|
Post by allu on Jan 5, 2016 11:12:34 GMT 2
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 12, 2016 21:21:14 GMT 2
Tulin tallille aikaisin aamulla koska ajattelin siten saavani tutustua rauhassa uuteen hoitsuuni, Pandaan. Olin etsinyt hoitohevosta jo pitkään, joten olen nyt onneni kukkuloilla kun huomasin lehdessä ilmoituksen Lämminverisestä vailla hoitajaa. Astun varovaisesti sisään talliin. Hevosen ja heinän tuoksu tulvahtaa nenääni heti. Käytävällä näen kaksi tyttöä hoitamassa hoidokkejaan. Kävelen karsinarivin päähän. Yhdessäkään karsinassa ei ole hevosta. Näen kuitenkin yhden karsinan ovessa kyltin jossa on kauniin hevosen kuva ja nimi, Pandora Dame "Panda". Katson hetken kuvaa, kunnes lähden ulos etsimään tammaa.
Tallin takaa löydän hyväkuntoisia laitumia. Muiden joukossa näen ponin jonka tunnistan kuvan tammaksi. Kutsun hevosta nimeltä ja se kävelee tympääntyneesti luokseni kuin sanoen:"Kuka sinä olet ja miksi häiritset laidunnustani?" Naurahdan ja sujautan porkkananpalan sen hampaiden väliin. Panda syö porkkanan innoissaan ja lähtee perässäni kohti tallia. Matkalla talliin vastaani kävelee iloisen näköinen nainen. -Oletkos sinä se Pandan uusi hoitaja? -Joo, vastaan. Tallissa ei ole enää ketään eli muut ovat varmaan ratsastamassa. Harjaan Pandan ja lähden taluttelemaan sitä ympäri tallin pihaa, jotta oppisin tuntemaan uuden eläimen -ja paikan. Panda kulkee perässäni reippaasti ja tottelee täydellisesti jokaista pyyntöäni. Taluttelen Pandaa noin puolituntia ja vien sen sitten talliin harjattavaksi ja sitten takaisin laitumelle. Olen juuri siivoamassa sen karsinaa kun äiti laittaa viestin että minun täytyy mennä kotiin koska koirani Pepe on rikkonut höyhen täytteisen tyynyn ja äidin täytyy mennä töihin, joten hän ei ehdi siivota. Niinpä sanon rakkaalle Pandalle moikat ja lähden kotiin siivoamaan sotkua. Olen todella tyytyväinen näkemääni. Huomenna taas tallille!
Tässä tällanen lyhyt
Mukavaa, että pääsit näin nopeasti tutustumaan Pandaan. Teillä vaikutti synkkaavan jo oikein kivasti, joten teistä tuleekin varmasti hyvä pari, kunhan pääset tutustumaan tammaan vielä paremmin! Tarinanpätkä, mikä tarinanpätkä, ei sillä pituudella niin väliä ole Erityisesti alussa olisin muutellut hieman verbien aikamuotoja. Tarinassa oli myös hieman kirjoitusvirheitä, joihin kannattaa yrittää kiinnittää huomiota tarkemmin ensikerralla Huomasitkos muuten katsoa sitä sukunimeä hahmollesi, vai eikö mitään sopivaa löytynyt? Panda taisi tykätä muuten aika paljon sun herkuista, jäi odottamaan milloin tuot lisää Saat tästä 10 tr ja 10 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 20, 2016 20:41:58 GMT 2
20.1.2016 Rapsuttelua.
Aamu sarastaa kukonlaulun aikaan, liian aikaisin minulle. En jaksaisi kömpiä millään sängystä ylös, mutta Panda tulee mieleeni, joten äkkiä olenkin jo jaloillani. Vaatteiden valitsemiseen meneekin hetki. En laita ratsastusvaatteita, sillä vielä en voi ratsastaa.Osa syynä se, että tutustun Pandaan kunnolla. Toisena taas se että polvi venähti, ja on tukisiteessä vielä parisen päivää. Vaatekaappi suorastaan pursuaa. Ensimmäisenä käteen tulee harmaan collarit, violetti pitkähihainen, paksu huppari, saapas- ja villasukat.Nopeasti vaatteet vaihtuvat ylleni. Huoneestani lähden kävelykepeillä. Olen tottunut näitä jo käyttämään. Vasenta jalkaa kinkaten, olen keittiössä. Äiti on hereillä ja valmistanut muutaman voileivän minua varten. "Voisitko sä heittää mut tallille? Käyn vähän harjailemassa ja rapsuttelemassa Pandaa?" Kysyn äidiltäni varovasti. Hän pelkää jalkani puolesta. "No jos lupaat varoa jalkaasi" Äiti vastaa. Uusi Land Rover pyörähtää käyntiin. Auto kehrää uutuuttaan. Valkoinen auto kaartaa pihasta, nokka kohti Hiisivuorta. Automatka menee hitaasti. Vaihdamme äidin kanssa pari sanaa hevosista ja hänen lapsuudestaan. Jutustellessa 10min menee hujauksessa.Tallin toinen pääty siintää jo metsätien vierellä. Hevoset taitavatkin olla sisällä. Ulkona lentää vain muutama pikkulintu ja isompia närhiä. Lyhteet tallin edessä ovat käymässä vähiin.Nyt auto kaartaa pois tallipihasta ja jättää minut kävelykeppieni kanssa melkein tallinovelle. Tallikäytävä jatkuu ja jatkuu,tiesin että viimeisillä karsinoilla oli Pandan paikka.Jään hämmästyksestä seisomaan keskelle tallikäytävää.Vastaan tulee jumalainen . Ihana ilmestys.Nuori mies. " Hei tarviitko sä apua? Näytät aika hassulta" Upea poika kysyy. " No tota juu jos viittit hengata mun kans tän tallipäivän? Viittisitkö tukee mua kun kävelen tonne Pandan luo?" Poika tarttuu mua olkapäästää. Kosketus tuntuu mukavalta. Panda onkin karsinassa. "Mä olen muuten Mikael" Hän esittelee minulle itsensä. " No tota mä oon Amanda. Sano vaan Ama" "No mua sä voit sitten kutua Miksuks!" Miksu lupasi auttaa mua Pandan harjaamisessa. Ulkona pakkasta on melkein -30 astetta. Tammalla on päällä musta fleeceloimi. Riisun sen ja laskostelen karsinan loimitelineelle." Voisitko sä hakea harjapakin?" Kysyn mukavalta pojalta. " Joo no tottakai mä naisia autan !" Miksu väläyttää salaperäisen hymyn. Isken pojalle silmää ja hän lähtee naureskellen tallihuoneeseen. Miksu palaa pakin kanssa. Hän ottaa pölyharjan ja minä kovan harjan jolla harjaan selkää. Jutustelen pojan kanssa koulusta, hevosista ja hänestä. Hän kertoo taustaan ja muutenkin itsestään. Mikael vaikuttaa todella mukavalta. Toivottavasti saan hänestä hyvän ystävän. Toivottavasti parhaan. Pandaa alkaa ilmiselvästi kyllästyttää. Mikael ehdottaa pientä talutuslenkkiä pihapiirissä. Aion itse taluttaa Pandaa.Miksu tukee minua ulos asti olkapäästäni."Kiitos" Kiitän punastellen. Miksu hymyilee vastaukseksi. Hän päästää ulkona irti olkapäästäni, mutta kävelee silti varmuuden vuoksi vierelläni. " Olet hirveän mukava!" Mikael sanoo nauraen. "Äh.. sinä kans!" Pakostakin leveä hymy tulee huulilleni. Panda kerjää huomiota, vaikka minun keskittymiseni menee Miksuun. Tamma töykäisee minua turvallaan kylkeen , kuten se haluaisi sanoa minulle " Hei älä unohda minua!" Rapsutan heppaa korvan takaa. Sisällä Panda saa muutaman sokeripalan. Edellisellä kerralla kun se jäi niitä kaipaamaan. Tajusin vasta että olemme Miksun kanssa molemmat uusia täällä. Oli kiinnostava kuulla pojasta. "No haluatko liittyä seuraan ensikerrallakin? Jos saat niin käydään vaikka yhdessä ratsastamassa?" Miksu kysyy. Poika on aidosti saanut pääni pyörälle. Mietin hetken. Tuntuu että Miksun toivo alkaa hiipua. " No tottakai tulen, hölmö!" Järkytyn, kun poika halaa minua.Hän rutistaa minut rintaansa vasten. Puristan takaisin hellemmin. "Nähdäänkö ensiviikolla?" Mikael kysyy. Hymyilen ja se riittänee vastaukseksi. Mikael saattaa minut äidin autolle. Halaamme ystävinä vielä kerran ja moikkaamme. Autossa äiti näyttää kummalta. " Ai, kukas tuo poika oli?" Äiti katsoo minua, kuten hän luulisi että Minulla ja Miksulla olisi jotain. Jätän vastaamatta. Ehkä mieleni herättelee jotain toiveita. Nyt vain on kiire päästä ratsastamaan!
Olipas sinulla mukava tallipäivä jalasta huolimatta. Ihanaa kun jaksoit kävelyttääkin tammaa, vaikka luulempa, että parasta olisi ollut pysytellä sisällä jalan takia, no toivottavasti se paranee pian! Haukaa, että pääsi tutustumaan myös Miksuun, vuoropuhelu toikin tarinaan kivasti väriä. Muista kuitenkin, kun aloitat seuraavan puheenvuoron heti perään, että siinä tulee silloin olla kahdet lainausmerkit eli esim. "Tottakai tulen!" "No hyvä". Lisäksi kehottaisin sinua kiinnittämään huomiota pisteisiin ja välilyönteihin, nyt tarinassa oli paljon sellaisia lauseita, että pisteen jälkeen.Alkoi heti seuraava lause, muista laittaa väliin välilyönti! Muuten tarinasi oli oikein selkeää luettavaa, lukuunottamatta paria pientä kirjoitusvirhettä. Ja sittten vielä piti mainita noista kappalejaoista, kappale jaot helpottavat lukemista ja oikea oppisissa kappalejaoissa on joko yksi rivi tyhjää kappaleiden välillä, tai sitten ennen seuraavan kappaleen aloitusta pieni sisennys, eli pari välilyöntiä.
Toivottavasti pääset pian ratsastamaan Pandalla, näin ohimennen täytyy mainostaa, että järjestän teille hoitajille "Tuntuma hevoseen" -ratsastustunnin, jolle voisit tulla Pandan kanssa mikäli vain haluat. Tunnille ovat tervetulleita kaikki riippumatta tähtipisteistä. Tunnilla on tarkoitus lähinnä tutustua hevoseen selästä käsin, eli voisi olla Pandan suhteen ihan hyvä idea, sillä tamma ei ole helpoimmasta päästä. Tee kuitenkin kuten itse parhaaksi katsot Saa tästä 20 tr ja 15 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 27, 2016 19:42:23 GMT 2
27.1.2016
Jotenkin olin selvinnyt hengissä viikon miittaisesta jälki-istuntomaratonistani, sekä kotiarestista. ”Kai tiedät, ettei sinun olisi pitänyt rikkoa sitä ikkunaa?” äiti kysyi hieman huolestuneelta kuulostaen. Tuhahdin, ihan kuin minulla olisi ollut muita mahdollisuuksia kuin myötäillä Saanan tarinaa siitä, että olin kuulemma heitellyt kiviä koulun ikkunoihin. Saana oli rehtorin tytär, joten kukaan ei oikeastaan ikinä sanonut tytölle vastaan missään asiassa. Se tyttö todellakin luuli itsestään liikoja, ihan kuin koulumme olisi ollut hänelle vain hiekkalaatikko, jonka kuningatar oli. Tyttöhän lähes kirjaimellisesti heitti meitä muita hiekalla ja aiheutti muille mielellään kasapäin ongelmia, kehtasin jopa epäillä hänen olleen muutaman (tusinan) riidan takana typerine juoruineen. Äiti oli määrännyt minut viikon kotiarestiin kuultuaan Saanan version tarinasta. Mari kyllä tiesi, että rangaistus tuntui nyt paljon .Vietin kaikki päivät sisällä siivoten asuntoamme, tylsyyden ollessa kokoajan läsnä. Vilkaisin äitiä hyvin harmistuneena tämän tallireissun siirtymisestä. Tietenkin pääsin tallille juuri keskiviikkona, jolloin äiti meni laittamaan kaiken kahvilansa puolella valmiiksi seuraavaa viikkoa varten. Ihme, ettei äiti vielä ollut kyllästynyt samoihin rutiineihin, joita hän toisti viikosta toiseen. Tosin olimme asuneet kaupungissa vasta muutaman kuukauden, joten kai äiti vielä ehtisi senkin tehdä. Huokaisin humatessani päänsäryn varoitusmerkkejä hieroen samalla ohimoitani. Maisemat vilisivät ikkunasta nopeasti ohi, ajoiko äiti tavallista nopeammin?
Koko huonon viikon aiheuttama väsymys tuntui vain moninkertaistuvan kun suunnistin tietä pitkin kohti tallirakennusta. Saisin kuitenkin saisin uudet Pandan puremat takalistooni, joka tuntui olevan kuin tikkatauluna hevosille. Raahasin itseni tarkistamaan kyseisen Pandan karsinan vain huomatakseni sen tyhjäksi. Ainakin joku sai olla ulkona, ajattelin katkerana. Vilkuilin ympärilleni, jos joku vaikka olisi ollutkin tallissa, mutta kuten vähän olin arvellutkin, olivat kaikki (järkevät) ulkona nauttimassa talvisesta säästä. Se tuntui vain lisäävän ärsytystäni. Nappasin mustan riimun ja riimunnarun karsinan ovesta roikkumasta ja lähdin harppomaan kohti tarhoja, joissa olevat hevoset katsoivat minua syyllistäen tallin ilmapiirin saastuttamisesta huonolla olollani. Ellen olisi kuullut lähestyviä askelia olisin todellakin suuttunut hevosille". ”Hei Ama”, kuulin Miksun tervehtivän minua. En olisi millään jaksanut vuosien mittaista keskustelua kuulumisista ja sen sellaisesta, joten heilautin kättäni nuorelle pojalle onnistuen hymyilemään pahoittelevasti vinkaten samalla riimuun kädessäni. Mikael nyökkäsi ymmärtäväisesti ja ohitti minut hevostaan taluttaen. Tummanruunikko mulkoili minua epäluuloisesti pian kuitenkin leimaavan minut hyväksytyksi. Tamma oli meistä se, joka päätti ottaa kontaktia toiseen, sillä se tuli tutkimaan taskuni aikeinaan varastaa kaikki löytämänsä herkut. Raivonpuuskassani olin tietenkin unohtanut kaikki sille tarkoitetut namit laukkuuni. Silitin Pandan turpaa, ehkä minun pitäisi vain unohtaa koko juttu. Pysyttelen vain poissa Saanan tieltä, niin eiköhän tyttö minutkin jätä rauhaan. Hymyilin hevoselle huomaten sen tarhakaverin juoksevan kiiresti tänneppäin lumisena äsken kieriskeltyään maassa. Naurahdin hevosille, jotka molemmat olivat päättäneet hankkia uuden ilmeen kuorruttautumalla lumeen. ”Kukakohan sinäkin olet?” kysyin toiselta hevoselta, joka Pandan tavoin ihmetteli herkkujen viipymistä. Päätin, etten lainkaan pitäisi kiirettää lähteä talliin, sillä ulkona oli huomattavasti mukavampaa hevoskaksikon luona. Pujotin riimun oikeaan käsivartteni roikkumaan, jottei minun tarvitsisi sitä selkäni takana pidellä. Molemmat hevoset alkoivat menettää jo hieman kiinnostustaan minuun, mutta ne eivät ainakaan vielä olleet lähteneet. Hymyilin, oli ihmeellistä kuinka nopeasti hevosten seurassa pahakin olo haihtui, kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan. Naurahdin Pandan, nuolaistessa kättäni. ”Vitsin koira”, sujautin riimun tamman päähään ja kevyellä nykäyksellä pyysin lämminveristä seuraamaan minua. ”Hei nyt oikeesti Kissi! Voitko tulla?”, Orin silmät tuikkivat kuin pikkulapsella. Nykäisin uudestaan, mutta kun se ei vieläkään ottanut liikkuakseen tartuin sen riimuun. ”Tää on sitten viimenen kerta kun näin käy, sovittu?” Panda heiluttelee päätään, luultavasti vain päästäkseen kädestäni eroon. ”Jäät kuule porkkana- ja omenalakkoon, ellet käyttäydy”, heristän sormea toruvasti sille, joka päättääkin hetken pohdittuaan seurata minua.
Jos ulkona olisi ollut vain seitsemän astetta pakkasta, tai jotain sinne päin, olisin sitonut heppasen tallin edustalla olevaan paaluun ja harjannut kaiken sen lumen siitä siellä. En kuitenkaan halunnut siellä turhaan seisoskella auringonkin ollessa hieman pilvessä. Irrotin riimunnarun viitsimättä riisua riimua, sillä todennäköisesti tulisin sitomaan tytön kiinni suojellakseni takamustani. Jos tekisin itselleni vaippatyylisen tyynypehmusteen, sattuisikohan Pandan näykkiminen silloin? Pudistelin epäuskoisena päätäni, kaikkea sitä minäkin ajattelin… Tuota ideaa en kyllä koskaan tulisi kokeilemaan! Puhalsin otsatukkaani hieman sivummalle, vaikkei se juurikaan mitään auttanut. Ajatuksissani olin törmätä varustehuoneesta ulostulevaan tyttöön. ”Varo vähän!” tämä huudahti ja marssi sitten ilmeisen loukkaantuneena pois. Hämmentyneenä haroin tukkaani ja aukaisin sulkeutuneen oven, jonka takaa löysinkin kaksikon puhdistamassa hevosten satuloita. ”Moi”, tervehdin ohimennen alkaen samalla keräilemään Pandan kamoja. En lainkaan muistanut sen varusteiden paikkaa, joten jouduin käymään kaikki läpi. ”Kenen kamoja sä etsit?” toinen tytöistä kysyi. Käänsin päätäni sen verran, että pystyin näkemään tytön kysyvän ilmeen. Tämän jännän vihreästä paidasta muistin Pandan tunnusvärin. Soimasin itseäni kiirehtien satulahuovasta erottuvan satulan luokse. ”En enään kenenkään, mutta kiitos kun kysyit. Olen muuten Amanda, tutummin Ama”, kerroin tytöille, joista se toinenkin oli nyt kiinnittänyt huomionsa minuun. Hän oli myös se, joka tahtoi varmistaa, että olinko Pandan uusi hoitaja.Kun nää tytöt ei ilmeisesti ollut mua ennen nähnyt. ”Juu, olenhan minä”, naurahdin poimiessani hevosen suitsia telineestä. ”Mä oon Eve, ja toi toinen on Fanni. Se hoitaa Velmua ja mä Vompattia”, tytöistä se, joka oli ollut valmis neuvomaan minua selitti. Hänen vieressään istuva tyttö, Fanni, katsoi minua hieman uteliaan näköisenä. Tällä oli ruskeat hiukset. Onnistuin hymyilemään tytöille. ”Mä aatteli mennä ridaa Pandan kaa tohon kentälle, nii ootteks te jo ite liikkutanu hepat?” kysyin näiltä. Eve katsoi Fannia kysyvästi, ruskeatukkainen hymyillen kohautti olkiaan. ”Kai me voidaan tulla.” ”Kiva, kuka se täältä lähtenyt tyttö muuten oli?” Tytöt vilkaisivat toisiaan hieman huolestuneen oloisina. ”Se oli Luciana, Luciana Kuura.”
Panda halusi tarkistaa minut uudelleen, ennen kuin päästi minut karsinaansa. ”Ihan tosi hei, en mä nyt niin kauan ollut poissa”, naurahdin avatessani tamman karsinan. Eve avuliaasti oli tuonut mun tytön harjat, joten kumarruin avamaan laatikon ja nappasin sieltä ensimmäisen käteen sattuvan harjan. Puhelin taskussani alkoi soimaan, joten kaivoin Iphonen esiin ja yllätyksekseni Petteri, poikaystäväni soitti minulle. ”Moro, mis oot?” kuului puhelimesta, Naurahdin toisen tahdikkuulle samalla kun harjailin Pandan kaulaa. ”Tallilla, pitäis koht mennä ridaa. Kui?” ”Aattelin, et voisiks tulla koululle, mut se "meetvursti" taitaa mennä mu edelle.” "Mitäh!! ", huusin Petterille. ”Varmasti, koita olla rikkoamat ikkunoit”, tämä naurahti ja katkaisi sitten puhelun. Tungin puhelimen takaisin taskuuni. Pandan katse oli hieman syyllistävän oloinen. ”Hei, ei susta oikeest tuu meetvurstia”ei tietenkään rakas, rapsutin tammaa sen sään kohdalta.
Takapuoli valmiiksi kipeänä talutin tyttöjen perässä lv tamman pienemmälle kentälle. ”Eli mitä täs niinku oltais tekemäs?” kysyin Eveltä,katselin heppaa jolla oli söpön näköiset korvat. ”En mä oo miettiny mitään ja Ama, Panda on lämminverinen, niin sen takii sil on tollaset korvat”, Eve selitti huomatessaan katseeni suunnan. Tulihan ainakin opittua jotain uutta, hymyilin tytölle. ”Hei! Pääsekö tämmönen poika teidän mukaan vai pitääkö meidän Vallun kanssa valloittaa ellot ja kukkulat?” kuulin Miksun huudahtavan. Käännyin katsomaan ja nuori mies tosiaankin oli pukeutunut kuin asiallinen ratsastaja (samaa ei voinut sanoa minusta ja ratsastushousuistani). Vallu mukanaan hän reippaasti harppoi meidän luoksemme. ”Juu, eips täs mitää oo, me ei olla viel kyl sovittu et mitä tehään”, kerroin ystävälleni. ”No, jos vaikka ensimmäiseksi lämpättäisiin hevoset?” Miksu virnisti saaden meidät muut naurahtamaan. Pian kaikki kiristelimmekin satulavöitä.
