin parhaamme. Eka vaihto oli hieno, mutta tokalla mä sain aikaan ristilaukan. Päätös: ei enempiä ristilaukkoja. Mä keskityin sitten liikaa niihin puomeihin ja niiden yllä tapahtuvaan tehtävään, ja sitten Assi pääsi vähän lusmuamaan muualla kahdeksikolla. Oho. "Okei, eiköhän tää riitä - hyviä, hyviä pätkiä, Ama. Vieläkö sussa pihisee henki?" "Haha, ei mua näin vähällä väsytetty!" virnuilin ja sen sain kyllä tuta. "No niin, kevyttä ravia ilman jalustimia sitten vaan, kun kerran olet vielä niin voimissasi." "Jes määm!" mä huikkasin ja virnistin. Tän tunnin jälkeen mä olisin taatusti sopivan sippi. Sitä tuli repineensä itsestään yllättävän paljon irti ihan jo perustyöskentelyssäkin, kun vaan päätti tehdä sen kunnolla. Nyt mä olin päässyt ratsastamaan, oikeasti ratsastamaan. "Onko ok, jos me käydään vähän maastossa käppäilemässä loppukäyntejä?" kysäisin, kun sain lopulta luvan siirtää hevoseni käyntiin - ja hengittää, phuh. "On, kunhan tuutte hengissä takasin ettekä erehdy leikkimään hirveä ja päädy paistiksi. Ettekä eksy." "Ei ei, äiti." "Mä avaan teille portin." "Thänks, tunnista ja portinavaamisesta ja mun ruotuunpalauttamisesta. Tuli tarpeeseen." "Eipä mitään", Fanni kuittasi huolettomasti ja taputti vielä ikioman ruunani lapaa, ennen kuin päästi meidät pujahtamaan pienelle kävelylenkillemme. Mäkin taputin Assia. Hieno, hieno hevonen. Ja joo, mä olin sopivan sippi. Mahtaisikohan poikaystävältä herua hartiahieronta, jos oikein surkeana valittelisin kolotuksiani...? Hahhah, saitkin kunnon rääkin vai ymmärsinkö aivan väärin? Tykkäsin tästäkin tarinasta todella TODELLA paljon, kerroit ratsastuksesta niin yksityiskohtaisesti, samalla hauskasti. Nämä sun tarinat on kyllä todella hyvää luettavaa! Ja se miten huomaa, kuinka paljon kehitystä on tapahtunut kirjoitaessa, upeaa, jatka samaan malliin! Toivottavasti sait sun hartia hierontas, sillä mulla on sellainen tutita, ettei toi rääkki jäänyt ihan tohon (mikäli tulet mukaan pian järjestettävälle pilates tunnille ;D) Kirjoitusvirheitä en bongannut - oikein hyvää tekstiä oli! Saat 40 tr ja 30 tp!
- allu
|
|