Olipas todella pitkä ja mukava tarina! Kerroit aluksi Saanasta (vaikkei se nyt, ainakaa vielä liittynyt tallille) kiinnostuin tästä, sillä ilkeät henkilöt luovat tarinoihin aina juonta. Pääsit tutustumaan myös muihin hoitajiin ja teillä vaikutti loppujen lopuksi olevan ihan hauskaa. Tarina sisälsi jonkin verran kirjoitusvirheitä, joiden lisäksi bongasin mm. kohdan, jossa olit kirjoittanut Pandasta vahingossa orina, sekä muita tälläisiä pieniä virheitä. Jatkossa kannattaa lukaista tarina läpi kirjoituksen jälkeen, jolloin huomaa virheet ja voi korjata ne. En yleensä näistä niin hirveästi nipota, mutta helpottaa hirveästi lukijaa ja parantaa tekstin laatua huomattavasti. Muuten tekstisi oli todella sujuvaa ja hauskaakin luettavaa. Erityisesti pidin suluissa olevista irtohuomautuksistasi. Alkua olisit voinut jakaa hieman pienempiin kappaleisiin, mutta jaot olivat nyt kuitenkin kivasti kohdillaan. Saat tästä 35 tr ja 35 tp.
Kannattaa tosiaan tsekkailla myös tallin muuta toimintaa ja osallistua siihen! Kuittauksilta en vaadi niin paljoa, jonka lisäksi palkkiot ovat yleensä hieman suurempia. Kaikki löytyvät foorumilta, tai sitten ihan tallin sivuilta. Ja osallistu toki myös rohkeasti mukaan roolipeliin ja "tallilaisten omaa hömppää" -osiossa oleviin peleihin. Noh se siitä mainostuksesta sulle..
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 31, 2016 19:50:35 GMT 2
31.1.2016
Kiristin Pandan vyötä viimeisen kerran, ja tamma ähkäisi tuskasta. - Nooin, hienosti tyttö, kehuin ja laskin sitten jalustimet alas. Vilkaisin toisella puolellamme olevaa ratsukkoa, Fannia ja Velmu ponia.Hymyillen ponnistin sitten selkään. Kaksi kivan näköistä ratsua seisoi vierekkäin tallipihassa valmiina lähtöön, vaikka ratsastajat vielä ähkivät naamat punaisina vyötä kiristellen ja jalustimia korjaillen. - Mennäänkö? Fanni kysyi pian ja laski satulan siiven paikoilleen. - Joo, vastasin hymyillen ja taputin tammaani kiitokseksi, kun oli odottanut nätisti paikallaan koko ajan. Lähdimme verkkaisesti kulkemaan maastopolkua pitkin vapain ohjin käynnissä.
- Mistä lähtien muute ootkaan hoitanut Velmua? aloitin keskustelun rennosti vilkaisten vieressäni kulkevaa, hiukan pienempää ponia. Kaveri näytti miettivän hetken, ennen kuin vastasi hymyillen: - Tästä tammikuusta. - Kiva! Onhan teillä sitten yhteistä matkaa melkein kuukausi, puhelin ja silittelin Pandan karvaisaa kaulaa. Siinä oli jo aika paksu talvikarva. - Jep, ja Velmu on kyllä ollut tosi kiva poni. Oot kyl onnekas kun sul on hieno Panda, Fanni hymähti loppuun. - No, miten sen nyt ottaa. Tässäkin on aina ne kääntöpuolensa, muun muassa kun se temppuilee kunnolla. Mut toisaalta sen minkä tää harrastus ottaa, niin antaa se myös takaisin melkeinpä enemmän, lopetin syvälliset selitykseni. - Mm, mut ravataanko? ystäväni ehdotti ja vastasin nyökäten. Rinnakkain heppaset lähtivät pärskähdellen kulkemaan hiisivuoren polkuja.
Tammani oli hiukan jännittynyt uusista poluista ja silmäili paikkoja minkä kerkesi. Heti alussa oli käynyt pikku äksidentti, kun suuri heppa päätti pelätä kiviä maassa. Vaihdoimme kulkujärjestyksemme jonoksi, jossa Velmu meni edeltä. Nyt se oli siis huomattavasti rauhallisempi kuin aluksi, mutta kyyläili silti minkä kerkesi ja kulki edellä menevän pyllyn karvoissa kiinni. Panda vaikutti jo aivan valmiilta laukkaamaan, mutta pyysin samalla koko ajan anteeksi pyydellen, ettemme vielä laukkaisi. - Ei se mitään, kunhan edes lopussa laukataan, ystäväni naurahti. Nyökkäsin nielaisten, vaikka eihän edellä kulkeva tyttö sitä tietenkään huomannut. Tein jatkuvasti puolipidätteitä ja kun kuumuva tammani alkoi kuunnella niitä, rentouduin itsekin. Tästä seurauksena myös se alkoi olla kivempi ja liikkui tyytyväisempänä.
- Käännytäänkö takaisin? Fanni ehdotti ja vastasin myöntävästi. Kun olimme päässeet Pandan kanssa yhteisymmärrykseen siitä, ettei täällä ollut mitään pelättävää, oli maastoilu oikeasti ollut tosi kivaa. - Voidaan laukata nyt, mut jos vähän kehtaat sit ootella Velmun kaa ettei tää tammuli mee ihan paniikkiin, naurahdin ja silitin jo hiukan kostunutta kaulaa. - Pitää kattoo, tyttö vastasi pilke silmäkulmassa. Eiköhän hän oikeasti odottaisi meitä, jos vain saisi pidettyä ruunan käsissä. Samassa hän nosti laukan ja lähti viilettämään polkua pitkin, eikä Panda todellakaan halunnut jäädä jälkeen. Laukkasimme melko reilun pätkän ja lämminverinen juoksi minkä jaloistaan pääsi. - Ptruuuuu, Panda, seeeis, huohotin itsekin hengästyneenä laukkapätkän jälkeen. - Se oli menoa se! Fanni hihkaisi innoissaan ja taputteli kaksin käsin pärskähtelevän Islanninhevosen kaulaa. Kun vihdoin saimme parivaljakon kiinni, suostui tamma siirtymään käyntiin. - Herrajumala! No, tulipahan otettua ensimmäinen kiitolaukka ikinä Pandalla! nauroin, kun adrenaliinin aiheuttama humu alkoi tasaantua. Löysytin hengästyneelle hevoselleni pitkät ohjat ja annoin roimat taputukset Fannin tavoin.
Kävelimme rintarinnan koko loppupätkän Hiisivuoren tallin pihaan. - Vitsi oli kiva maastolenkki! tyttö vieressäni intoili.- Jep, tää oli tosi jees, kunhan vain oppis ettei stressais niin paljon. - Eiköhän se. Myötäilin parhaan ystäväni sanoja ja pysäytimme ponit vierekkäin. Laskeuduin alas selästä ja löysytin vyötä ainakin kaksi reikää, jonka jälkeen avasin vielä turparemmin auki. - Hieno hevonen, kiittelin ja lähdin jo edeltä viemään tammaa kuivattelemaan. Riisuin kaikki varusteet pois ja huuhtelin ratsun viileällä pyyhkeellä, jonka olin kastellut vedellä. Meidän jälkeemme myös Velmu pääsi pesulle. Huomasin kellon olevan jo lähemmäksi viiden iltapäivällä ja ulkona alkaisi jo pörrätä moottorikelkat, joten päätin jättää Pandan sisälle. Talutin tammaa karsinaansa ja menin vielä norkoilemaan Fannin luo karsinalle. - Kiitti kivasta maastosta, kiitin vielä ennen kuin lähdin. - Samoin, tyttö hymyili ja jäi vielä puunaamaan hoidokkiaan.
Olipas sulla ja Fannilla hauska (ja vauhdikas) maastolenkki. Vaikka Panda oli alkuun hieman säikky (mikä nyt ei ole poikkeuksellista ollenkaan), hallitsit sen hyvin puolipidätteiden avulla ja teillä alkoikin kertomasi perusteella sujua. Hyvä kuitenkin, että toinen ratsukko oli matkassa mukana, sen verran arvaamaton tapaus tuo tamma on. Nyt täytyy kyllä mainita, että olet kehittynyt ihan huimasti kirjoittajana näiden muutatan tarinan aikana! (Huomaat varmasti itsekin, jos vertaat ensimmäistä ja tätä tarinaa) Tässä tarinassa havaitsin enää vain piri ihan pientä kirjoitusvirhettä, sekä edelleen tuolta pisteen ja lauseen välistä puuttuvan välilyönnin, mutta se on huomattava ero muihin tarinoihisi. Myös kappaleet olivat nyt sopivan pituiset, niin etteivät silmät harailleet rivienvälissä. Jatka samaan malliin! Saat 30 tr ja 30 tp!
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 1, 2016 16:12:24 GMT 2
1.2.2016 Mikael tunninpitäjänä
Suoristin viimeisenkin takun Pandan harjasta ja pyyhin hikeä otsaltani. ”Oliko sinun ihan pakko piehtaroida lumessa?” puhisin lämminveriselle ärtyneenä. ”Onko kohta valmista?” Mikael kysyi takaani. ”Joo. Enää pitää varustaa tää.” ”Okei. Mä meen jo maneesiin”, poika sanoi lähtien kohti ovea. Hain varusteet satulahuoneesta Pandan luo. Nostin satulan tamman selkään ja kiinnitin satulavyön. Jouduin kiskomaan lujaa, sillä Panda oli lihonut , ja luimi minulle. Sitten kävelin pään luo ja sujautin kuolaimet heppasen suuhun. Laitoin suitset kunnolla elikon päähän ja kiinnitin soljet.
Talutin Pandan kentälle. Säädin jalustimet sopivan pituisiksi ja ponnistin selkään. Kiristin vielä satulavyön ja keräsin ohjia käsiini. ”Käyntiä kentän ympäri”, Miksu huusi kentän keskeltä. Ohjasin hevosen uralle ja annoin sen kävellä pitkin ohjin. Se ei onneksi lähtenyt oikomaan. ”Tee ympyrät päihin”, ilmiselvästi lahjakas opettajani komensi parin kierroksen jälkeen. Käänsin Pandan ympyrälle. Tai ainakin yritin. Se nimittäin päätti olla tottelematta ja jatkoi suoraan uraa pitkin. ”Pohkeita, pohkeita!” Painoin pohkeilla, mutta Pandan vatsa tuntui kivikovalta ja ohjista kiskoessani vain pää kääntyi. ”Ole kiltti…” Käännyin satulassa kohti toista reunaa, käänsin pohkeilla ja vedin ohjasta, mutta mitään ei tapahtunut. Ainakaan mitään edistystä, sillä Panda heitti minut satulasta.
Toinen polvi hinkkautui maneesin pohjaan ennen kuin mätkähdin mahalleni maahan. Ilmat pakenivat keuhkoistani ja haukoin henkeä. En ollut uskoa. Äkäinen tamma oli heittänyt minut selästään heti tunnin aluksi, koska ei halunnut kääntyä. Miksu juoksi luokseni. ”Eihän sinuun sattunut?” Ponnistin käsilläni pystyyn. Yritin vastata mutta ääntä ei tullut. Päädyin nyökkäämään ja näytin toista polveani, joka oli täynnä hiekkaa ja verta. Ratsastushousuissa oli iso reikä. ”Siihen pitää laittaa laastari. Tule, mennään toimistoon.” Poika otti Caron kiinni ja lähti taluttamaan sitä kohti tallia minun kinkatessa hänen vierellään.
Hän jätti hevosen ketjuihin käytävälle ja lähti toimistoon. Seurasin perässä. Päästessäni toimistoon Mikael ammattimaisesti latoi pöydälle kaikenlaisia puhdistusaineita, vanulappuja, laastareita, joustavaa teippiä ja jotain muuta. Hän otti käsiinsä puhdistusainepurkin ja kaatoi sen sisältöä vanulappuun. Istuin toimiston tuolille ja irvistin kivusta Hänen pyyhkiessä haavasta lapulla hiekkaa. Puristin kynteni tiukasti kämmeniäni vasten peittääkseni polvesta säkenöivän kivun. Onneksi ystäväni sai pyyhittyä roskat nopeasti. Hän laittoi ison, valkoisen vanulapun tapaisen jutun ja kiinnitti sen siihen joustavalla teipillä. ”Ratsastus tunti taisi päättyä tähän”, poika totesi harmistuneena. ”Saat ratsastaa loput jonakin muuna päivänä.” Lähdin tallin käytävälle, jossa Panda kuopi hermostuneena. Se yritti peruuttaa mutta ketjut estivät sitä pääsemästä kauaskaan. ”Rauhassa nyt.” Riisuin siltä varusteet ja vein ne paikoilleen. Sitten päästin hevosen karsinaan. Muut olivat tarhassa. Jäin nojaamaan karsinan oveen ja katselin tyytyväistä hevosta, joka oli ilmeisesti kerännyt liikaa virtaa, kun noin vain minut selästään heitti.
Nostin kasvoni tyynystä unisena. Huoneessa oli vielä pimeää. Näin itseni pienestä peilistä yöpöydälläni. Hiukseni sojottivat joka suuntaan ja ripsarit olivat pitkin kasvoja. Olin unohtanut pyyhkiä ne illalla. Haparoin puhelimeni lattialta ja tuijotin näyttöä pystymättä käsittämään mitään. Kello oli puoli kuusi aamuyöllä, ja näytössä vilkkui " Mikael" soittaa. ”Niin”, mutisin ärtyneenä puhelimeen. Poika ei välittänyt siitä vaan kiljui täyttä kurkkua korvaani. ” Amanda!" Panda karkasi ja haavoitti jalkansa! ”Mitäh?!?” Olin äkkiä täysin pirteä. "Panda, Nyt, tänä yönä?" ”Nii-in!” ”Saanko tulla tallille? Nyt heti?” Nousin jo sängystä ja revin housuja jalkaani. ”No tule. Nähdään koh-” Sammutin puhelun ja ryntäsin alakertaan. Siellä otin kaapista banaanin ja juoksin takaisin yläkertaan. Antti oli huoneensa ovella pelkät kalsarit päällään ja näytti puolikuolleelta. ”Mitä sinä täällä meluat? Kello on puoli kuusi aamulla!” ”Panda karkasi ja on loukkaantunut!" ”Mitä sinä sanoit?” Antti valahti valkoiseksi. ”Niin, hoitohevoseni, joka on minulle kaikki kaikessa. Taas.” Antti näytti olevan pyörtymäisillään. ”Meillä on nyt haavoittunut hevonen" ”Jep”. Jätin Antin ihmettelemään siihen ja häivyin huoneeseeni. Äkkiä tarkastamaan tilanne.
En olisi kipeällä jalalla voinut sen lujempaa juosta. Tallia ei näy vieläkään, vaikka juoksen lujaa. Todella lujaa. Polvea kirpaisee, ja joudun pysähtymään ja haukkomaan happea, ennenkuin lähtisin taas juoksemaa. Onneksi tallin pihassa on valot.
" Sä tulit! " Mikael huutaa ilmeisesti Pandan karsinan luota. " En olisi voinut jäädä makaamaan sängynpohjalle!" Katseeni kohoaa maasta karsinaan. Pandan jalka on veressä ja pystyn hädin tuskin veren seasta eroittamaan haavan sen jalassa. Panda näyttää surkealta. Kyyneleet kirvelevät silmissäni. En voi itkemiselle mitään, vaan annan kyyneleiden valua pitkin kuumia poskiani. " Tules tänne" Mikael sanoo. Käännyn häneen päin ja halaamme hartaasti. Hän tietää tuskani nähdä oma hoitohevonen tuossa kunnossa. " Ei ole mitään hätää" Mikael silittää hiuksiani, ja rutistan häntä. Kyyneleet kastelevat hänen paitaansa märän kohdan. Allu on myös tallissa. Hän näyttää hieman levottomalta, ja suuret silmäpussit valtaavat ainakin puolet hänen kasvoistaan. Hän on kaunis silti.
Minut pyydetään rauhoittamaan Pandaa silittämällä, kun eläinlääkäri puhdistaa kirvelevää haavaa. Panda pysyy paikalla, kun juttelen sen korvaan ja silitän sitä korvan takaa. " Jätämme teidät hetkeksi kahden" Muut sanoivat minulle. " Voisitko Mikael jäädä kanssani? " Poika nyökkää vakavana ja tulee kanssani karsinaan. Silittelemme Pandaa, joka alkaa jo vähän virkistyä. Kuiskailen hevosen korvaan, " Anteeksi, kun tiuskin sinulle eilen niin pahasti" Itken Pandaa vasten, ja Mikael yrittää lohduttaa minua, kuin turhaan. Onneksi Panda parantuu.
Oletpas nyt ollut ahkera tarinankirjoituksessa! Ensinnäkin ratsastustunti; Luin mielenkiinnolla sinun ja Pandan työskentelystä Mikaelin silmänalla, joka kuitenkin päättyi lopulta ei niin hyvin. Panda on tosi herkkä hevonen ja ottaa heti nokkiinsa, eli en yhtään ihmettele, kun se heitti sinut selästään. Voisit tulla vaikka joku päivä vakkaritunnille, niin laitetaan sulle se Panda ratsuksi ja voin sitten vähän paremmin neuvoa sen kanssa (Sulla taitaisi riittää rahat jo kausikorttiinkin tunnille.. ;D). Sitten tuohon onnettomuuteen; Hyvä että pääsit niin nopeasti tallille, sillä Panda selvästi rauhoittui, kun sinä olit siinä silittelemässä. Haava ei onneksi loppujen lopuksi ollut iso ja tänään tamma juoksi jo reippaana pihalla, sekä on menossa tunnille.
Tarinassasi oli nyt muutamia kirjoitusvirheitä (ja yhdyssanavirheitä!) Nyt puhuit yhdessä kohtaa Pandasta Carona, kun viimeksi sekoitit sen oriin, jota myös vähän ihmettelin? Muuten virheetöntä sujuvaa tekstiä. Joitain verbijuttuja olisin paisuttanut kuvailuilla esim "Hain varusteet satulahuoneesta Pandan luo. Nostin satulan tamman selkään ja kiinnitin satulavyön. Jouduin kiskomaan lujaa, sillä Panda oli lihonut , ja luimi minulle. Sitten kävelin pään luo ja sujautin kuolaimet heppasen suuhun. Laitoin suitset kunnolla elikon päähän ja kiinnitin soljet." - olisi voinut kuvailla, tai jättää kokonaan pois, nyt jäi hieman puuromaisen tylsäksi. Tämän lisäksi vaihdoit lopussa imperfektistä preesensiin aikamuodon, joka häiritsi myös hieman. Saat 35 tr ja 35 tp.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 3, 2016 19:41:04 GMT 2
3.2.2016
Sairauslomani oli loppunut aivan liian nopeasti, polveni takia siis. Tuntui todella oudolta istua taas koulunpenkissä. Lisäksi opettajat olivat varmasti sen aikana saaneet lisäintoa, sen huomasi essee-kirjoitusten määrästä. Huokaisin tuskastuneena ja suljin läppärin kannen. Vihdoinkin historian essee aiheesta ´Kuinka maatalous on muuttunut aikain saatossa´ oli valmis. Pikaisesti vaihdoin tallivaatteet päälle ja nappasin tallireppuni matkaan. Tätä olin odottanut jo aamusta.
Mopon tasainen hyrinä kuulosti ihanalta, kun huristelin kohti tallia. Pilvet taivaalla empivät lumisadetta. Ei kiva. Toivottavasti ei sataisi, sillä olin suunnitellut pientä kävelylenkkiä Pandan kanssa ennen omaa tuntiani, jonka Miksu pitää loppuun. Pystyin jo mielessä haistamaan tallin tuoksun. Seuraavasta risteuksestä oikealla ja vähän matkaa eteenpäin, niin olisin perillä.
Jätin pienen moponi parkkipaikalle parin auton väliin. Kävelin kohti tallia ja vilkaisin tarhojen suunnalle. Hevoset olivat pihalla, muutamaa lukuunottamatta. Ne olivat varmaan sisällä hoitajiensa kera. Tunnistin Pandan heti. Se norkoili portin läheisyydessä. Sen metsästämisestä sisälle ei siis varmaankaan tulisi haastetta.
Tallista kantautui tasainen puheensorina. Vein repun omaan lokerooni, joka oli hoitajien huoneessa. Törmäsin matkalla Fanniin. “Moi!” huikkasin hänelle iloisesti ja tyttö vastasi minulle hymyillen “ Ai moi!” vaihdoimme pikaisesti kuulumisia. “ Haluaisitko lähtee mun ja Pandan kaa kävelee tonne tielle ? Kun sillä on vapaata niin aattelin että kävely ei tekis pahaa.” kysyin häneltä ja hän nyökytti vastaukseksi. Hymyilin ja sanoin hakevani tamman sisälle ja harjaavani sen ensin.
Lämminverinen venaili edelleen portin tuntumassa. Suurin syy siihen taisi olla se, että sen tarhakaveri oli haettu jo sisälle. Ne olivat edelleen parhaita kaveruksia. Kun lähestyin tarhaa, tamma hörähti vienosti. Naurahdin hieman. Jotenkin sillä oli maaginen tapa saada mieliala kohoamaan todella korkealle. Napsautin narun sen riimuun ja halasin hevosen kaulaa, hengittäen ihanaa tuoksua. “ Mitäs pikkuinen” kuiskasin sille. Talutin sen ulos tarhasta sulkien portin perässä. Pandan korvat olivat hörössä kuten normaalisti. Se kuunteli kaikkea tapansa mukaan.
Talutin Pandan sen omaan karsinaan. Se seurasi perässäni kiltisti kuten aina. Vastahan näin tamman ensimmäisen kerran. Jätin sen hetkeksi karsinaan ja hain sen harjat. Samalla vilkaisin juuri ilmestynyttä lappua, jossa luki vain minun ja Pandan nimet. Lapun alareunassa luki: Terveisin Mikael. Palasin reippaasti Pandan luo, jonka keskittyminen oli siirtynyt karsinassa olevaan heinäkasaan.
Harjasin sitä perusteellisesti, kuten aina. Halusin sen karvan pysyvän mahdollisimman hyvänä. Huomasin Fannin tulleen jo karsinan viereen norkoilemaan Velmu riimunnarun päässä. “Mennäänkö?” hän kysyi malttamattomasti. Naurahdin vastaten “ Okei oon valmis”. Lähdimme taluttamaan hevosia ulos. Pihalla suuntasimme kohti peltotietä, joka oli käynyt tutuksi minulle. Toistaiseksi ei satanut. Joka oli tosi hyvä. Juttelimme koko matkan pääasiassa hevosista. Panda ainakin näytti hetkittäin kuuntelevan meidän juttuja innostuneena. Toki tunsin tamman hyvin ja tiesin sen useimmiten kulkevan korvat hörössä.
Veimme hevoset lenkin jälkeen takaisin karsinoihinsa. Taputtelin Pandaa ja annoin tapani mukaan sille herkkuja. Ainakaan vielä se ei ollut radikaalisti lihonut niistä. Naurahdin hieman omalle ajatukselleni. Vaikka Panda olikin pyöreä ja pörröinen, se ei ollut lihava. Juttelin vielä hetken Fannin kanssa, ennenkuin menin laittamaan Pandalle varuisteita.
Harjailin pikaisesti melkein puhtaan tamman. Se ei selvästikkään ollut itseään liannut tarhassa. Se seisoskeli nätisti karsinassa ilman mitään kummallisempaa draamaa. Varusteetkin pukeutui sen päälle nätisti. Iskin kypärän päähän ja kävelin tamman kanssa rauhallisesti maneesille. Panda taisi jo tietää, että tulossa olisi esteitä. Sen askel muuttui heti reippaammaksi. Naurahdin hieman ja päästyäni maneesin keskelle mittasin jalustimet ja kiristin vielä satulavyötä.
Mikaelin tunnilla hypimme pientä rataa. Korkeutta esteillä ei ollut kovinkaan paljoa. Panda tuntui reippaalta koko tunnin ajan. Sain pidätellä sitä huolella. Kuitenkin olin tyytyväinen tunnin jälkeen. Rakastin tätä hevosta! Talutin tamman takaisin talliin ja purin sen varusteista mahdollisimman nopeasti. Se jäi tyytyväisenä karsinaan syömään heiniä, joita oli juuri tuotu lisää.
Ennen lähtöä kävin vielä sanomassa heipat Pandalle, kuten aina. Rapsutin sen kaulaa, samalla kun se mussutti heiniään onnensa kukkuloilla.
Hyvä että pääsit pian takaisin satulaan, ratsastuksen lopettaminen tippumiseen ei ole koskaan hyvä asia. Ja kuulosti ainakin siltä, että teillä meni nyt ihan kivasti(?) Tehän olette kohta ihan valmiita kisoihin Eikä se hevonen korkeutta kato, kunhan on este edessä niin mennään.. Mukavaa kun jaksat kirjoittaa näin aktiivisesti, aina mukavampi kirjautua sisään, kun on jotain "kunnollista" tehtävää! Kirjoitusvirheitä oli muutama ja sitten kiinnitin huomiotani (liikaakin) siihen, että kun tarinassa oli joku "lainaus näin". oli piste vasta lainauksen jälkeen. Piste tulee lainauksen sisään mikäli lainauksen perässä ei ole esim. x sanoi tms. Pilkku sitten tulee aina sinne lainauksien ulkopuolelle Muuten jälleen oikein sujuvaa kerrontaa, jossa olisin ehkä kuitenkin kaivannut hieman enemmän kuvailua Saat 35 tr ja 30 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 3, 2016 20:06:57 GMT 2
4.2.2016
Kävelin reippaasti pitkin tietä kohti Hiisistä, kuunnellen samalla kuulokkeiden kautta lempi-bändini uusinta albumia. Aamuinen kuura kimmelsi luonnossa. Vaikka päivät olivatkin jo lämpimiä, silti yöt olivat hallaisia. Lisäsin vauhtia kun talli alkoi siintämään edessä. Vaikka tänään oli torstai aamu, olin lupautunut auttamaan Allua aamutallissa.
Tallinpiha oli hiljainen, sillä hevoset olivat vielä sisällä. Näin Allun kipittävän talon suunnalta. “ Huomenta “ huikkasin hänelle hymyillen. Hän vastasi iloisesti “ Huomenia” ja jatkoimme sisälle hiljaiseen talliin. Oven sulkeutuessa jotkin hevosista hörähtelivät karsinoissaan. “ Possut odottavat jo ruokaansa” nauroimme yhteen ääneen.
Kävelimme käytävän läpi rehulaan. Panda kurkisti karsinan luukusta käytävälle. Se näytti vähän uniselta vielä. Sen viereisessä karsinassa oleva Vallu sen sijaan kolisteli jo ruoan toivossa. “ Malta vielä hetki niin saat ruokaa “ totesin Vallu ruunalle, johon Allu totesi “ Riski jäädä ilman on aika pieni.”
Kaikkien aamurehut oli laitettu jo valmiiksi illalla hevosten omiin kippoihin ja ne odottivat vain niiden jakoa. “ Jos minä aloitan tuolta päädystä ja sinä tästä rehulan vierestä ?” Allu kysyi ja nyökkäsin vastaukseksi. Hän lastasi kottikärryjen kyytiin kippoja ja lähti seikkailemaan niiden kanssa tallin toiseen päähän. Vein ensin ns. tammojen ruoat. Muut malttoivat kiltisti odottaa ruokaansa, mutta Tintin kanssa meinasi aluksi tulla pieniä ongelmia.
Kun rehut oli jaettu odottelimme, että ponit saisivat syötyä. Taukohuoneen puolella keitimme kahvit ja jäimme juomaan sitä. “ Haluisiks lähteä maastoon mun ja Mortin kanssa? Menisit vaikka Pandalla.” Allu kysäisi minulta “ Oh joo, tottakai !” vastasin “ Mutta ensin työt” hän totesi hieman virnistäen. Naurahdin ja hörppäsin höyryävän lämmintä kahvia. Se sai väsymyksen katoamaan melkein kokonaan.
Hevosten syötyä aloimme loimittamaan hevosia, jotka tarvitsivat takkia pihalla. Niitä ei onneksi ollut montaa. Veimme ulos ensin ruunalauman. Nappasin Vallun, Vompatin ja Vintiön kerralla , Allun viedessä Mortin, Velmun ja Alpon. Minulla olevat pojut liikkuivat reippaasti kohti tarhaa. Sain jopa pidätellä Vallua. Ne tiesivät tänään saavansa olla kokopäivän pihalla. Päästyään vapaaksi tarhaan kaikki sinkoilivat sinnetänne täynnä energiaa. Nauroimme niiden pierupukki ilonkiljunta näytökselle.
Lopulta kaikki hevoset olivat ehjinä tarhoissaan. “ Enään likaiset työt ja sitten on valmista! “ Allu naurahti ja lähdimme talsimaan kohti tallia. “ Onneksi on enemmän apukäsiä” hän lisäsi hymyillen.” Huomasin sivusilmällä Mikaelin lähestyvän. Moikkassimme hänelle. “ Tuutko auttamaan boksien siivoamisessa ? “ Allu kysäisi virnistäen. “ Kai sitä täytyy tallilla jotain tehdäkkin” Miksu vastasi hieman kiusoittelevalla äänensävyllä.
Kolmistaan karsinoiden siivoamisessa ei mennyt kovin pitkään. Homma sujui rutiininomaisesti, varsinkin kun kuivikettakaan ei tarvinnut tänään lisätä karsinoihin. Lopuksi keräsimme ponien ruokakipot takaisin rehulan puolelle. “ Mikael hei, lähetkö mun ja Amandan kaa maastoon ?” Allu kysyi Mikaelilta joka nyökkäsi “ Kuulostaa hyvältä!” hän lisäsi vielä hymyillen“ Vallu onkin maastoterapian tarpeessa”.
Lähdimme Allun kanssa hakemaan laumoista meidän ratsujamme. Mortti oli Allun iloksi linnottautunut tarhan lumisimpaan kohtaan ja se oli tainnut käydä piehtaroimassakin jo. Hän lähti mutisten jotain metsästämään ruunaansa. Panda seisoskeli melko lähellä porttia. Sen korvat olivat tötteröllä. Onneksi tamma ei ollut enään kipeänä, sen flunssailu oli mennyt ohi parissa päivässä ja se oli taas pirteä oma itsensä.
Talutin Pandan ulos puomille. Aamuinen kuura oli jo sulanut maasta ja pihalla lämpötila vain nousi lämpöasteille. Sidoin sen siihen ja lähdin hakemaan sisältä sen tarvikkeita. Allu sitoi Mortin myös puomille. Tallissa oli hiljaista kaikkien hevosten ollessa pihalla. Allu saapui vähän minun jälkeen varustehuoneeseen. Olin juuri nostamassa tammani satulaa kun tallinomistaja totesi nauraen “ Eihän me mitään satuloita tarvita, maastossa on mukavaa ilmankin !” naurahdin itsekkin jatkaen “ Siis ihan kunnon inkkarimaasto!”
Pian seisoimmekin tallin pihassa kahden satulattoman inkkariponin kanssa odottamassa Miksua ja Vallua. Nousin jo tamman selkään. Sen pörröinen selkä oli yksi ihaninpia asioita maailmassa. Allukin kipusi oman ruunansa selkään. Pandan korvat pyörivät sen päässä. Se tuntui hieman malttamattomalta. “ Olen ihan juuri valmis, odottakaas.. “ Mikael puhisi kiinnittäen vielä ruunansa leukaremmin “ Noin, taidamme olla valmiita!” nyökkäsimme Allun kanssa, katsoen Mikaelin kipuamista Vallun selkään.
Kävelimme pitkin pellon laitamalla olevaa tietä, joka johtaisi läheiseen metsikköön. Ensimmäiset sulat kohdat tienlaidassa alkoivat jo kukoistaa. Samoin puut alkavat pian heräillä. Kuljin jonossa Vallun ja Mortin välissä. Lämminverinen tuntui ihanan energiseltä. Se ei kuitenkaan vaikuttanut siltä, että se olisi keksinyt lähteä käsistä. Tien ollessa metsemmässä siirryimme raviin ravaten jonkin matkaa, kunnes siirryimme takaisin käyntiin. Tien päässä nostimme laukan ja laukkasimme tuttua laukkapätkää, antaen hevosten laukata juuri omaan tahtiin. Pandan epätasainen laukka tuntui maailman ihanimmalta.
Taputin tammaa kaulalle pitkähkön laukkapätkän jälkeen. Käännyimme takaisin kohti tallia. “ Pandahan kulkee rauhallisesti maastossa! Yleensä se vain tuijottelee kaikkea! “ Allu totesi minulle. “ Se on oikein kiva! “ totesin hymyillen. Tiesin tarkalleen mitä Allu tarkoitti tamman tuijottelulla. Halasin sen kaulaa. “ Siitä on varmaan kasvamassa iso tyttö”.
Tallinpiha lähestyi aivan liian nopeasti. Olisin voinut vielä samoilla luonnossa pidempään Lämminverisen tamman kanssa. Pihassa liu’uin inkkariponin selästä alas. Taputin sen kaulaa ja vastaukseksi se pärskähti. “ Ihan mahtava maasto, kiitos! “ Mikael huudahti ja sitoi Vallun jo puomiin. Sidoin Pandan kun olin saanut sen suitset pois. Pikaisesti harjasin sen vartalon läpi ennen kuin vein sen varusteet takaisin.
Pian hevoset olivatkin jo takaisin tarhassa. Vilkaisin kelloa, joka oli jo melkein kolme. Aamu oli sujunut todella nopeasti. “ Sun pitää tulla usemminkin auttelemaan aamuissa !” Allu naurahti. “ Joo tottakai !” virnistin naiselle.
Mites sun koulunkäynti? Ei vaan tosi kiva kun olit auttamassa, kun Juulialla oli tänään muuta menoa. Yleensä Juulia on päävastuussa, mutta kyllä minäkin ne hommat osaa hoitaa ilman kommelluksia.. Meillä oli myös oikein hauska maasto, otetaan uusiksi pian Tarinasta päähäni jäi pari kysymysmerkkiä; 1) Talutettiinko me todella kolme hevosta kerralla? 2) Olet jo aika monessa tarinassa puhunut, että hevonen x on piehtaroinut lumessa josta on seurannut hirveä harjaaminen. Tätä olen hieman ihmetellyt, sillä eikös lumi yleensä juuri puhdista? Jälleen puhdasta, enimmäkseen virheetöntä kirjoitusta, tosin nuo pisteet lainauksien ulkopuolella jäivät edelleen hieman hämäämään, muuten en niitä virheitä nähnytkään! Kiitos muuten paljon aamutalli avusta! Saat 40 tr ja 35 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 7, 2016 21:20:03 GMT 2
7.2.2016
Se tunne, kun rämmit pitkin metsiä etsimässä koiraa. Koirasta ei näy jälkeäkään, ei edes pientä tassun jälkeäkään. Kaiken kukkuraksi etsintää partiomme oli aikamoisen heikko. Minun lisäkseni etsijöinä oli Stefan,isoveljeni, jonka puolet hänen selittämistään tarinoista meni ohi korvieni.
"Mä en voi muuta sanoo, kuin että tää on ihan jostain, mistä lie", vikisen kävellessäni Stefanin perässä. Pujotellen puita ja hyppien kivien yli. "Ei tää nyt niin ankeeta voi olla", Stefan sanoo hypätessään kiveltä alas. "Voi olla!", vastaan, jonka jälkeen katselen ympärilleni "Hei katos tuolla se karkuri näyttää hiippailevan. Pepe tänne, tule tule, tule!" Petrattavaa taitaa olla kuuntelemisen lisäksi myös koiran kutsumisesta luokse, sillä Pepe vain juoksi päinvastaiseen suuntaan heti, kun edes yritin kutsua sitä luokseni. Stefan nauroi vain vieressäni ja saimme vihdoin hänen ansiostaan Berninpaimenkoiran kiinni (ja mä sitten tietty autoin parhaani mukaan, eli seisoin vain vieressä).
"Oon ehkä onnellisin ikinä, kun pääsen pois täältä metiköstä", sanon helpottuneesti päästessäni kävelemään hiekkatietä pitkin, joka tuntui oikein tasaiselta kuopista huolimatta. "Minä oon onnellinen, kun minulla on yhtä positiivista seuraa. Kerrohan mikä oli tämän reissun positiivisin asia?", Stefan kysyy. "Hmm.. Tää on kyllä paha. Ehkäpä se seura on se kaikista positiivisin asia, vaikka puolet jutuistas menikin ohi. Emmä mikää kävelevä negatiivisuuden tuoja oo", vastaan naurahtaen siihen perään. Ehkä sittenkin taisin olla tällä kertaa se negatiivisin ihminen koskaan. Retki ei nimittäin ollut mikään loistavin, jos ottaa huomioon, että kävelin koko loppu päivän märillä kengillä. "Odotas hetkinen". Stefan sanoo ja kävelee luokseni, jonka jälkeen kiskaisee pipoani. "Mitä ihmettä sä teet?", kysyn kummastuneena pitäen samalla pipostani kovasti kiinni. "Puunoksa", Stefan vastaa heittäen samalla risun takaisin pusikkoon ja nauraa minulle.
Tallille päästyäni päätin harjailla Pandan oikein kunnolla. Aloitin harjauksen ensiksi kovemmalla harjalla ja vaihtelin harjaa aina välillä kyllästyessäni pitämään yhtä ja samaa harjaa. Ihme tavat, joista ei yksinkertaisesti vain pääse eroon. Onneksi kukaan ei ollut kyyläämässä harjan vaihto sessioitani. Vaihdoin harjoja nimittäin aika tiuhaan tahtiin ja tamma tuli puunattua nenänpäästä häntään asti. Hännän selvitys ei ollut niinkään helppo suoritus ja sain käyttää apunani myös selvitysainetta, jonka teho oli mitään sanomaton. "Johan poni kiiltää. Tässähän tulee jo sokeaksi!", Fanni sanoo kävellessään Pandan karsinnan ohitse, mutta kääntyi kuitenkin kannoillaan viime hetkellä katsomaan touhujani. "Oiskoha aika hankkia ne lasit? Ajattelin vain, että näet varmasti nämä kuraiset jalat, joita vielä harjaant", vastaan Fannille, joka remahti nauruun. "Ei kai sitä huomaa, että oon vähän väsynyt? Okei, erittäin tyhmä kysymys. Kaikkihan sen huomaa", Fanni sanoo vastaten samalla omaan kysymykseeni ja en voinut muuta, kuin naurahtaa ystävälleni. "Eiköhä täällä aikamoni siinä tapauksessa kärsi pahasta väsymyksestä" "Totta.. Kieltämättä porukka täällä tuntuu olevan vähän väsynyttä tai sitten se johtuu vain musta. "Älähä nyt! Oot oikein mukava hoitaja. Pitäähän sitä nyt vähän tyhmäki olla. Ei siis, sillä että sä tyhmä olisit, mut juu mitä mä oikeen selitän?", sanon nauraen samalla selittäessäni kaikkea epäoleellista. "Jospa minä tyhmä lähden tästä ja jätän teidät tyhmät tähän", Fanni sanoo painottaen sanoja tyhmä ja tyhmät. Vilkuttelin vain hänen peräänsä, joka ei enää ilmiselvästi kestänyt seuraani.
Kävin hakemassa lopulta kuitenkin Pandan varusteet. Ajatuksenahan oli ensin etten kävisi ratsastamassa ollenkaan, mutta päätin kuitenkin lähteä ratsastamaan. Ratsastaisin vain kaikki askellajit läpi ja tekisin myös samalla jotain hyödyllistä. Kiristelin satulavyön kireämmälle ja nappasin maasta kypäräni ja heitin sen tilalle tummansinisen piponi. Olimme nytten hoitsuni kanssa valmiita lähtemään maneesiin, joten nappasin ohjat kaulalta ja lähdin taluttamaan tammaa kohti koulurääkkiä.
Otin aika äkkiä jo kevyttä ravia pitkin kenttää löysin ohjin molempiin suuntiin, jonka jälkeen laukkasimme myös rennosti. Aloin tämä jälkeen vasta ottamaan ohjia tuntumalle pikku hiljaa ja lisäsin voltteja ja siirtymisiä mukaan. Vaihtelin suuntaa mielivaltaisesti ja asettelin aluksi Pandaa varovaisesti. En vaatinut siltä heti hirveästi mitään, vaan hölkyttelin perusasioita läpi, jotta tamma kuuntelisi varmasti minua, vaikka se oli ehkä maailman miellytyshaluisin hevonen minkä tähän mennessä olin edes ratsastanut. Se yritti parhaansa ja kuunteli minua oikein tarkasti ja tuntui kuinka se ihan miettisi tarkkaan mitä siltä pyydetään.
Hölkyteltyäni tarpeeksi aloin tekemään käynnissä väistöjä. Panda meni oikein yllättävän mallikkaasti molempiin suuntiin väistöt käynnissä, joten siirryin tekemään ravissa samaa. Vaikeutin tehtävää kuitenkin vielä niin, että tein siksakkia. Pandan vauhti alkoi vähän kiihtyä ja väistön suunnan vaihtaminen oli yhtä säheltämistä. Kaikki levisi suoraansanoen käsiin, mutta lopulta homma alkoi jälleen pelittämään, sillä tavalla kuin tahdoin.
Kyllästyin piakkoin väistöihin ja päätin nostaa laukan. Panda laukkasi uraa pitkin reippaasti, mutta samalla kuitenkin kuunnellen pieniä pidätteitäni. Hidastin laukkaa niin pieneksi, kuin mahdollista. Parisen kertaa laukka putosi raviin, mutta ollessani paljon tarkempi pitämään pohkeet kiinni niin hommahan toimi vähän liiankin hyvin. Suuni oikein loksahti auki miten hyvin kaikki sujuikaan. Laukkasin vielä vähän reippaampaa laukkaa, jonka jälkeen siirryin takaisin raviin. Pandalta lähti oikein lennokasta ravia, jossa oli hitusen vaikeampi istua mitä yleensä. Sinnikkäästi pidin kuitenkin itseni kiinni satulassa.
Laitettuani jo hevosen karsinnaan jalat paketoituna uskaltauduin hetkeksi istuskelemaan tallivintille, joka kuhisi hoitajista. "Mikä cd-levy pistetään soimaa?", ´Samppa kysäisee ja kaikki tuntuivat olevan yhtämieltä, joten musiikki alkoi soimaan heti. "Ottaako joku teetä?" "Minä voisin ite asiassa ottaa" sanon astellessano Sampan luokse, joka sitten ojentaa minulle teemukin. Kaadoin siihen höyryävää vettä. Nappasin teepussin pöydältä ja avasin pakkauksen, jonka jälkeen upotin pussin veteen. "Mites meni Pandan kanssa? Ainakin mitä näin niin en voi sanoa muuta kuin vau", Mikael sanoo. "No arvaa loksahtiko multa suu auki ku hevonen vetää ihan tosissaan", vastaan naurahtaen samalla. Hörppäisen vähän kuumaa teetä ja olen polttaa suuni. Siinä sitten huidon käsilläni, kuin lentoon yrittävä kana. "Ama iha rauhassa. Tuolla tyylillä et ikinä pääse lentoon", Fanni sanoo ja kuulen vain sen jälkeen muiden naurun.
8.2.2016
Kiskaisen tallivintin oven auki, astun sisään ja suljen oven samalla perässäni. Tallivintille tuli heti perään Mikael, joka ryntää heti teekupin äärelle. Huomaamme pöydällä suuren paketin, jossa luki sotkuisella käsialalla "älä koske, älä katso, äläkä edes harkitse sen avaamista". "Mitähä tuoki meinaa", sanon naurahtaen ja astelin paketin luokse. "Mitä sä teet? Ei toisten paketteja saa avata", Miksu sanoo yrittäen kiskoa minua epätoivoisesti pois paketin luota. Ravistan sitä vähän ja paketti tuntui todella kevyeksi huomioon ottaen sen, että se oli erittäin suuri. Lopulta pojankin uteliaisuus voitti ja hän kipittää viereeni hiljaisin askelin. "Mitähä tuolla on?", hän kysyy katsoen samalla pakettia. Alan avaamaan pakettia hitaasti auki. "Mä en sitte ollut mukana tässä, okei?" "Juu sopii. Otan täyden vastuun kaikesta", vastaan nyökytellen ja kurkkaan sisälle pakettiin. Pettymys oli suuri, kun paketista löytyy kasa pipoja Hiisivuoren nimellä varustettuna. Pian kuulemme naurahduksia ja iloisia kiljahduksia lähestyen tallivintin ovea. "Laita se äkkiä kiinni!", Mikael kuiskaa paniikissa ja alan pikaisesti kasaamaan sitä uudelleen kiinni. Työnnän äkkiä häntä selästä kohti kaappeja, josta löytäisimme itsellemme kupit. Nappaan kaapista kaksi kuppia ja annan toisen Miksulle, joka esittää ottavansa raanasta vettä. Silloin Eve, Samppa, Fanni ja Luciana tulee ovesta sisään. "Mooi", huudan tulijoille. He vastaavat iloisesti tervehdykseeni. "Mitäs te ootte puuhannu?" "Eipä mitää kummoista." Alan yskiä ja Luciana ryntää hakkaamaan minua selkään, etten tukehdu. "Varmuuden vuoksi", tyttö vastaa harmittomasti ja nappaa itselleenkin kupin kaapista. Itse liityn muiden mukaan istumaan pöytään.
Siinä istuessamme juttelimme kaikki asiat läpi mitä ikinä keksimmekään maan ja taivaan väliltä.Eve huomaa ensimmäiseksi pöydällä olevan paketin. "Joku on näköjään käynyt penkomassa Allun tuomaa laatikkoa", hän sanoo katsoen kummastuneena meitä kaikkia, kunnes katsoo minua ja Mikaelia "Hei oliko tuo jo noin ku tulitte?" "Juu oli", vastaan, katsoen häntä. Eve kuitenkin katsoo minua jotenkin epäilevästi ja lopulta kaikki muutkin pöydässä olevat katsovat minun suuntaan kuin olisin ollut maailman pahin rikollinen. "En mä sitä avannu. Miks kaikki epäilee mua?" "Koska sä oot koko pöydän epäilyttävin henkilö", Luciana sanoo hymyillen. "Ja sun naama on just sen näköne, että sä oisit tehny jotai" "Okei se olin mä, mutta Mikaelikin oli mukana. Aijai näitä takoja ku eivät osaa edes säännöistä pitää kiinni", sanon heilutellen syyttävästi etusormeani Miksua kohti, jonka hymyn näki varmaan kilometrien päähän. "Mitä siellä oli?", Samppa kysyy. "Pipoja", Mikael vastaa.
Hetkeä myöhemmin minä ja kaikki muutkin istumme ihka uudet pipot päässä tallivintillä hymyssä suin, kunnes Allu päättää tulla. Kaikki muut olivat piilottaneet jo piponsa, kunnes itse älyän ottaa sen pois päästäni. "Heei", vastaan hymyillen ja Allu vain hymyilee tavalliseen tapaansa. "Eikö kukaan täällä osaa lukea lappua vai sattuiko nämä pipot vain juoksemaan teidän päähänne?", Nainen kysyy katsoen meitä niin vihaisesti kuin pystyi. "Niin siinä taisi käydä", myönnämme kaikki yhtää aikaa nyökytellen samalla. "No olisin ne kuitenkin teille antaneet. Mitäs aattelitte nyt tehdä?" "Haluuko joku lähtee pulkkaratsastamaa mun mukaa? Pandalla voitas hetkinen sitäki kokeilla nyt, kun en ole sitä vielä ehtinyt ratsastaa", kysyn kaikilta ja pienen harkinnan jälkeen moni vastaa myöntävästi. Mikael, Samppa ja Fanni menivät etsimään pulkkaa ja muita tarvittavia välineitä, kun me loput menimme laittamaan Pandan kuntoon.
Olin verrytellyt Pandaa valmiiksi muita odotellessa ja pystyimme lähtemään lenkille, jossa vetäisin tai tässä tapauksessa Panda vetää perässään rohkeita tallityttöjä. Luciana ei halunnut kuin katsella meidän touhujamme huvittuneena sivusta ja pitäen seuraa odottaville. "Ootko Samppa valmis?", huudahdan ja hän näyttää minulle vain peukkua. Otan aluksi Pandan raviin ja katson mitä se sanoo perässä olevasta lastista. Tamma ei välittänyt ylimääräisestä painosta melkein mitään, josta syystä se nostaa laukan. Panda nostaa laukan oikein ponnekkaasti ja laukkaamme Samppa perässämme niin pitkää kunnes hän pöllähtää lumihankeen. Jarrutan Pandan ravin kautta käyntiin, jonka jälkeen käännämme suuntamme takaisinpäin. "Voit mennä", Samppa hutaa perästä ja nostan jälleen laukan. Tällä kertaa laukkaamme kovempaa kuin edellisellä kerralla ja saan jarrutella sitä oikein kunnolla vilkuillen smaalla olkani yli, että varmasti kyytiläisemme on vielä mukana.
Pulkkaratsastusta kävi kokeilemassa myös Eve, Miksu ja Fanni. Samppa innostui käymään useammankin kerran ja kaikilta saimme nähdä mitä upeimmat lennot. "Amandan vuoro tulla pulkan kyytiin", Miksu sanoo. "Hopi, hopi nyt! Alas sieltä" "Hyvä on!", vastaan ja hyppään tamman selästä alas. Avitan Fannin Pandan selkään, minkä jälkeen kävelen pulkan kanssa ratsukon perään. Saan kuulla samalla myös valituksia miten suurelta hoitsuni tuntuikaan Velmun jälkeen enkä voinut kuin nauraa Fannille. Tosin hän saa nauraa pian tyylikkäille naama laskuille. "Valmista?" "Jees", huudahdan ja tiukennan otettani kapulasta. Pulkka nytkähtää eteenpäin ja se oli sitten menoa. Tunnen jokaisen lumen pahkuran naamassani jotka sattuivat lentämään suoraan naamaani. Pulkka tökkää jonkun ajan päästä lumen alla olevaan kiveen ja lennän komeassa kaaressa naama edellä penkkaan. "Tää on iha helvetin kylmää", huudan samalla puhdistaen naamaa lumikerroksesta ja kaikki nauravat jälleen kerran minulle. Hyppään uudelleen pulkan kyytiin ja näytän parhaalle ystävälleni peukkua hymyillen leveästi. Tiukennan jälleen otettani ja valmistaudun taas törmäämään yllättäviin kiviin, oksiin tai ihan ikinä mitä lumen alta saattoi löytyä. En voi kun nauraa Fannin hymyilemässä Pandan selässä. Pystyn kuvittelemaan myös Pandan pienen hymyn veroisen virnistyksen sen laukatessa täysiä.
Taputan Pandaa laitelttuani sille suojat, missä virtasi letkua pitkin viileä vettä rankan pulkkaratsastuksen jälkeen. Tarkastan vielä varmuuden vuoksi jalat joissa näytti olevan vain yksi pieni naarmu, jonka puhdistaisin heti. Lähden hakemaan tarvittavat aineet ja puhdistan haavan vanulla huolellisesti. Sen jälkeen muistelen vähän päivän tapahtumia. Kaikilla oli ehdottomasti hauskaa koko päivän ja Lucianakin saatiin lopulta pulkan kyytiin sekä ikuistimme minun järkkärillä pari kuvaa reissulta ja pystymme nytten ihailemaan tyylikkäitä suorituksiamme videoilta ja kuvilta. Ehdoton suosikki kuva oli missä minä ja Panda laukkaamme täyttä päätä molemmat iloisena. Se saa varmasti kaikki ajattelemaan, että meillä ei ollut tylsää!
Olipas pitkä tarina, varmaan pisin, mitä tähän mennessä olen lukenut. Satuin käväisemään maneesissa sun ratsastuksen aikana ja todella kivan näköisesti teillä menikin Pandan kanssa. Hyvä, että teillä alkaa yhteistyö pikku hiljaa pelata, tamma ei ole nääs mikään helpoin, eivätkä kaikki sen kanssa tulekaan toimeen ollenkaan. Panda kyllä osaa olla varsin miellyttävä ratsastaa, ja miellyttääkin mieluusti henkilöitä, joista pitää. Ja hienostihan teillä meni pulkkaratsastuskin (onneksi), sillä tamma ei ole mikään luotettavin tuollaisissa touhuissa, sen verran takapääkin saattaa joskus lennellä. Hyi hyi teitä, pitäisi pystyä malttamaan eikä mennä toisten paketteja availemaan ilman lupia.. Ainoastaan yhteen kirjoitusvirheeseen törmäsin näin ensimmäisellä luku kerralla, mutta aikamuotojen kanssa tuntui sen sijaan olevan aika paljonkin juttua (tai sitten olen tullut niiden kanssa vaan tarkemmaksi), aikamuodot vaihtelivat aika paljon, joten yritä kiinnittää ensikerralla niihin enemmän huomiota Ja käy ehdottomasti osallistumassa ystävänpäivä tapahtumaan, jotta saataisiin tasamäärä osallistujia (kaikille parit) Saat tästä 45 tr ja 40 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 8, 2016 18:42:03 GMT 2
En tiedä voinko tätä tänne ilmoittaa mutta ostelin Pandalle juttuja
Cassiel - Yleishuopa "Burberry" 30tr WEGA - Otsapanta swarovski kristalleilla "Star" Musta/hopea full. 44tr Sir Classic - Nahkaohjat punoksilla Musta/messinki 23tr Cassiel - Ratsastusloimi "Brownie" ruskea 45tr Harjapaketti turkoosi 11tr Cassiel - Riimu "Sydän vihreä 12tr Cassiel - Riimunnaru "Sweet" turkoosi 5tr Cassiel - Korvahuppu "Suomi" valkoinen 18tr
jäi 47tr
Nämä olisi pitänyt yksityisviestillä, joko sivuilla tai täällä mulle ilmoittaa, mutta menköön nyt näin Ja näistä piti ilmoittaa yhteissumma, ei mitä sulle jäi, mutta ensi kerralla sitten viisaampana Lisäilen nämä sinun kaappiisi. EDIT: Laskin nuo hinnat uudestaa yhteen, sullahan oli näitä ennen se 150 tr ja tavaroiden yhteishinnaksi tuli 188 tr, tehdään tällä kertaa sillä tavalla, että otan tän loppuhinnan seuraavan tarinan palkkiosta, muistat ensikerralla tsekata hinnan tarkemmin
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 8, 2016 21:58:51 GMT 2
8.2.2016
”Kiitos kyydistä!” huudahdin äidilleni paiskaten oven kiinni. Äidin auto peruutti, kääntyi ja kaarsi sitten pois Hiisiksen tutusta pihasta. Tänään olisi kaapinsiivousoperaatio, joka oli kyllä odottanut jo aivan liian kauan. Saapastelin tyhjä kangaskassi kädessäni suoraan yläkertaan, halusin nimittäin hoitaa tämän mahdollisimman pian alta pois. Avasin peilin alla olevan kaapin hapuillen sieltä vanhaa pyyhettä. Pyyhkeen alta löytyi tummunut avaimeni, jonka nappasin käteeni. Nakkasin pyyhkeen takaisin kaapin nurkkaan ja laitoin kaapin oven kiinni. Kaivoin taskustani avaimenperän, jossa olivat omat tietoni ja kiersin sen kiinni avaimeen. Tämän jälkeen astelin taukotilaan.
Taukotilassa olivat Samppa, Luciana, Eve ja Mikael. Eve ja Luciana lukivat sohvalla vierekkäin Hevoshullua, Samppa joi jotain pöydän ääressä ja Mikael katseli tyhjiä seiniä. ”Moikka!” tervehdin nelikkoa. Kuulin epämääräisiä mumahduksia, mutten antanut sen häiritä hetkellistä ”siivousintoani”. ”No niin, mä aion siivota mun kaapin tänään, muita?” Eve ja Luci nostivat katseensa lehdestä, vilkaisten sitten toisiaan. ”Me ainakin tullaan!” Luci hihkaisi. Miksukin vastasi myöntävästi. ”Kai mäkin sitten tuun, kerran seuraa on”, Samppa hymähti hörpäten juomansa loppuun ja nousten pöydästä. Nyökkäilin hyväksyvästi, kadoten sitten huoneesta takaisin välitilaan, jossa kaapit sijaitsivat.
Työnsin avaimen kaappini lukkoon vääntäen sitä. Kaappi vinkui avatessani sen sepposen selälleen ja paljasti kamalan sekasotkun. ”Voi herranpieksut”, henkäisin järkyttyneenä. Tämä oli vasta toinen kuukauteni Hiisiksessä hoitajana, ja jo nyt kaappi oli näin kamalan näköinen. ”Eiköhän aleta hommiin”, Mikael lausahti tullen oleskeluhuoneen ovesta ensimmäisenä ulos. Nyökkäsin. Poika meni omalle kaapilleen, avaten sen tottuneesti. Samppa tuli viereeni, avasi oman kaappinsa ja Eve Lucista seuraavan. Fanni tuli hetken päästä tehden saman. Kävin ihan uteliaisuuttani kurkkimassa toisten kaappeihin, ensimmäiseksi tarkastukseeni joutui Mikael. ”Mitä ihmettä?” huudahdin, ”Miten oot saanu parissa viikossa sun kaapin tohon kuntoon?" Miksu virnisti kohottaen olkapäitään. ”En oo kovin siisti”, poika naurahti heilauttaen hiuksiaan. ”I see”, naurahdin jatkaen matkaani Sampan kaapille. Se ei edes ollut kovin sottainen. ”Eve, Eve, mä ymmärrän sun tilanteen”, sanoin hieman naurahtaen osoitten kaapin sisältöä. Kaappi oli täyteen ahdettu kaikenlaista romua ja roinaa, jolla ei tuntunut olevan loppua. Tyttö naurahti nykäisten tavaraa kaapistaan alas. Lucinkaan kaappi ei mikään siistein ollut, mutta ei se ollut yhtä sotkuinen kuin minulla tai varsinkaan Miksulla.
Tyhjennettyäni koko kaapin sisällön lattialle Sampan tapaan, katsoin tavaranpaljoutta kriittisesti. Laitoin takaisin ratsastushousut, jodhpurit, ratsastuskengät, chapsit, kypärän, toppa- ja softshell-ratsastushanskat ja, raipan ja kannukset, näin aluksi. Tämän jälkeen aloitin lopun kasan läpikäymisen. Kesäratsastussukat pyykkiin, samoin toppi, jota olin etsinyt koko kesän tuloksetta, pari T-paitaakin päätyi pussiin. Näiden lisäksi kaapissa oli huppari, jonka laitoin takaisin kaappiin, samoin kuin tuuli- ja toppatakin. Topparatsarit, talviratsastussukat, pipo, lapaset ja villasukat päätyivät kaappiin myöskin. Kasassa oli vielä jotkut likaiset sukat, jotka joutivat jo pois, ja paksu, suuri, tummansininen fleece, jonka laitoin vielä kaappiin. Tämän jälkeen kävin tilpehöörikasan kimppuun. ”Kattokaa mitä mä löysin!” huudahdin nostaen esille hiihtoratsastuksesta otetun kuvan meistä tyhmin ilmein. Minä, Mikael, Fanni ja Samppa esittelimme kameralle maailman typerimmät ilmeemme Pandan ja Foxin kanssa, joka jotenkin kummasta syystä haukotteli (tai oltiin saatu haukottelemaan) oikein makeasti kieli ulkona. Näytin kuvan muille, ja nauroimme vatsa kippurassa. ”Tää pitää kyllä joskus näyttää Allulle ja Juulialle , halusivat ne tai ei!” naureskelin ottaen maasta sinitarrapaketin, napaten siitä pari palaa sinitarraa, asettaen palaset kuvan taa ja liimaten kuvan muiden kuvien joukkoon kaappini sisäpuolelle. Nauraisin sille varmaan joka kerta kaapin aukaistessani.
Muita rojukasasta löytyneitä esineitä olivat mm., hevosta esittävä, varmaan Polluxin mukana tullut pieni patsas, joku epämääräinen möykky ja Pandan harja (+ joḱunen muu harja). Kaikki paitsi entisen hevoseni Karkin harjat lähtivät mukaani, koska jos minulla joskus vauvaa tulisi ikävä, niin voisin haistella sen tuoksua harjastani tallilla ja silitellä sitä. Nyt varmaan ajattelette, että olen hullu, mutta uskallan väittää, että aika harvat ovat kokeneet mitä minä olen kokenut – vieläpä samassa ajassa. Nostin kaikki kotiinmenevät roinat kangaskassiini, jonka laitoin siististi roikkumaan kaappiini. ”I'm ready!” hihkaisin tyytyväisenä. Samppakin oli jo valmis ja auttoi Eveä, Miksu ja Fanni vielä ”loppusilasivat” kaappejaan. Katsoin hymyillen kaapissani killuvia kuvia, ja muistin jotain. Kaivoin taskustani minusta ja Pandasta otetun kuvan ja liimasin sen sinitarrojen avulla ”kollaasin” jatkoksi.
Joimme yhdessä kahvia (ne jotka joivat) ja jutustelimme mukavia. Tämän hetken jälkeen tein lähtöä tammani luokse; tänään aikoisin ratsastaa. ”Mäki tuun, Foxy on kuitenki samassa tarhassa ku Panda niin sama se nyt”, Luci sanoi hymyillen. Nyökkäsin tytölle. ”Vaihdan ensin ratsastusvaatteet ni mennää sitte.” Luci vastasi myöntävästi jääden vielä hetkeksi istuksimaan pirttipöydän ääreen. Vaihdoin pikaisesti vaatteet välitilassa ja kutsuin sitten tytön mukaani. Emme olleet vielä hirmu tuttuja toisillemme, mutta koko ajanhan tässä tutustuttiin.
Katselimme sinitukan kanssa hoitsujemme menoa tarhassa. ”Onko Foxi kiva?” kysyin keskustelua aloittaakseni. Totta kaihan se oli, eihän Luci muuten sen hoitaja olisikaan. ”On, ihana!” tyttö sanoi posket punoittaen. Hymyilin hänelle. Hän oli aloittanut kanssa kuukausi sitten, kuten minäkin. ”Haetaanko noi?” kysäisin vaivihkaa. Minua vuoden vanhempi tyttö nyökkäsi topakasti. Menimme portista sisään riimunarut käsiemme takana. ”Pan-daaa, tuleppa”, huhuilin tummanruunikolle. Oli melko lämmin, mutta sillä oli sadeloimi päällä; onnekseni. Lucikin huhuili Fwb- tammaa, joka katseli hoitajaansa ihmeissään. Kävelin pari askelta eteenpäin ja kutsuin Pandaa uudelleen. Ihmeekseni lämminverinen lampsi laiskasti luokseni ja antautui kiinni. Hymyilin ja taputin hoitohevostani kaulalle. ”Hyvä tyttö.” Lucianalla kesti hieman kauemmin saada rautias tamma kiinni. Vasta silloin, kun esitin Pandan kanssa lähtevää ja raotin porttia, tamma hyökkäsi luoksemme. Luci tarttui kiinni Foxin päitsistä ja kiinnitti riimunarun kiinni päitsien renkaaseen. Lähdimme peräkanaa kävelemään talliin ja ystäväni sulki portin perässämme.
Pesupaikan ja jalkojenpesun kautta menimme karsinaan. Riisuin tammalta loimen ja vein sen kuivamaan, se oli sen verran märkä. Säästyimme Lucin kanssa sadekuurolta, joka alkoi juuri äsken tihkutuksella jatkuen suuremmaksi sateeksi. Palasin harjapakin kanssa Pandan karsinalle, joka oli minulle jo aika tuttu. Karkki-muitot tulvahtivat taas päähäni. Karistin Karkki-ajatukset mielestäni hymyillen. Meillä oli hauskaa, mutta nyt keskittyisin Pandaan ja sen kanssa treenaamiseen. Otin harjapakista pölyharjan, alkaen sillä käymään läpi sen karvaa. Panda pärskähti lopetettuani harjaamisen ja tökkäsi minua. ”No joo joo, jatkan”, sanoin naurahtaen. Jalat harjasin kovemmalla harjalla ja pään pehmeällä pääharjalla. Tämän jälkeen puhdistin tottuneesti kaviot ja taputin tammaa ryntäille. ”Me lähetään kuule ratsastamaan!” Kävin viemässä harjapakin pois ja hain tilalle satulan ja suitset. Jätin suitset karsinan ulkopuolelle ja menin sisään karsinaan satulan kanssa. Panda kavahti hieman nähdessään satulan, mutta menin sitä lähemmäs. Se lähti kiertämään toiselle puolelle karsinaa, mutta otin sitä päitsistä kiinni ja hieman vaivalloisesti nakkasin satulan tamman selkään, jolloin se rauhoittui merkittävästi. Kävin oikaisemassa satulahuovan toiselta puolelta ja palasin vasemmalle puolelle kiristämään satulavyön. Sitä kiristäessäni Panda nakkeli päätään ja taisi näyttää hieman hampaitaankin, mutten välittänyt. Kiristin satulavyön toiseen reikään ja taputin hoitsuani kaulalle. Otin karsinan ulkopuolelta suitset ja nakkasin pois ottamani päitset karsinan ulkopuolelle. Laitoin ohjat kaulalle ja nappasin kiinni hoitsuni päästä. Tarjosin Pandalle kuolaimia, jotka se otti ihan kivasti. Vedin niskahihnan korvien taakse ja kiristin loput remelit. Tämän tehtyäni vedin ohjien vasemman puolen vasemman jalustinhihnan taa, ja lähdin varustamaan itse itseni.
Astuin tuolille asettaen jalkani jalustimeen ja ponnistaen selkään. Olin jo kerennyt kiristää satulavyötä, mutta kiristin sen vielä loppuun selästä käsin. Säädin jalustinhihnat ja käänsin Pandan maneesin uralle. Tamma tuntui virkeältä. Se katseli maneesia innostuneen oloisena, kaula pitkällä. Mukailin tyttelin pitkää askelta, pitäen toisella kädellä kiinni ohjista, toinen oli rentona reiteni päällä.
Keräsin ohjat ja aloin tunnustelemaan hevosta. Minulla oli kannukset jalassa, katsotaan mitä siitä tulee... Mutta joo. Annoin Pandalle puolipidätteitä ja pohjetta, tarkoituksenani saada sitä hieman koottua ja peräpää alle. Se nakkasi ensin päätään, alkaen sitten jo pikkuhiljaa myötäämään. Tein pysähdykset käynnissä joka kirjaimen kohdalle. Pandora Dame kuunteli kohtuullisen hyvin, pää vain nousi pysähdyksissä. Tämän jälkeen tein joka toisessa kirjaimessa pysähdyksen jälkeen peruutuksen.
Nostin ravin. Pandan pää nousi taas, mutta kärsivällisenä annoin sille tasaisin väliajoin pienet puolipidätteet ja pohjetta. Tamman ravi oli aluksi melko laiskaa, ja jouduin muistuttamaan sitä missä mentiin. Pian lämpöinen tajusikin, mitä siltä pyysin, ja tunsin, kuinka se otti takapään alleen ja myötäsi. Taputin hoitsuani pienesti kaulalle ja käännyin voltille.Panduliini taipui melko huonosti, ja jouduin siinä suhteessa työstämään sitä aika lailla. Päätin tehdä pitkille sivuille askeleenpidennykset ja päihin voltit harjoitusravissa. Päästyäni ensimmäiselle pitkälle sivulle, annoin sille puolipidätteet, napautin sitä pohkeilla ja maiskautin äänekkäästi. Askeleenpidennys oli kehno, ja annoin tammalle hieman lisää pohkeita. Pää pystyssä se sitten porhalsi eteenpäin, taisi hieman kuumua. Annoin pienet puolipidätteet ja päädyssä siirryin harjoitusraviin. Panda ei malttanut lopettaa porhallustaan, joten tein mahdollisimman suuren voltin ja annoin pieniä puolipidätteitä.
Tuon harjoituksen jälkeen otin käyntiin ja kävelin hetken pitkin ohjin. Tammuliini venytti kaulaansa ja käveli melko nopeasti, minä venyttelin sen aikaa.
Otin ohjat tuntumalle ja koitin koota Pandaa. Se pärisytti sieraimiaan ja myötäsi. Annoin sille pohkeita jotta sain hyvän, tahdikkaan käynnin. Tämän jälkeen annoin puolipidätteet ja painoin laukkapohkeet tamman kylkiin. Villikko nosti hetken viiveellä hitaan laukan. Maiskautin Pandalle antaen sille lisää pohkeita. Laukka rupesi pyörimään mukavasti ja kokosin tammaa hieman. Nyökkäsin hyväksyvästi , Pandan ollessa hieman matalassa muodossa. Tein pääty-ympyrät, ja pitkällä sivuilla pysähdyin keskelle nostaen siitä uuden laukan.
Loppuun tein vielä pohkeenväistöjä molempiin suuntiin sekä käynnissä että ravissa. Pandora toimi siinä yllättävän hyvin, ja väisti melko jyrkästi vaikken sitä pyytänyt. Pohkeenväistöjen jälkeen annoin Pandalle pitkät ohjat ja päästin jalustimet jalasta. Taputin sitä kaulalle ja rupesin pyörittämään käsiäni. Pyöritin ensin toista kättä, sitten toista ja lopulta molempia. Jalatkin pääsivät pyöriteltäviksi.
Käänsin ratsuni kaartoon ja pysäytin sen. Taputin tammaa kaulalle kallistuen sitten makaamaan sen kaulan päälle. ”Kiitos ihanuus.”
Olipas jälleen mukavaa luettavaa! Kaappi kannattaa kyllä siivota aika ajoin, mutta ihmettelin, miten teillä oli kertynyt muutamassa viikossa niin paljon tavaraa sinne :'D Kesaratsastus vaatteitakin.. Huomasin muuten sen kuvan siellä ja täytyy kyllä kysyä, että kuka olikin niin hauskan tilanteen saanut ikuistettua? Siitä kuvasta sai kyllä ehdottomasti päivän naurut. Teillähän meni Pandan kanssa kivasti ratsastus jälleen, ainakin kuulosti. Tamma on todella herkkä esimerkiksi kannukselle, mutta kertomasi perusteella käytit sitä sopivan varovasti, teistä tulee vielä hyvä pari. Kirjoitusvirheisiin en tainnut kummemmin törmätä, eikä aikamuotojenkaan kanssa ollut enää niin paljon ongelmia, hyvä! Siisti, mukava tarina. Saat tästä sen verran tr mitä nyt siitä summasta puuttui + 30 tp. (Pahoittelut pika vastauksesta, tuli vähän kiire..)
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 10, 2016 16:49:38 GMT 2
10.2.2016
Kun talven koleat, loskaiset, sateisen harmaat päivät olivat saapuneet, mietin, miksi pidinkään lopputalvea yhtä parhaimmista kuukausista. Kun kengät olivat talliin astuessa loskaiset ja märät, hiukset valuivat vettä ja hevosia sai harjata toista tuntia saadakseen niistä edes hetkeksi siistimpiä, oli vaikea löytää mitään hyvää keskuuteemme saapuneesta kelistä.
Mutta tänään oli hyvä päivä. Aurinko paistoi vihdoin kirkkaasti maalaten lunta kirkkaaksi. Lumi rapisi jalkojen alla ja rasvakerrosta keräävät talitintit hyppelivät puiden oksilla kepeästi. Ilma ei ollut lämmin, päinvastoin: jäätävä tuuli sai posket punehtumaan ja silmät kyynelehtimään, eikä paikallaan seisoskelu ollut alkuunkaan hyvä vaihtoehto, jos ei halunnut täristä kylmästä koko loppupäivää.
Riitti, kun Fanni kysäisi ohimennen: "Maastoon?", ja olimme jo hakemassa ratsujamme ulkoa. Tarhanportin edusta oli tallottu mutaiseksi, joten hevoset seisoskelivat kauempana kuivemmalla maalla. "Yksi kaikkien...", julistin avatessani porttia. "... ja kaikki yhden puolesta", Fanni päätti nyökäten, ja astuimme yhtä aikaa mutaloskavelliin. Hevoset eivät halunneet tulla askeltakaan lähemmäksi jalat nielaisevaa vesihautaa, mutta Panda ymmärsi sentään nostaa viimeisiä heinänkorsia hamuavan turpansa maasta ja kääntää päänsä lähestyvää hoitajaansa kohti. ”Moikka, tyttö”, tervehdin kaunista tammaa, joka höristi korviaan ystävällisen näköisenä ja hamusi ojennettua kättäni herkkujen varalta. Kiersimme pahimman lätäkön tarhan reunoja pitkin, mutta portille tullessamme Panda teki täyspysähdyksen. ”Tule nyt, se on vaan vettä!” nyin portin ulkopuolella Pandaa riimunnarusta eteenpäin, mutta tamma vain tuijotti limaista maata vetäen vastaan. Fanni ja Velmu olivat jo kävelemässä tallille ja molempien jalat olivat muuttuneet vetisiksi. Kun Panda ei aikonut ottaa askeltakaan suuntaan tai toiseen, heitin narun sen kaulalle ja kävelin parin metrin päähän odottamaan. Tamma heilutti päätään turhautuneena, mutta lopulta se päätti ottaa riskin ja teki kummallisen hämähäkkiloikan lätäköiden yli tarhan ulkopuolelle laskien heti turpansa viimeisten heinätupsujen kimppuun. ”Noniin, tulithan sä sieltä”, totesin päätäni puistellen ja nappasin hevosen kaulalla roikkuvan riimunnarun käteeni.
Varustimme ratsumme kaikessa rauhassa. Ennen harjausta kävin huuhtelemassa ruunan jalat pesupaikalla, ja Panda esitti kärsimätöntä nostellen vuorotellen molempia etusiaan ylös. Pieni näpäytys kädellä jalkaan riitti muistuttamaan, ettei kuopiminen ollut sallittua. Sen jälkeen ruunikko jaksoikin seistä maltillisesti paikoillaan myös käytävällä, kun satuloin ja suitsin sen lähtökuntoon. Kun Fanni oli saanut poniruunan myöskin varustettua, talutimme hevoset ulos ja nousimme selkään. Kiristin Pandan satulavyön sopivalle kireydelle ja ohjasin tamman metsälenkille.
”Kohta se kevät tulee”, ystävä huokaisi ratsastaessaan vierellemme. Panda vilkaisi rinnalleen hölkännyttä Velmua. ”Niin tulee”, myötäilin. Tunsin lähestyvän kevään jo punaisissa poskissani. Kammoksuin ajatusta pienistä itikoista, paarmoista ja kuumuudesta, mutta samalla odotin niitä kirkkaita aamuja, kun maa kimmelsi auringonvalossa ja ruoho tuntui pehmeältä jalkojen alla. ”Toivottavasti tulee äkkiä!” Fanni jatkoi sanoen ääneen minunkin toiveeni, ja nostimme ravin.
Kolea tuuli sai sormeni jäätymään, mutta kun pyysimme ratsujamme reippaammin eteen, alkoi siinä kevennellessä veri taas kiertämään. Ojanpohjalta pyrähti lintu äänekkäästi lentoon, mutta Panda ja Velmu vain vähän hätkähtivät yhtäkkistä liikahdusta sivummalla. Käännyimme lenkiltä polulle, jota ennen siirryimme takaisin käyntiin. Polkukin oli parhaillaan valmistautumassa kevääseen; puut heräilevät vähitellen, kuukauden päästä.
Lumi rahisi hevosten kavioiden alla, kun uppouduimme syvemmälle metsään. Talveksi paikalle saapuneet pikkulinnut visertelivät toisilleen pensaiden oksien lomassa, aurinko lämmitti kohmeisia poskiani. Panda sai kulkea pitkin ohjin Fannin ja Velmun edellä. Ilmassa leijui märän ja mädäntyvän maan haju, mutta myös talven kylmä ja raikas tuoksu, joka sai mielen virkistymään. ”Oikaistaanko tosta? Se ei kyl oo mikään oikee polku, mut...”, ehdotin, kun huomasin oikealla tutun kohdan, josta olimme joskus rämpineet. ”Tottakai, mennään vaan metsään!” Fanni huikkasi takaamme ja katsoi vähän epäilevästi näkymätöntä oikopolkua, mutta ohjasi ruunan Pandan perään.
Ei niin varmajalkaisena maastoratsuna Panda ei osannut katsoa eteensä ja kiertää pahimmat kivikot ja maasta esiin nousseet juurakot kauempaa, mutta se käveli niiden päältä. Fanni seurasi luottavaisena perässä pitkin ohjin ja antoi ruunan tehdä tärkeimmät päätökset. ”Tiiätkö sä, mihin tää oikotie tulee?” Fanni kysäisi, kun olimme rämpineet jonkun matkaa metsässä. Panda hidasti vauhtiaan katsoakseen tarkemmin edessä olevaa kuoppaa ja päätti sitten varmuuden vuoksi tehdä pikkuloikan sen yli. Velmu ei jaksanut ryhtyä moisiin varotoimenpiteisiin, vaan se vain astui vähän pidemmällä askeleella kuopan yli. ”Tän pitäis tulla takas lenkille”, vastasin hetken muisteltuani. Silmäilin ympäristöämme, mutta viime kerrasta oli kulunut jo niin pitkä aika, että maisemat näyttivät aivan erilaisilta. ”Ton kiven kohdalta ku käännytään oikeelle, niin ollaan varmaan menos oikeeseen suuntaan”, ilmoitin huomatessani tutun näköisen lumisen kivenlohkareen puiden keskellä. ”Varmaan”, Fanni mutisi, mutta pysytteli perässämme. Ei hän muutakaan voinut, sillä olimme keskellä metsää poluttomalla polulla. Käännyin satulassa katsomaan taaksepäin ja virnistin pahankurisesti maastoseuralleni. ”Muahahaa”, nauroin ja miltei horjahdin alas Pandan selästä, kun se kompastui jalkoihinsa.
Muistini osui oikeaan, sillä hetken kuluttua putkahdimme takaisin lenkille. ”Hurraa”, tyttö takanani totesi nyppiessään roskia hiuksistaan. Pandankin harjasta roikkui kaikennäköistä moskaa. ”Laukataanko?” kysyin ja myöntävän vastauksen saatuani nostin laukan. Kiersimme lenkin loppuun auringon suodessa vielä viimeiset säteensä tälle päivälle. Taivas värjäytyi tummanpunaiseksi, ja horisontissa siinsivät tummanpuhuvat sadepilvet. Aurinkoiset päivät eivät siis saisi jatkoa, totesin mielessäni murheellisena.
Saavuimme tallille sopivasti ennen hämärää. Fanni vei Velmun suoraan pesupaikalle, sillä ruunan jalat olivat matkalla vaihtaneet taas väriä. Sidoin Pandan karsinaan varusteiden riisumisen ajaksi. Satulan ja huovan alla kädet saivat sulaa lämpimässä, enkä olisi millään halunnut laskea satulaa takaisin telineeseen. Pesin kuolaimet kuumalla vedellä, jotta saisin virutella käsiäni sen lämmössä, mutten voinut tuhlata vettä kauaa. Harjasin roskat ja katkenneet oksat tammani jouhista ja lämmittelin käsiäni talviturkissa. Päästäessäni sen vapaaksi karsinaan, Panda kävi ensiksi tutkimassa ruokakipponsa, heinänurkkauksensa ja sitten vasta sen huomio riitti minullekin. Olin varustautunut omenalla, joten ponin tullessa toiveikkaana luokseni tarjosin sille punaposkisen omenan.
”Ottaako Ama teetä?” kuulin Mikaelin kysäisevän kulkiessaan käytävällä Pandan karsinan ohi. ”Kyllä ottaa!” vastasin heti, ja rapsutettuani hevosta vielä viimeisen kerran kiiruhdin toimistoon jonottamaan höyryävän lämmintä kuppia. ”Sokeria, maitoa?” Miksu tiedusteli kaataessaan ystävällisesti teevettä minunkin kuppiini. ”Sokeria ja maitoa”, vastasin ja syöksyin kietomaan käteni kuuman kupin ympärille. ”Vai että molempia, aika rajua!” ”Hei Amanda, jos sun kädet on jäässä, kannattaa hankkii tällaset hanskat missä on lampaankarva”, Luci neuvoi heiluttaen paksua hanskaparia ilmassa. Nyökkäsin hänelle ja nostin valmiin teekupillisen huulilleni. Ahtauduin samalle varustehuoneen seinustalla olevalle penkille muiden lämmittelijöiden kanssa ja hörpin kaikessa rauhassa teetä. Sormiakaan ei enää paleltanut, mutta päätin kuitenkin ostaa pikimmiten jotkut lämpimämmät hanskat talleilua varten. Ohuissa ratsastushanskoissa sormet jäätyivät helpommin kuin ilman hanskoja.
Autettuani tallityöntekijöitä iltatallissa astuin lopulta ulos tallista illan pimeyteen. Joku napsautti ulkovalon päälle, ja säkkipimeä tallipiha valaistui. Maneesin valot hohtivat kauas. Huokaisin, ja hengitykseni höyrystyi kylmässä talviillassa. Kiirehdin kohti autoa, ennen kuin sormeni ehtisivät taas jäätyä, ja käänsin lämmöt täysille odotellessani, että näkisin jotain huuruuntuneiden ikkunoiden läpi.
Kerrassaan ihana tarina kaikkine kuvailuineen! Heti alussa parisen kappaletta(?) kuvailua vuoden ajan säästä oli mielenkiintoista luettavaa. Kuvailit myös paljon maastoa, ratsuja, auringon laskua ja mitä kaikkea muuta? Lisäksi tarinasi oli tunnelmaltaan jotenkin niin ihana, melkein kuin olisin ollut teidän matkassa siellä. Pandan lätäkön väistö -juttu toi myös mukavaa lisää tarinaan ja pystyinkin tunnistamaan tamman jotenkin niin hyvin kuvailusta. Kirjoitusvirheet jäivät (kokonaan?), enkä nähnyt takkuilua verbien kanssakaan, oikein hyvä siis! Olit kuitenkin taas, vahingossa tietenkin maininnut Pandasta ruunana. Saat tästä 35 tr ja 35 tp (pahoittelut taas vähän tönköstä vastauksesta :/)
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 17, 2016 17:34:31 GMT 2
16.2.2016
Olin juuri tippunut Pandalta, viikko sitten. Selkää särkee sunnuntaisen tärskyn takia edelleen. Keventäminen vihlaisee pistävästi joka askeleella eikä harjoitusravista uskalla oikein puhuakaan. Niinpä minä puoliksi seisoskelen jalustimilla ja roikun Pandan harjassa, kun se hölkkää löysänä matona pitkin kenttää ratsastusloimen lepattaessa sen takapuolen molemmin puolin.
Pakkasta on mittarin mukaan 15 astetta. Ihan kuin siinä ei olisi jo kestämistä, saa harvinaisen viiltävä tuuli sään tuntumaan vähintään kymmenen astetta vielä kylmemmältä. Päätän sinnitellä vielä muutaman kierroksen.
Pandaa ei, ihme kyllä, pakkanen tunnu juuri haittaavaan. Se ravailee muitta mutkitta sinne, minne minä sen epähuomiossa ohjaan, ja pärskähtelee tyytyväisenä turpakarvat huurussa. Käynnissä pystyn hetken aikaa tekemään hommiakin ja ratsastan muutaman ihan kelvollisen loivan pohkeenväistön molempiin suuntiin. Sitten kolmisormirukkasissakin palelevat sormet sanovat kuitenkin sopimuksen irti, joten joudun heittämään ohjat pitkiksi ja lopettamaan siihen.
Laskeudun satulasta vaivalloisesti alas taluttamaan loppukäynnit maasta käsin. Pandaa jännittää toppahousujeni kahina ja se tanssahtelee ohjanmitan päässä ensimmäisen kierroksen ennen kuin tajuaa, että en aio edelleenkään hypätä sen kimppuun. Ohuessa lumihangessa hevosen vierellä tarpoessani alan jo melkein sulaa. Varpaat ja sormet ovat kyllä edelleen niin jäässä, että jos yrittäisin taittaa niitä, ne varmaan katkeaisivat saman tien kahtia.
Talutan Pandaa perässäni talliin ja riisun ja loimitan sen pikavauhtia. Työnnän nyt enemmän valkoiset kuin punaiset sormet lämpimään tamman karvan ja loimen väliin ja henkäisen helpotuksesta, kun tunnen elon palaavan niihin. Panda avittaa minua puhaltelemalla lämmintä ilmaa sormilleni herkkujen toivossa. Painan suukon tamman kaulalle ja mietin miten hyvä tuuri minulla kävi, kun juuri minä sain juuri sen hoidettavakseni.
Sitten näen Pandan yli Alpon vaalean hahmon nököttämässä karsinassaan ja vähän synkistyn. Tuntuu, että minun pitäisi välittömästi mennä pussailemaan sitäkin. Vaikka tiedän että se on hölmöä, välillä minusta tuntuu, että Pandan kanssa viettämäni aika on Alpolta pois ja päinvastoin. Kahteen hevoseen rakastuminen on muutenkin tuonut kaiken ilon lisäksi mukanaan hassuja ongelmia, joita en osannut ennen kuvitellakaan.
Miksun iloinen viheltely käytävällä keskeyttää pohdintani hetkellisesti. Mikael Lehtimäki, minä tajuan.
”Hei Miksu mulla on sulle asiaa”, huikkaan pikaisesti ja nykäisen hänet kyynärpäästä sisään karsinaan.
”Jos säkin nyt aiot alottaa mun arvostelukyvystä niin mua ei suoraan sanottuna kiinnosta”, Mikael kivahtaa myrskyisän näköisenä kädet taskuissa.. Panda vilkaisee poikaa vähän pöyristyneen oloisena ja puhisee paheksuvasti.
”Täh? Ei”, minä hämmennyn. ”Sitä vaan, että miten sulla on mennyt Vallun kanssa? Tuntuuko susta että sä ehdit hoitamaan sitä usein?"
”Ai?” Miksu kohottaa kulmiaan ja näyttää yhtä yllättyneeltä kuin minäkin. ”Joo kai? hyvin on aikaa".
”Niin”, nyökkään.”Kiitti. Ei mulla muuta.”
”Okei”,Lehtiäen poika sanoo hitaasti ja näyttää vähän epäilevältä, mutta livahtaa sitten tiehensä.
Miksu on oikeassa, mietin kumartuessani vielä puhdistamaan Pandan kaviot. Ongelma lienee vain minun päässäni. Eiköhän Vallulle ole aina aikaa, kun se saa huomiota.
Saatuani Pandan hoidettua vien harjat pois ja vaellan yläkertaan (matkalla käyn pikaisesti hellimässä tunnile lähtevää Alpoa, kuitenkin). Fanni, Luci ja Eve kiistelevät oleskeluhuoneessa siitä, onko kattolamppu himmentynyt sitten eilisen ja pitäisikö se kenties vaihtaa vai pyytää Juuliaa vaihtamaan, ja Samppa kököttää sohvannurkassa maansa myyneen näköisenä.
Istun tytön viereen ja katson lamppua mietteliäästi. ”Ihan hyvältä se mun mielestä näyttää”, totean, ”ei kai sitä tartte vaihtaa ennen kuin se pimenee kokonaan.”
Samassa muistan – majakan lamppu.
Edellisvuonna olin Karkin,entisen hevoseni, kanssa kahden ratsastanut järven rantaan kallioille. Majakan valo oli ollut päällä ja valaissut lumisen järven hämärtyvässä iltapäivässä omituisen keltaiseksi. En ollut miettinyt asiaa silloin sen tarkemmin ja unohtanut sen heti, kun olin kääntänyt Karkin takaisin kotia kohden.
Siinä oleskeluhuoneen ehkä hieman himmeää lamppua katsellessani kuitenkin tajuan, miksi järvi oli näyttänyt vieraalta. Eihän majakan valon kuuluisi olla päällä, kun järvi on jäässä. Joko kyseessä oli testi tai vahinko - tai sitten jotain oli tekeillä.
Asiasta täytyisi ottaa selvää.
Jäipäs tämä mielenkiintoiseen kohtaan, onneksi on vielä lukematta tuo toinen tarina.. Ei sun tartte Pandalla väkisin ratsastaa, jos selkään sattuu, voisit esimerkiksi juoksuttaa sitä, tai sitten tehdä perus maastakäsittely harjoituksia, jotka vahvistaisivat suhdettanne. Alpokin on kyllä aika ihana, jos se sua niin paljon houkuttaa niin voisin kenties antaa sen sulle tuntiratsuksi, niin pääsisit kokeilemaan miltä tuntuu istua jonkun muun kuin pandan selässä. Tarina oli kirjoitusvirheetön, ainakin omaan silmään, eikä aikamuotojenkaan kanssa ollut nyt mitään erityistä huomautettavaa. Hieno tarina, siirryn nyt lukemaan (kenties) jatkoa tälle.. Saat tästä 30 tr ja 30 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 17, 2016 18:40:09 GMT 2
17.2.2016
Minusta oli hauskaa, että tänä kauniina, melkein jo keväisenä helmikuisena pakkaspäivänä Allu vie hoitajat maastoon. Allu oli kuuluttanut asiasta innosta hehkuen toimiston ovelta ja ne kuusi nuorta ratsastajaa, jotka pääsisivät temmeltämään pihalla, olivat saaneet saman tien vipinää kinttuihin. Aurinko räkitti hyväntuulisesti taivaalta. Olin päättänyt, että harjaisin Pandan ulkona: sen sai mukavasti kiinni tallin etupihan puomiin. Hevonen oli pirtsakalla päällä, se hamuili tummansinisen villaneuleeni hihaa, kun kaivoin harjaa puomiin ripustamastani harjapussista, ja pärski tervehdyksen Lucin taluttaessa Foxia harjattavaksi. Minäkin moikkasin tyttöä heilauttamalla hänelle kättäni. Harjasin Pandan tummaa karvaa reippain vedoin. Se oli lautasiltaan hiukan likainen, arvatenkin piehtaroinut turpeessa, ja minulta kesti hetki saada ikävät tahrat puhdistettua. Onneksi ne eivät olleet ehtineet pinttyä, sillä en tiennyt mitään mälsemmän näköistä tahrallinen hevonen. Panda oli kovasti kiinnostunut pihan elämästä. Räystäällä hyppelehtivä pörröinen punatulkku kiinnitti pitemmäksikin aikaa sen huomion ja se jopa kurotti turpaansa nähdäkseen metsänelävän paremmin.
Jahkailin hetken, uskaltaisinko jättää hevosen odottamaan tallipihalle siksi aikaa, kun hakisin nopeasti sen varusteet satulahuoneesta. Se seisoi rauhallisena paikoillaan, oli alkanut lepuuttaa vasenta takastaan ja käänteli laiskasti korviaan, mutta tiesin vallan hyvin, kuinka nopeasti se kiihtyi nollasta sataan. En viitsinyt lähteä taluttamaan tammaa takaisin karsinaansa asti, mutta minitarha maneesin kupeessa näkyi olevan tyhjillään. Saisi Pandakin nauttia auringosta keskeytyksettä.
Päätin tehdä reippaan parin tunnin maastolenkin. Ilma ei ollut sinänsä kylmä, mutta pelkäsin Pandan palelluttavan herkän nahkansa, joten kävin hakemassa sen karsinalta vaaleansinisen fleeceloimen, joka sillä oli ollut päällä aiemmin tarhassakin. Satula ja suitset roikkuivat tutulla paikallaan satulahuoneessa, samaten tummanruskea kypäräni, jonka olin tallille tullessani jättänyt satulahuoneen ikkunatasolle. Jätin varusteet puomille ja lähdin hakemaan Pandaa tarhasta. Se lähti mielellään mukaani, olihan tarha pieni, eikä tamma yksikseen päässyt riekkumaan kovinkaan paljoa. Banaani Panda (Jonka olin sen lempinimeksi antanut) näytti tietävän, että näin hyvällä säällä se saisi ulkoilla sielunsa kyllyydestä.
Ja hups heijaa minä olin varustanut Banaanin, iskenyt kypärän päähäni ja ponnistanut selkään. Minulla oli kännykkä hyvässä turvassa toppaliivin taskussa, joten läksin huoletta maastoilemaan, vaikka mielessä jäytikin pieni ajatus siitä, että joku olisi ollut hyvä ottaa seuraksi. Luotin kuitenkin siihen, että saisin halutessani kiinni reilu puolisen tuntia sitten lähteneen maastoryhmän. Kaiken lisäksi Panda oli tänään tottelevaisella päällä ja vastasi eteenpäinvieviin apuihini hanakasti ja epäröimättä. Lähdimme matkaavoittavassa käynnissä kulkemaan tallipihan poikki kohti leirirakennuksia. Mökit näyttivät somilta lumihunnun keskellä. Melkein kuin ne olisivat olleet pieniä paperipäällysteisiä konvehteja, jotka voisi napata suuhunsa, jos nälkä pääsisi yllättämään. Minä vedin keuhkot täyteen ilmaa ja nautin täysin siemauksin kauniista säästä. Tällaisia päivien pitäisi olla aina!
Kuljimme rauhallista tahtia pienempiä maastopolkuja pitkin. Silloin tällöin minun piti painautua Pandan kaulaa vasten, etteivät koivujen paljaat oksat tuuppaisi minua satulasta alas. Bansku nosteli jalkojaan huolellisesti lumen peittämillä poluilla, eikä osoittanut minkäänlaisia hermostumisen merkkejä, vaikka olimmekin kulkeneet tässä osassa metsää melko vähän. Ehkä sekin oli hiukan kasvanut hevosena. Lintu siritti lumisessa pensaikossa. Panda höristi korviaan ja kohotti äkisti päätään, mutta kun painoin kevyesti pohkeeni sen kylkiin, se tyyntyi ja jatkoi eteenpäin. Olimme tulleet maastoesteradan tienoille. Tie oli leventynyt, sen reunoilla lehtipuiden rungot harottivat joka suuntaan ja aurinko siiloutui niiden oksien poikki. Kaunis maisema kutsui ravaamaan.
Kaarsimme loivasti valoisaa peltotietä pitkin suuntaan, jossa tiesin majakkajärven sijaitsevan. Järven jäälle en uskaltaisi, sillä en tiennyt sen paksuudesta, mutta ajattelin ratsastaa jonkin matkaa lammen suuntaan ja kääntyä sitten takaisin. Tie oli edelleen leveä, mutta hidastin tammaa silti reippaaseen käyntiin ja istuin alas satulaan nauttimaan matkasta. Kauempana puusto harveni hiukan, vaikka matkaa järvelle oli vielä reippaasti. Tiesin, että jossain täälläpäin sijaitsi vanha ratsastushalli, mutta sinnekään en halunnut lähteä seikkailemaan. Se olisi varmasti aavemainen paikka. Joku liikkui puiden takana. Kuulin selvästi pehmeää narinaa, jonka kavio päästi osuessaan kovaksi tallautuneeseen lumeen. Lähistöllä olisi siis toinenkin polku. Olikohan maastoryhmä puiden takana? Ilahduin – ja olin jo huikkaamassa, kun harvemman oksiston välistä erotin, että noin kahdenkymmenen metrin päässä hiljalleen kulkeva hevonen oli lewitzer ja rautiaankirjava. Maastoporukka, eli Vallu, Foxi, Vintiö ja Velmu olivat kaikki rehellisen perusvärisiä, yhtäkään niistä ei voisi sekoittaa lewitzer hevoseen, joka metsässä kulki. Ja sen ratsastaja – äkkiä hän pysäytti ratsunsa ja näytti kääntävän katseensa suoraan minuun. Selkäpiitäni karmi, vaikka aurinko paistoi edelleen. Sekään ei enää tosin tuntunut lämmittävän samalla tavalla kuin äsken. Revin katseen pois tummanpuhuvasta ratsastajasta, joka oli painanut kätensä rauhoitellen päätään heittelevän ratsunsa kaulalle, mutta laskenut sitten uhkaavasti leukaansa ja tuijotti meitä nyt niin selvästi, että vereni tuntui muuttuvan puhtaaksi paniikiksi ja jäätyvän suoniin kiinni. Se oli Eve. Miksi hän katsoi minua niin pahasti? Panda oli pysähtynyt huomaamattani. Se oli huomannut toisen ratsukon, nojautunut taaksepäin ja päästänyt pelokkaan korskahduksen kurkustaan. Edes tajuamatta mitä tein minä painoin oikean pohkeeni sen kylkeen, käänsin ponin tulosuuntaamme ja kannustin sen häthätää hermostuneeseen raviin. Vilkuilin olkani yli keventäessäni – minua pelotti kääntää selkääni metsän siimekseen jääneelle ratsukolle. Hetken pelkäsin, että he lähtisivät meidän peräämme, mutta metsä pysyi rauhallisen näköisenä. Kukaan ei pyyhältänyt täyttä laukkaa puiden lävitse meitä kohti. Minun oli varmistettava asia useampaan otteeseen, enkä uskaltanut hidastaa Pandaa raviin, ennen kuin se alkoi puuskuttaa. Kirkassilmäinen orava ponkaisi tien poikki, mutta se ei nyt ilahduttanut minua. Pelkäsin vieraan ratsastajan ilmaantumista niin paljon, etten uskaltanut kääntyä oikopolulle, vaan ratsastin pidempää reittiä leveää tietä ja pidin Banskun koko ajan reippaassa tahdissa, ettei meitä saisi kiinni.
”Se oli karmivaa! Mä huomasin yhtäkkiä, että joku tuijottaa meitä puiden välistä. Ja se oli kai Eve! Kai normaali ratsastaja nyt tervehtii, jos huomaa toisen ratsukon vähän matkan päässä” tilitin oleskeluhuoneen tupapöydän ääressä suklaakeksipaketti nenäni edessä ja pehmoinen keksi molemmissa käsissä. ”Miltä se näytti?” Miksu kysyi silmät pyöreinä. Hän, Samppa, Fanni, ja Luci olivat kokoontuneet uteliaina pöydän ympärille. Luciana näytti kohteliaan epäilevältä kuullessaan tarinani, mutta muut tytöt eivät epäilleet hetkeäkään, ettei se olisi ollut totta. ”Hevonen oli Lewitzer ja ihan varmasti, ehkä joku 150-senttinen. Suunnilleen. Ratsastajaa mä en nähnyt kamalan hyvin, mutta se oli ihan varmasti Eve”, muistelin. Puristin silmät kiinni nähdäkseni kuvan paremmin mielessäni, mutta minua alkoi jälleen karmia, joten lopetin nopeasti. ”Meidän täytyy ottaa selvää, oliko se Eve! Se voi olla vaikka joku hevosvaras!” Miksu innostui. ”Hölmö, ei kai se nyt hevosvaras oo jos sillä on jo hoitsu allaan”, Fanni päätteli näppärästi ja paukautti Mikaelia hellästi takaraivoon. ”Tää on ihan ku jostain hevosromaanista”, naurahdin nolona ja haukkasin vahvanmakuista keksiä. ”Se oli varmaan joku ihan tavallinen tyyppi, mut jotain karmivaa siinä oli. Tai sitten mä vaan olin herkällä tuulella ja ylireagoin.” ”Ehkä se oli naapuritallilta?” Luci ehdotti. ”Onkos siellä samanrotuisia hevosia?” Hiljenimme hetkeksi miettimään. Minä en henkilökohtaisesti ollut käynyt siellä, vaikka se sijaitsikin melko lähellä Hiisistä. Kulutin äänettömän hetken tutkimalla muiden kasvoja: toivottavasti he uskoivat minua, eivätkä luulleet, että olin tippunut reissun aikana ja kolauttanut pääni. ”Ei siellä oikein ole samoja hevosia. ”Ainoa, joka mulle tulee edes mahdollisena mieleen, on se Naapuritallin Minni, sehän on Lewitzer. Mut sekin on aa, tosi kauniin hieno. ”Tää taitaa jäädä arvoitukseksi”, Miksu huoahti. ”Meidän täytyy lähteä etsimään sitä tyyppiä ja nyhtää siitä ulos että kuka se on!” Samppa jatkoi päättäväisesti. ”Joo! Tänään illalla! Pimeän tullen satuloidaan hevoset ja lähdetään matkaan”, Miksu kiljahti iloisesti. ”Oikeastiko?” kysyin epäuskoisesti naurahtaen. En ollut lainkaan varma, pilailivatko he kustannuksellani. ”Joo joo! Tänä iltana seitsemältä nähdään satulahuoneessa. Otetaan otsalamput ja heijastinliivit ja lähdetään jahtiin!” Fanni ilmoitti voitonriemuisen näköisenä. Vaihdoimme katseita. Hän näytti olevan tosissaan.
Jälleen jätit lukijan turhankin jännään kohtaan.. Mutta niin hän se kuuluukin. Luin mielenkiinnolla teidän maasto seikkailua, mutta ihmettelin miksi lähdit ratsastamaan yksin, etkä muiden kanssa kun seuraa kerran oli tarjolla. Mutta ehkä se sitten kuului juoneen Kirjoitusvirheistä tai muista ei ole mitään mainittavaa, paitsi lainauksista, joissa jäi muutamaan otteeseen - tietenkin vahingossa - toiset lainausmerkit pois. Noh tämä ei häirinnyt nyt lukemista, koska olit laittanut jokaisen lainauksen eri riville, mutta kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota että lainaukset ja (pilkut!) tulee kohdilleen. Jään odottelemaan jatkoa nyt, tästä saat 40 tr ja 30 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 18, 2016 17:53:25 GMT 2
17.2.2016
Allu katsoi meitä pitkään kahvikupposensa ylitse ja huokaisi syvään. ”Kyllähän te VOITTE lähteä maastoilemaan, jos teistä tuntuu, et koko porukka pärjää. Mutta ei mitään hullutteluja sitten! Ottakaa otsalamput ja heijastinliivit mukaan älkääkä olko pitkään”, hän neuvoi meitä. Olin näkevinäni, että hänen toinen suupielensä nyki, ihan kuin häntä olisi naurattanut hiukan. Minä, Miksu,ja Fanni, ja metsäretkestä myöhemmin innostunut Samppa olimme kokoontuneet jännittyneen innostuneina toimistoon varmistaaksemme, että iltainen maastolenkkimme tosiaan sopisi Allulle. Kaikki oli lähtenyt, kun aiemmin 2 päivää sitten maastoillessani olin törmännyt vieraaseen ratsukkoon, jonka kummallinen käytös oli saanut niskavillani nousemaan pystyyn. Ratsastaja oli jäänyt tuijottamaan minua lewitzer hevosensa selästä ja näyttänyt niin pahantahtoiselta, että minä olin pelästyksissäni hoputtanut Pandan saman tien kotimatkalle. Nyt me lähtisimme ottamaan selvää, kuka metsässä oli ollut. ”Vaikka tuskin se enää siellä hengaa”, Samppa oli todennut fiksusti, kun kolistelimme rappusia alas oleskeluhuoneesta kohti Allun toimistoa. ”Siellä on pehmeää lunta, me varmasti voidaan seurata, mihin päin se on mennyt”, Miksu oli päättänyt jääräpäisesti. Metsäretki oli ollut pitkälti hänen ideansa.
Sovimme, että varustaisimme hevoset ja lähtisimme matkaan puolen tunnin kuluttua, että ehtisimme takaisin ennen kuin tulisi sysipimeää. Panda näytti kummastuneelta, kun harjasin sitä kolmatta kertaa vähään aikaan. Me käytiin jo tänään kävelemässä, se näytti sanovan tutkaillessaan minua kauniilla mantelinmuotoisilla silmillään. ”Käydään seikkailemassa”, minä kuiskutin tammalle sukiessani hellästi sen päätä pehmeällä harjalla. Panda arasteli vähän muovisen oloista lainaheijastinliiviä, jonka heitin sen selkään satuloituani tamman ja loimitettuani sen ohuesti fleeceloimella. Se ei näyttänyt pitävän väräjävästä, kirkkaankeltaisesta pinnasta, kavahti minuakin, kun vedin heijastinliivin talvitakkini päälle varustettuani tamman loppuun. ”Älä viitsi, sä olet nähnyt tämän ennenkin”, puuskahdin. Kypärän otsalampun kanssa näpertäminen kesti hetken verran ja sinä aikana Panda onneksi ehti tyyntyä hiukan. Se kurotti kaulaansa voidakseen koskettaa turvallaan heijastinliiviäni ja näytti rauhoittuvan kun huomasi, että se ei saanut siitä myrkytystä tai sähköiskua.
Kokoonnuimme hämärälle tallipihalle. Heijastinliivit kahisivat ja otsalamppujen valokeila loi väräjävää kellertävää keilaansa lumeen. Olo oli hiukan samanlainen kuin yömaastossa. ”Kuinka me järjestäydytään?” Fanni kysyi noustuaan Velmun selkään. ”Mun varmaan kannattaa olla ensimmäinen tai toinen, niin voin neuvoa mihin suuntaan mennään”, sanoin. ”Okei. Jos mennään Banaani Panda – Vallu – Vintiö- ja Velmu?” Samppa ehdotti. ”Velmu on kuitenki eniten kulkenut noita maastoja, se ei ainakaan hermoile tyhjästä, kun menee vikana.” ”Kuulostaa hyvältä!” myönnyimme yhteen ääneen. Tuntuikin turvalliselta ohjata kevyesti asteleva Bansku muiden eteen, joukon johtajaksi.
”Lähdetään tuota valaistua maastolenkkiä pitkin”, huikkasin JFannille. ”Hevosetkin saa tottua hämärään.” ”Täällä on kyllä jo aika pimeää”, Samppa huomautti takaamme. Vilkaisin häntä olkani yli ja kohtasin kypärän ja paksun kaulahuivin välistä pilkottavat kirkkaat silmät. ”Ei kai sulla Samppa pelota?” Fanni huhuili kauempaa. ”No ei!” Sampsa väitti. ”Miten Velmun kanssa menee siellä takana?” ”Hei, älä vaihda puheenaihetta”, Fanni nauroi. ”Mulla ainaki jännittää vähän.” ”Velmu on aika säpsynä”, tyttö, kaikkien takaa huhuili. ”Mutta hyvin tähän asti.” ”Miten me aiotaan löytää se tyyppi?” Miksu toisti uudelleen kysymyksen, joka oli tullut useampaan otteeseen esille jo tallipihalla. ”Hei, ei hätiköidä!” Samppa kuulosti jälleen itsevarmalta. ”Ihan varmasti sieltä löytyy jotain johtolankoja!”
Vallua pelotti kääntyä pois valaistulta polulta. Se harasi vastaan, viskeli päätään ja kohosi kerran jopa hyvin hallitusti takajalkojensa varaan yrittäessään kääntyä tulosuuntaamme. Mikael istui syvällä satulassa ja ajoi rauhallisesti Vallua eteen, vaikka ruuna pörhistelikin. Jalkojaan mielenosoituksellisesti nostellen se lopulta asteli polulle Pandan perässä. ”Tästä kuljetaan vielä aika pitkään”, ohjeistin muita. ”Mut mennään käynnissä, niin hepat ei kuumu.”
Kun aloimme lähestyä oikeaa paikkaa, minua alkoi äkkiä hermostuttaa. Miksi me oikeastaan olimme tulleet tänne? Enhän minä tahallani halunnut pelotella itseäni, se tyyppi ei varmasti olisi enää paikalla ja me tekisimme hukkareissun. Tai – jos hän olisi edelleen täällä, silloin tilanne olisi jo todella pelottava. ”Hidastetaan vähän”, sanoin hiljaisemmalla äänellä kuin olin tarkoittanut. Panda näytti muistavan paikan ja tepuutti lyhyemmin askelin kuin äsken. ”Tuolla siimeksessä se oli”, jatkoin vielä hiljempaa ja osoitin puiden väliin. Neljä kellertävää valokeilaa kääntyi käteni osoittamaan suuntaan. Hiljenimme ja pysäytimme hevosemme. Tähyilimme hetken aikaa puiden väliin nähdäksemme jotakin. Kun metsä pysyi hiljaisena ja pimeänä, Miksu maiskautti Vallulle ja ohjasi sen rohkeasti puiden väliin. Eestinhevonen kahlasi hangoitellen syvemmälle hankeen pois polulta ja kulki eteenpäin, kun Miksu kumartui lumihangen puoleen tutkiakseen sitä. ”Täällä on jälkiä!”, hän ilmoitti lujaan ääneen. ”Ne on kahlanneet täällä hangessa.” ”Kumpaanhan suuntaan ne on menneet?” Samppa nousi jalustimien varaan nähdäkseen paremmin Mikaelin. ”Mä en pysty arvioimaan. Tai, hei, täällä ne on kääntyneet, näkee kun lunta on tallattu enempi. Mä luulen, et ne on menneet tuonne syvemmälle metsään”, ainut poika sanoi ja osoitti suurpiirteisesti täyspimeään koivunrankojen väliin. ”Pystyykö niitä jälkiä seuraamaan?” Fanni kysyi uteliaasti. Näin hänen puristavan innostuneena Velmun harjaa sormiensa väliin. ”No tuota…” ensimmäistä kertaa Miksu näytti epävarmalta. ”Kai niitä pystyy. Lähdetäänkö me seuraamaan vai palataanko takaisin tallille?” Nyt, kun salaperäinen ratsukko oli osoittautunut oikeaksi, rohkeutemme näytti pudonneen parin pykälän verran. Minä ja Fanni vaihdoimme katseen ja näin, että häntäkin oli tainnut alkaa jännittää. ”Mä en ainakaan haluais lähteä umpihankeen kahlaamaan”, Samppa sanoi suoraan. Vintiö seisoi vaalea pää korkealla ja sen tummat silmät välkähtelivät jo pimeäksi muuttuneessa metsässä. Taivas oli pilvessä, joten ainoa kunnollinen valonlähteemme lähti otsalampuista. Onneksi ne sentään valaisivat keilassaan metsäkaistaleen kelmeällä valollaan. ”Mä en oo varma”, Miksu sanoi. Hän silitti hansikkaan peittämällä kädellään Vallun lyhyttä karvaa ja näkyi jäystävän alahuultaan. ”Kai me nyt selvitetään tää juttu, ku ollaan kerran näin pitkällä?” Fanni oli ottanut tilanteen haltuunsa ja ohjasi jo Velmua lähemmäs puita. Poni talsi rennosti Vallun perään, sitä pimeys ei näyttänyt jännittävän lainkaan. ”Haluaako kaikki muut mennä?” Samppa kysyi. Tajusin, että tilanne oli hänen kannaltaan ikävä. Hän ei voisi lähteä Vintiön kanssa kahdestaan kotiin, sillä ruuna kävi jo nyt vähän kuumana ja olisi varmasti säikkynyt pupujussina ympäri järveä, jos kaverit olisivat lähteneet sen luota. Olin jo avaamassa suutani ja ilmoittamassa, että minäkin voisin kääntyä kotia kohti, mutta Fanni ehti ensin. ”Mä tulen sun kanssa takaisin tallille, Samppa. Te voitte mennä, jos haluatte”, hän käänsi jo Velmua tulosuuntaamme päin. ”Onko se ok teille?" Samppa varmisti. Tuntui vähän keljulta erota tällä tavalla kesken reissua. ”Jos kaikilla on kännykät mukana, niin eiköhän se käy”, Fanni sanoi. ”Hyvä! Me mennään suoraan tallille samaa reittiä mitä tultiin”, Samppa kuulosti huojentuneelta. Hän ja Fanni olivat jo ryhmittyneet rinnatusten ja olivat kääntyneet olkansa yli puhumaan meille. ”Me kuljetaan jälkien perässä vartin ajan”, Miksu päätti. ”Ja jos mitään ei näy, käännytään takaisin.”
Panda epäröi seurata Vallua metsään. Tällä hetkellä se oli Vallua säikympi, Mikaelin alla oli rauhallinen ruuna. Hanki oli kuitenkin syvempää, kuin olin osannut odottaa, joten Banskulla olisi vaikeaa alkaa riehua siellä. Onneksi. Järjestäydyimme niin, että Vallu selväjärkisenä johti meidän kahden hengen joukkoa, perässä tuli Banaani Panda. Syvät jäljet, hevosen kahlaamisesta aiheutuneet, johtivat syvemmälle metsään, ja ne näyttivät taianomaiselta noustessaan otsalampun valossa esille. Enää me ratsastajat emme jutelleet keskenämme; tunnelma oli hiukan karmiva. Jäljet kulkivat suoraviivaisesti, ihan kuin kulkija olisi tiennyt tarkalleen, minne oli menossa. Minua hämmensi, kuinka hän oli kuitenkin lähellä kohtaamispaikkaamme kääntynyt tiukasti ja arvatenkin lähtenyt palaamaan tulosuuntaansa. Mitä varten hän oli ratsastanut täällä keskellä metsää? Hankitreeniä pystyi varmasti harrastamaan pellollakin.
Kuljimme varmasti pidempään kuin vartin. Olisin jo halunnut sanoa Miksulle, että kääntyisimme takaisin (kellokin taisi olla jo paljon), mutta Panda kulki mielellään eteenpäin, enkä hennonut huikata, etten olisi säikyttänyt Vallua. Minua alkoi kuitenkin jo riipiä. Pelotti, mitä jälkien toisesta päästä löytyisi – niin, nyt saatoin myöntää, että minua pelotti. Ja äkkiä se loppui. Lehtimäki pysäytti Vallun hiukan kauempana edessämme ja kääntyi hämmentyneenä katsomaan olkansa yli meitä. Näin hänen ilmeestään, ettei kaikki ollut nyt kohdallaan. ”Ne loppuu tähän”, hän sanoi epäuskoisen kuuloisena. ”Mitä?” en voi uskoa... Poikkesis Pandan kanssa muodostamaltamme kapealta ratsupolulta ja kahlautin Pandan Vallun viereen. Edessämme aukeni hyvin loiva rinne, joka nousi takaisin ylös parinkymmenen metrin päässä. ”Tuossahan on jäätä”, Miksu huomasi tiirattuaan eteenpäin. Yritin kurkottaa Banskun selästä nähdäkseni, puhuiko hän totta, mutta minun oli vaikea nähdä Vallun takamuksen takaa. ”Totta!” hoksasin. ”Se on kulkenut puron ylitse, siks jälkiä ei enää näy. Tuolla on liian ohut lumikerros.” ”Ei lähdetä enää ylittämään puroa, vaikka jäljet jatkuiski sinne". ”Joo, mäkin haluaisin kääntyä jo takaisin. Tästä on aika pitkä matka Hiisikseen”, Miksu yhtyi puheeseeni. Seikkailumestarimme hevoset vilkaisivat toisiaan ja näyttivät tekevän yhteisen päätöksen. ”Okei”, sanoin. ”Käännytään takaisin kotiin.”
Ratsastimme huonokuntoista polkuamme pitkin hiljaisuuden vallitessa. Jälleen puiden oksat riippuivat siellä täällä matalalla ja pakottivat painautumaan hevosten kauloja vasten. Panda, jonka olin heijastinloimen lisäksi tajunnut peitellä fleeceloimella, tuntui lämpimältä jalkojeni välissä. Se olisi varmasti huomenna väsynyt, olimmehan me kulkeneet tänään maastossa verkkaista tahtia varmaan kolmisen tuntia. Tuntui kuitenkin hyvältä tietää, että nyt olimme menossa tallille.
Hiisivuoren kotoisat valot häämöttivät jo näköpiirissä ja hevoset kiihdyttivät tahtiaan päästäkseen pian lämpimään. Mikael, joka oli istunut hiljaa ison osan paluumatkastamme, kääntyi äkkiä mietteliäänä katsomaan meitä. ”Mutta edelleen mä mietin – kuka haluaa kulkea keskellä metsää ilman mitään polkuja?” ”Se oli varmasti vain joku vaellusratsastaja”, Hän yritti selitellä, vaikka Mikael näki että minua pelotti hurjan paljon. ”Ei niin puunatulla hevosella”, minun oli pakko sanoa väliin, vaikka olisin mielelläni niellyt hänen vaellusteoriansa. ”Tämän tapauksen mä haluan vielä selvittää!” Mikael sanoi ovelalla äänellä. Koko Salapoliisitiimi taitaisi kokoontua vielä uudestaan.
Jatkoa tiedossa? Olit kirjoittanut ihanan salaperäisesti säilyttäen jännittävän tunnelman metsässä. Ihan kuin olisin itsekin ollut siellä.. Ihmetyttää kyllä tuo teidän nuorten hömpötys salapoliisi jutuista, mutta tottakai saatte maastoilla, kunhan ajoitatte reissunne keskiviikolle tai viikonlopulle, sillä muulloin hevoset tekevät muutenkin tarpeeksi hommia. Toiseksi ihmettelin miten Panda oli niin rauhallinen (ratsastajalla varmasti vaikutusta), mutta näistä kaikista hevosistahan Panda on oikeastaan säikyin ja koko tallin ratsujoukosta yksi säikyimmistä. Te vaan kuljitte edellä ja Vallukin meinasi hypätä pystyyn, mutta Panda vaan meni. Kirjoitusvirheistä ei mitään sanottavaa, ainoastaan lopussa kohta "Hän yritti selitellä, vaikka Mikael näki että minua pelotti hurjan paljon" jäi vähän hämmentämään, mutta hetken mietittyäni oli päivän selvää, että eikös tuo ole Miksun puheenvuoro? Muuten todella hienoa ja tunnelmallista kuvailua, jota olisin voinut lukean enemmänkin Saat tästä 40 tr ja 30 tp-
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 19, 2016 23:46:13 GMT 2
19.2.2016 JATKOA SALAPOLIISI TARINALLE!
Kummalliset jäljet ja metsässä seissyt ratsukko olivat jääneet painamaan mieliämme. Keskiviikkona hoidettuamme hevoset olimme kokoontuneet yläkertaan, vetäneet viltit päällemme ja viettäneet useita tunteja kynttilänvalossa puimalla mitä mielikuvituksellisimpia vaihtoehtoja. Etenkin Mikael Lehtimäki ja Fanni tuntuivat ottaneen sydämenasiakseen selvittää, mistä oli kyse. Pitkien keskustelujen jälkeen olimme ykstuumaan päättäneet, että meidän täytyisi lähteä lammelle kyselemään, olivatko he nähneet mitään erikoista. Perjantaina iltapäivätuntien aikaan me pakkasimme lopulta itsemme ja hevoset matkaan. Samppa halusi matkaan, vaikka hän oli maastoiltanamme kääntynyt Fannin ja Vintiön kanssa takaisin, kun minä ja Miksu vielä jatkoimme polulta pois umpihankeen. Lucia ja Eveä harmitti äärettömästi, etteivät he voisi osallistua – sekä Foxi että Vompatti kulkivat lähes kaikilla illan tunneilla. Meitä oli siis lopulta kaiken kaikkiaan neljä ratsukkoa: minä ja Panda, Miksu ja Vallu, Fanni ja Velmu, Samppa ja Vintiö. Ilma oli melko vilpoinen ja lunta sateli reipasta, suoraviivaista tahtia tummalta taivaankannelta, joten minä loimitin banaanin mustalla fleeceloimella ja kävin hakemassa yläkerrasta itsellenikin paksummat housut. Olisi tympeää ratsastaa, jos joutuisi koko ajan miettimään paleltuisiko.
Ryhmittäydyimme hämärtyneelle tallipihalle järjestykseen Vallu – Panda – Vintiö – ja Velmu. Olimme huomanneet jo sisällä tallissa, että tänään useammallakin ratsastajalla oli aikamoinen ruutitynnyri alla, joten olimme yhteen ääneen sopineet, että kaikki lupaisivat ratsastaa siististi ja pelkkää käyntiä ja ravia. Olisi tympeää, jos osa porukasta joutuisi palaamaan pää kainalossa. Olimme keskiviikkona lammen reissustamme päätettyämme soittaneet naapuritallille ja kysyneet sopiko, että porhaltaisimme paikalle neljän villikon kanssa. Yksi ratsastuksenohjaajista, nuoren kuuloinen nainen, joka oli esitellyt itsensä.. hmm en muista nimeä ,oli toivottanut meidät lämpimästi tervetulleiksi. Karsinoita heillä ei olisi tarjota kaikille hevosillemme, mutta hän oli luvannut, että saisimme säilyttää varusteita satulahuoneen telineillä vierailuhetkemme ajan ja päästää hevoset hetkeksi pikkulaitumelle, joka sijaitsisi kuulemma tallille vievän tien kupeessa.
Lähdimme matkaan rauhallisessa käynnissä. Panda tuntui todella jännittyneeltä. Sitä tuntui kummastuttavan, että tiukan estetreenin jälkeen olimme kääntäneet kelkkamme ja viettäneet viime aikoina useita tunteja pelkästään maastoillen. Mielestäni se teki kuitenkin myös hevosen hermoille hyvää: oppisi sekin, kuinka metsässä kuljetaan, oikeasti rauhallista käyntiä. Vallu näkyi hiukan porsastelevan edessämme. Se otti sivuaskelia, heitteli päätään ja pureskeli kuolainta narskuvasti muka tajuamatta, kun Miksu yritti ohjata sitä kulkemaan siististi tienreunaa villikko Pandan perässä. Lämminverisen tumma häntä heilahteli viuhkana sen reippaiden askelten tahdissa ja takajalan kenkä kuului kilahtavan aina silloin tällöin. Hevosten lautasille oli jo laskeutunut hienonhieno lumihiutalehuntu. Metsään päästyämme äänimaailma muuttui. Lumi painoi raskaana puita alaspäin, peitti pehmeydellään eläinten askelten äänet ja jätti jäljelle hiljaisuuden, joka tuntui melkein pauhaavan korvissa. Harmaassa männynrungossa rapisteli orava ylöspäin vinhaa kyytiä huomatessaan hevoset. Toiselta puolelta lumivallien vuoksi kapeaksi muuttunutta polkua lehahti lintu siivet ilmassa saksaten. Panda korskahti, iski jarrut päälle ja melkein istahti takamukselleen yllätyksestä, mutta minun ajaessa sitä päättäväisesti eteenpäin se tointui ja sipsutti kevyin liikkein Vallun perään. Annoimme hevosten kulkea melko pitkässä muodossa. Emme puhuneet mitään, sillä metsän rauha tuntui hyvältä Hiisivuoren hulinan jälkeen. Ratsastustuntilaiset olivat huudelleet toisilleen, etsineet kadonneita pinteleitä tai pyytäneet kovaan ääneen tallikäytävällä apua, jos joku hevosista oli luiminut satuloitaessa tai viskonut päätään suitsiessa. Luonto tuntui olevan enemmän tasapainossa täällä hiljaisuuden keskellä.
Noin puoli tuntia kuljettuamme Fanni, joka istui mukavasti rauhallisen Velmun satulassa paksussa tummansinisessä talvitakissaan, nosti kätensä ilmaan ravin merkiksi. ”Raviin!” hän vielä komensi. Velmun lautaset näyttivät ryhdistäytyvän ponin kootessa takaosansa ja pyrähtäessä nopeampaan vauhtiin. Fanni tahditti helposti kevennyksensä sen arvatenkin hyvin pehmeisiin liikkeisiin, istui keskellä satulaa ja näytti melkein siltä, että hänet oli tiputettu maastoon koulutreenistä. Vaikuttavaa. Vintiö seurasi Pandaa Samppa selässään. Apuja ei näytetty edes tarvittavan, niin hanakasti pyöreä ruuna ryysäsi vauhtiin. Päinvastoin, Samppa sai jopa tehdä töitä pitääkseen suomenhevosen askeleen riittävän lyhyenä, ettei se keilaisi siron Pandan päälle. Loppuletka nosti ravin vuoron perään. Panda yritti jälleen temppuilla, potkaisi jopa takajalkansa suoraksi taakseen väistääkseen apua, mutta olin päättäväinen ja takana tullut Vintiö oli onneksi hyvän välimatkan päässä. Pörröinen suokkiruuna näytti hauskalta tikuttaessaan kovaa kyytiä siromman Pandan ja Velmun välissä. Polun viereen heitetyt, pienen mökin kokoiset jykevät kivenmurikat jäivät taakse lumipeitteineen. Käännyimme kaarteesta ja jatkoimme kevyessä ravissa kohti lampea. Matkaa oli vielä jonkin verran jäljellä.
Maasto jyrkkeni. Hidastimme hevoset käyntiin, jotta niiden olisi helpompi kulkea kapeaa, irtolumista mäkeä, ja kumarruimme eteenpäin satuloissamme antaaksemme niiden työskennellä selillään. Kiedoin sormenitammani harjaan ja vedin keuhkot täyteen kylmennyttä pakkasilmaa. Toivottavasti olisimme pian perillä. Valot alkoivat pilkottaa pimeästä koivunrunkojen takaa. Mikael huudahti ilahtuneena. ”Tuolla se on!”
Tallirakennus oli kaksikerroksinen, valkoseinäinen ja mustakattoinen. Kenttä oli valaistu ja aurattu ja siellä näkyi kulkevan nytkin muutama ratsukko reippaassa ravissa. Noustuamme mäkeä ylös tallipihaan näimme koko komeuden: melko uudennäköisen, valkoisen kaksikerroksisen asuintalon, harmaansekaisen ja rappeutuneen asumuksen, joka oli varmasti menneinä päivinään ollut upea ja kaksi punaiseksi maalattua pienempää rakennusta, joista toinen oli arvatenkin lantala ja toinen mahdollisesti purusiilo. Pysäytimme hevoset ja jäimme hetkeksi ihastelemaan näkymää. Nyt me pääsisimme salapoliisin työhön!
Mikael oli rohkeana jalkautunut, jättänyt Vallun minulle ja käynyt sisällä kysymässä, minne voisimme viedä hevoset. Sirorakenteinen nainen, jolla oli vihreät silmät ja paksut ruskeat letit, joissa oli kaunis kullanhohtoinen vivahde, tuli punaisessa tikkitakissaan ohjaamaan meidät tallin kulmalle. ”Tuonne voitte viedä hevoset. Satulahuone on tallissa”, nainen sanoi kevyellä ruotsalaisella korostuksella. ”Mua voitte kutsua Laraksi.” Ponimme näyttivät pöllämystyneiltä tajutessaan, että aioimme todella jättää ne pikkutarhaan. Olimme saaneet aidanseipäästä riimuja lainaan, joten sidoimme hevoset varusteiden riisumisen ajaksi kiinni, jätimme satulat ja suitset odottamaan lumipeitteiselle aidanreunukselle ja päästimme ratsumme yhtä aikaa irti kaikkien taiteen sääntöjen mukaan pää aidan portille päin. Vallu ja Vintiö olivat ainoat, jotka tajusivat lähteä tutustumaan tarhaan, muut ponit jäivät epämääräisen oloisina haahuilemaan ympärillemme. Pandakin hakeutui seuraani kuin iso koira, vaikka se monesti tapasikin olla se kaikista omatoimisin. ”Älkää hätäilkö, ei me aiota hylätä teitä tänne”, Fanni rauhoitteli ja rapsutti Velmun päätä. ”Me tullaan reilu tunnin päästä takaisin. Rentoutukaa siihen asti”, Samppa jatkoi käsi syvällä Vintiön harjamarrossa.
Missiomme olisi ottaa selvää, oleskeliko lammessa yhtään hevosta tai ratsastajaa, joka edes etäisesti muistuttaisi niitä, jotka olin nähnyt metsässä. Olin piirtänyt ratsukosta kuvan aiemmin päivällä ja Mikael puristi paperinpalaa nyt toisessa kädessään. Sisältä talli oli siisti ja tilava, vaikka näkyi, että sitä oli jossain vaiheessa laajennettu ja remontoitu. Tallirakennus oli L-kirjaimen muotoinen. Karsinoita oli kaksin puolin edessämme ja lisäksi kymmenisen kappaletta vasemmalla puolellamme avautuvalla käytävällä. Tallityttöjä hyöri paikalla jonkin verran – osa hidasti vauhtiaan huomatessaan joukon vieraita, mutta valtaosa oli niin kiireinen ennen tunteja, että pyyhälsi reipasta tahtia paikasta toiseen, tuskin huomaten meitä. ”ystäväni hoitaa täällä jotain ponia”, Samppa tiesi. ”Onkohan se tallilla?” ”Katsotaanko ensin nää hevoset läpi?” Aino ehdotti. ”Saatetaan vaikka törmätä saman tien siihen ’aavemaiseen Lewitzeriin.” Aloitimme vasemmalla olevalta käytävältä. Ratsastustunti näytti juuri loppuneen, sillä toiselle käytävälle talutettiin kenkiä kopistellen ja kovaa puuskuttaen joukko lumisia hevosia. Punaposkiset ratsastajat rupattelivat iloisesti ja palauttivat hevosia karsinoihin leveän tallikäytävän molemmin puolin. Ensimmäisessä karsinassa oli ruunikko, pitkäharjainen shettis. Se katseli meitä veikeillä ruskeilla silmillään, pudisteli päätään niin, että harja lensi puuhkana ja tuli tutkimaan, olisiko meillä herkkuja. Taputimme nopeasti ponin kaulaa, ennen kuin jatkoimme eteenpäin. Viereisessäkin karsinassa oli shettis, tällä kertaa hienonnäköinen ja sileäksi harjattu mustankimo komistus. Sen vieressä oli ruunikko poni ja seuraavaksi kaunis, sirorakenteinen musta colorado ranger, jonka lautasille oli roiskittu täpliä kuin valkoisesta maalipurkista. Viimeisessä karsinassa käytävän sillä puolella oli tummanruunikko, ravurityyppinen hevonen. Kävimme samaan tapaan käytävän toisenkin puolen. Aina välillä jollakulla oli kommentti jostakin hevosesta, mutta olimme yhtä mieltä siitä, ettei yksikään niistä ollut etsimämme hevonen. Löysimme Sampan ystävän kulmauksessa olevasta karsinasta pienen, ihastuttavan valkoisen ja vaaleanruskean kirjavan ponin karsinasta ja jutustelimme hänen kanssaan hetken verran. ”Käykää ihmeessä katsomassa kaikki hepat läpi”, hän neuvoi. ”Mut ei mulle tule mieleen mitään Lewitzeriä. Ellei se ole tuo Minni tai Disa?” Kävimme tarkistamassa viereisissä karsinoissa seisovat hevoset. Ei, Minni ja Disa olivat puhtaita kimoja ja kaiken lisäksi aivan liian pieniä ollakseen Lewitzereitä. Aloin jo menettää toivoani lammen suhteen. Tarkistimme silti itsepäisesti loputkin karsinat. Ei tulosta. ”Pihatossa on kolme ponia ja suokki”, Sampan ystävätär huuteli meille poninsa karsinasta, kun kuljimme hänen ohitseen. Hän harjasi ponin laikukasta kylkeä punaisella juuriharjalla, mutta tuli kurkkaamaan karsinan ovelle, kun huomasi meidän olevan lähdössä. ”Harmi, että ette löytäneet mitään”, hän kuulosti oikeasti pahoittelevalta. ”Niin, ei me kyllä oikein edes tiedetä, mitä etsitään”, Fanni myönsi. ”Mutta edelleen – ei kukaan huvikseen tuolla pöheikössä ratsastele”, Miksu väitti kivenkovaan.
Haimme satulat ja suitset satulahuoneesta ja palasimme ne sylissämme pihamaalle. Pitkän päivän jälkeen raskaan yleissatulan kantaminen alkoi tuntua jo vaivalloiselta. Olisi mukava päästä kotiin. Ponit olivat mielissään, kun sukelsimme aitalankkujen välistä tarhaan ja aloimme varustaa niitä. Panda pukki minua turvallaan tavalla, johon en ollut lainkaan tottunut. Olipa ihanaa saada siltä senkaltaista huomiota! Rapsutin ohimennen tammaa sään kohdalta loimen alta satuloidessani sen. ”Hukkareissu taisi tulla”,Samppa huoahti. ”Onko täällä mitään muita talleja, joilta ne vois tulla?” Mikael ajatteli ääneen. ”Joku on. Se on tauolla, siellä ei ole ketään”, Fanni kommentoi. ”Ja pihattotallissa on käsittääkseni Liinu, Riina ja joku kolmas…” ”Sieltä tallilta se ei ole kukaan”, Fanni sanoi itsevarmasti. ”Nehän on ensinnäkin ravureita, ei niillä taida kukaan ratsastella pahemmin.” ”Eikä siellä edes ole Lewitzereitä”, Samppa jatkoi. ”Entä sitten Hiisiksen vanhat hevoset?” Mikael kysyi varoen. Keskeytimme varustamisen ja käännyimme katsomaan häntä. ”Mitkä vanhat hevoset?” Fanni tarkensi. ”No niin ku ne jotka on myyty... olikohan siellä joku Tiia? Mun kaverin entinen poni." ”Mitä?” älähdin. ”Eihän Tiia nyt… tai kyllähän sä tiedät…” ”Niin tiedänkin”, Mikael näytti itsekin olevan epävarma siitä, kehtasiko hän ehdottaa sitä, mikä hänen mielessään pyöri. ”Mutta just sitä mä tarkoitankin.” Hiljenimme miettimään. Ei kai nyt sentään? Se olisi jo ihan liian epätodennäköistä.
Ihan niin kuin lukisi jotain salapoliisi kirjaa, kun tämä vaan jatkuu luku toisensa perään Kerroit lopussa juuri sopivan salaperäisesti Tiiasta, sillä minulle jäi TODELLA epäselväksi kuka Tiia oikeastaan on.. Saas nähdä.. Taisin muuten jo edellisessä viestissä mainita, että koittakaan ajoittaa tutkimusreissunne keskiviikolle tai viikonloppuun, sillä olen hoitajille toitottanut sitä, että vaikka oma hoitohevonen ei olisi tunnille (ma,ti,to,pe) niin ei ratsasteta, koska nämä päivät ovat hevosille vapaapäiviä Itse tarinan sisältöön; olit ihanasti kuvaillut maastoratsastustanne, tallia, henkilöä joka tallilla tuli teitä vastaan (!) ja no kaikkea mahdollista. Vaikka tarinassa ei vallinnutkaan pelottava tunnelma kuten edellisessä tarinassa, toi hyvä kuvailu tarinaan mukavasti makua. Kirjoitusvirheistä saan kohta kokonaan unohtaa mainita, muutenkin todella kiva tekstinpätkä! Saat 45 tr ja 30 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 21, 2016 21:08:56 GMT 2
21.2.2016 VIIMEINEN OSA SALAPOLIISI JATKO-TARINAA!
RATKAISUJA LAMMELLA
Kummitusjutut pyörivät päässämme taukoamatta. Kun Samppa oli saanut sanottua idean ilmoille, osa meistä oli vuorenvarmoja, että maaston hevostapaukseen liittyi jotain yliluonnollista. ”Metsän kummitus!” pelotteli Mikael väräjävällä äänellä, kun istuimme sunnuntaiaamuna oleskeluhuoneen tupapöydän ääressä. Ulkona tuprutteli hiljalleen lunta, ikkunankarmeihin muodostui pienet kinokset ja tuuli näkyi kaartavan puunrunkoja kauempana tarhojen luona. ”Toivottavasti se ei tahdo meille pahaa”, Samppa sanoi sohvalta. Hän oli ottanut yläkertaan mukaansa Vintiön suojat ja harjasi niistä kuraa pois pienellä sinisellä harjalla. ”Ainakin se katsoi meitä tosi pahasti!” Fanni huoahti. ”Mutta eihän kukaan muu kuin Amanda edes nähnyt sitä”, puuttui puheeseen Mikael. Hän oli edelleen skeptinen ”kummituksen” suhteen, mutta oli silti kuunnellut tarkasti meidän keskustelumme aiheesta ja oli hyvin perillä siitä, mitä oli tapahtunut. ”Äh, kyllä sä tiedät, mitä mä tarkoitan!” Fanni pyöräytti silmiään hymyillen Miksulle. ”Mut kai se on olemassa? Et kai sä Ama ole keksinyt sitä?” Samppaa epäilytti. ”No en ole! Jos en nyt ihan nähnyt harhoja, niin kyllä siellä joku ratsasti. Ja näittehän tekin ne jäljet”, väitin. Sitä he eivät voineet kieltää. Polun viereltä oli lähtenyt kaksi vanaa syviä painaumia lumessa. JOKU siellä vuorenvarmasti oli liikkunut. ”Tietäisköhän Allu tai Luci mitään?” Eve kysyi. Hän oli tullut mukaan kummitusseikkailuun vasta tänä aamupäivänä, mutta oli saanut nopeasti kuulla syväluotaavan kertauksen tapahtumista. ”Mennään kysymään!” ehdotin. Sehän voisikin olla hyvä idea!
Allu oli vetämässä maastoa, mutta löysimme Lucin Foxin karsinasta. Hän harjasi tamman selkää reippain ottein ja seurasi toisella kädellään perästä, jotta huomaisi mahdolliset ruhjeet tai haavat sen ihossa. Lucianan tukka heilahti, kun hän kääntyi katsomaan meitä olkansa yli. ”Kummituksia?” häntä nauratti. ”Mitä te meinaatte?” Minä selitin nopeasti, mitä olimme nähneet viimeisen viikon sisällä. Tytön ilme muuttui salaperäiseksi. ”No tottahan toki mä kummituksen tiedän”, hän madalsi ääntään. ”Lähdetään illalla metsästämään sitä! Sitten, kun hämärtyy…” Joukkomme liikahti levottomasti ja vaihtoi katseita. Olimme alitajuisesti odottaneet, että Luci olisi kieltänyt koko jutun. Mutta että hän lähtisi meidän kanssamme metsästämään kummitusta – mitä se saattoi tarkoittaa? Kummitteliko järven metsissä todella?
Päivä tallilla ei ollut koskaan tuntunut pidemmältä. Miksu oli luvannut, että lähtisimme kummitusjahtiin kuudelta illalla. Silloin oli kuulemma riittävän pimeää, päivänvalossa kummitus vain näkyisi lävitse ja sulautuisi metsän valkeuteen. Yritin tappaa aikaa viemällä Pandan pihalle ja puhdistamalla sen karsinan, mutta vaikka painavien lantakärryjen työntäminen kävikin työstä, vatsanpohjan perhoset eivät rauhoittuneet. Eve ja minä puhdistimme myös Banskun ja Vompatin varusteet, ja vaikka hetken näyttikin, että pystyimme juttelemaan kaikesta muusta, lopulta keskustelu satulasaippuan ja vesiämpäreiden seassa kääntyi kummitukseen. ”Aiotko sä tulla illalla mukaan?” kysyin Eveltä. Hän pyöräytti sientä kellertävässä saippuassa, jota oli korkeassa valkoisessa purkissa ennen kuin vastasi. ”Kyllähän se olis jännittävää. Vaikka mä en ollutkaan noissa teidän aikaisemmissa seikkailuissa mukana”, hän sanoi mietteliäänä. ”Alluhan sanoi, että kuusi ratsukkoa korkeintaan saa tulla mukaan”, muistelin. ”Mitenköhän me kaapataan se aave?” ”Mun on edelleen vaikea uskoa, että Allu myönsi aijemmin koko kummituksen olemassaolon”, Eve päivitteli. ”Ei sellaista tapahdu oikeassa elämässä.” ”Niinpä.” hiljenin hetkeksi. Minäkin olin melkein parikymppinen,(15v) tuntui uskomattomalta, että olin elänyt tähän asti ja nyt joku tuli myöntämään, että metsässä todellakin asui kummitus. En tiennyt, olisiko minun pitänyt uskoa Allua – mutta toisaalta hän oli näyttänyt rehelliseltä. Miksi hän huijaisi meitä?
Varusteet kiilsivät puhtauttaan, kun olimme valmiita. Aikaa niiden kanssa oli kulunut ruhtinaalliset kolme tuntia, Banaani Pandalla kun oli yksi pari satuloita ja suitsia. En oikein edes käsittänyt, kuinka olin jaksanut raataa niin pitkään, mutta aika oli tuntunut lentävän siivillä. Silti oli vielä kaksi tuntia lähtöön. ”Mä voisin lakaista tallikäytävän, jos sä autat mua viemään hevoset ulos”, ehdotin Juulialle, joka oli Even lähdettyä tullut harjaamaan Alpoa tullut minun seurakseni. ”Hyvä idea!” nainen myöntyi. ”Mä voin auttaa sua, niin ei kestä niin pitkään.” ”Mä yritän nimenomaan saada ajan kulumaan”, nauroin. ”Mutta auta vaan! Se olis kivaa.” Mortti, Panda, Tintti ja Foxi olivat jo valmiiksi pihalla, joten meidän täytyi taluttaa ainoastaan Velmu, Vallu, Vintiö, Alpo, ja Vompatti. Huikkasimme Evelle toimistoon nopeasti aikeistamme ja hän kehotti meitä hakemaan hevoset takaisin sisälle, kunhan olisimme valmiita käytävän kanssa. Fannia ja Samppaa ei näkynyt missään, joten vedimme hevosten päihin riimut ja maiskautimme ne käyntiin. Minä talutin rauhallista Vallua, Juulia oli ottanut uteliaasti korviaan kääntelevän Alpon.
Käytävä ei näyttänyt pölyiseltä ja ilma oli viileä, joten emme kastelleet betonilattiaa, kuten normaalisti olisimme tehneet. Juulia aloitti tallinoven päädystä, minä Alpon karsinalta, ja etenimme rivakkaa tahtia toisiamme kohti. ”Mikä tää kummitusjuttu on?” Juulia kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen. ”Luci sanoi, että metsässä oikeasti kummittelee ja lupasi viedä meidät jahtaamaan aavetta”, selitin. ”Itse asiassa mä näinkin sen aaveen muutama päivä sitten.” ”Ihan tosi?” Juulia pysähtyi ja näytti äärimmäisen epäuskoiselta. ”Kai sä Amanda ymmärrät, ettei mitään aaveita oikeasti ole.” ”No niin mäkin ajattelin…” aloitin. ”Mutta Miksu väitti kivenkovaan muuta. Arvaa vaan kuinka paljon mä olen pohtinut, että mikä tässä on totta ja mikä ei.” ”Kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta…” Juulia mutisi. ”Ketä sinne on lähdössä?” ”Mä, Miksu, Fanni, Samppa, Eve, ja Luci”, luettelin sormillani laskien. ”Aika iso porukka jo. Mä taidan jäädä kotijoukkoihin odottamaan, millaisen saaliin kanssa metsästystiimi palaa”, Juulia virnisti.
Törmäsin Samppaan vähän ennen viittä, kun olin hakemassa Pandaa sisälle, ja hän lupasi hakea itse hoitohevosensa takaisin karsinaansa. Bansku oli vähän pahantuulinen, se olisi tainnut jäädä mielellään vielä ulkoilemaan muiden heppojen kanssa. ”Me mennään maastoilemaan, pöljä”, mumisin hellästi tammalle kääntäessäni sen karsinassaan pää ovelle päin. Panda käänsi korvansa luimuun, viskasi päätään ja astahti askeleen taaksepäin näyttääkseen, että minä en sitä komentanut. No kyllähän komensin. ”Seisopa nätisti”, ääneni kuulosti topakalta. Minua ei huvittanut kiistellä Pandoran kanssa johtajuudesta, joten sen suurempaa showta tekemättä sidoin riimunnarun kätevällä vetosolmulla niin, ettei poni voisi sählätä ylimääräisiä. Se mulkoili minua pitkien, tummien ripsiensä takaa, hamusi jurona pehmoisella turvallaan karsinan puolioven puuta ja huiskaisi pitkällä hännällään mielenosoituksellisesti. Hauskannäköinen toppaloimi oli mennyt vinoon sen selässä.
Varusteet olivat kaikeksi onneksi jo kuivuneet iltapäivän tuntien aikana. Swarowski otsapantaisissa suitsissa tunsin paljaissa sormissa vielä aavistuksen verran saippuaa, mutta se ei haitannut. Satulahuoneessa tunnelma oli jännittynyt. Miksu ja Fanni, jotka olivat olleet kaikista innostuneimpia aikaisempina päivinä, olivat vähäsanaisempia kuin aiemmin ja vaipuivat silloin tällöin täysin mietteisiinsä. Eve, jota koko touhu vähäsen nauratti, oli ainoa, joka puhua pulputti ja vitsaili aaveesta. ”Mut Eve ei olekaan ollut meidän aikaisemmilla reissuilla mukana”, Samppa sanoi minulle puoliääneen. ”Mäkin vitsailisin, jos en olis nähnyt niitä jälkiä.”
Miksu oli pyytänyt meitä kokoontumaan maneesiin, joten talutimme kuudelta hevoset sinne hiljaisena letkana. Vallu pärisytteli laiskasti sieraimiaan, kun minä ja Panda kopistelimme sen ohitse. Luciana itse ei ollut vielä tullut, joten ratsauduimme ja lähdimme kiertämään uraa käynnissä. Panda oli pahantuulinen ja askelsi nopeaa, tikittävää käyntiä, vaikka yritin rentouttaa sitä istumalla pitkin jaloin keskellä satulaa ja taivuttamalla sen aina välillä voltille tai pääty-ympyrälle. Maneesin ovi raottui. Kypärä varjosti Lucin kasvoja, kun hän työnsi ylävartalonsa ovenraosta sisään ja hilasi pariovet auki. ”Tulkaa!” hän sanoi puoliääneen. ”Nyt voidaan lähteä!”
Luci ratsasti tallin suurella Mortti ruunalla. Se höristeli ystävällisesti korviaan, kun hevoset purkautuivat ulos maneesista. Panda, jolla taisi olla tammailupäivä, kiemurteli Vallun edessä mairean näköisenä, ennen kuin sain ohjattua sen kauemmas. Meitä olisi varmasti naurattanut, jos tunnelma ei olisi ollut niin pelottava. Lucilla oli selässään pieni metsäreppu ja hän oli heittänyt Mortin selkään satulan alle paksun enkkuviltin. Emme siis todennäköisesti tulisi takaisin ihan seuraavan puolen tunnin sisällä. Hänellä oli kypärässään kelmeän keltaista valoa lähettävä otsalamppu, mutta se loi vain kapean keilan ja värjäsi lumen väräjävällä valollaan. ”Mihin me mennään?” Eve kuiskasi, kun Luci välttämättä järjesti meitä haluamaansa jonoon. ”Kierretään yksi lenkki" Sainoin. Eveä hymyilytti edelleen. ”Mitä, jos me nähdään jotain?” hän kysyi. ”Siinä tapauksessa kukaan ei saa panikoida tai huutaa. Hevoset eivät saa säikähtää. Eikä aave suuttua”, Luci lisäsi vielä ja loi minuun kummallisen katseen kulmiensa alta. En kai minä ollut suututtanut aavetta nähdessäni sen? ”Kuinka me saadaan se sitten kiinni?” Samppaa kiinnosti. ”Loitsulla”,Luci pysäytti Mortin niin, että me kaikki saatoimme nähdä hänet. ”Mulla on repussa vanha kirja mun isoisomummulta. Siinä on loitsuja tällaisiin tarkoituksiin.” Vaikka Lucianan vastaus kuulosti täysin pähkähullulta, siinä pimeässä maneesin kupeessa seisoessamme se alkoi kuulostaa pelottavan järkevältä. Eihän aaveita ollut olemassakaan, mutta silti… niin monet ihmiset kertoivat nähneensä tai kuulleensa joskus jotain omituista. Mitä, jos sittenkin…?
Järjestäydyttyämme lähdimme mökkien ohitse kohti maastoa. Mökitkin näyttivät pimeässä vaarallisilta, ihan, kuin niiden tyhjinä ammottavien ikkunoiden takaa olisi tuijottanut joku. Selkääni pitkin juoksi kylmiä väreitä, kuin jäisiä sormenpäitä olisi hivutettu selkärankaani pitkin. Panda tuntui edelleen jäykältä ja epäluuloiselta, kun valoisa maneesi oli jäänyt taakse. Se hakeutui lähelle edellä kulkevan Vallun häntää kuin turvaa hakien. Valoisalla maastopolulla olo oli vielä suhteellisen itsevarma, kun saatoin nähdä eteenpäin ja kaistaleen metsää lamppujen kummallakin puolella, mutta kun jatkoimme peltotielle, minua alkoi oikeasti pelottaa. Vaikka päiväsaikaan nämä tiet olivat mitä kauneimpia, nyt tuntui, että jokaisessa ojassa saattoi vaania joku. Mitä, jos joku seuraisi meitä? Tai… odottaisi meitä edessäpäin? Metsäkaistaleet ja pellot vuorottelivat. Luci kulki Mortilla reippaassa käynnissä mitään sanomatta, kääntyi aina välillä varmistamaan, että koko letka oli mukana, ja näytti hetki hetkeltä vakavammalta. En osannut sanoa, jännittikö häntä. Evekin oli hiljennyt, vaikka hän oli alkumatkasta yrittänyt pitää keskustelunpoikasta yllä. Luci kääntyi kapealle polulle, jolla en ollut ennen käynyt. Olin jo huikkaamassa, ettei kummitus ollut täälläpäin liikkunut, mutta nielin sanani. Kai aave nyt hallitsi koko metsää, jos se ylipäätään oli täällä. Polku oli luminen, siihen oli painautunut ainoastaan edellä kulkevien hevosten kavioiden jäljet. Siellä täällä jalopuiden raskaat, talvisen kuolleet oksat kaartuivat polun ylle. Olisi karmeaa, jos joku hevosista nyt pillastuisi. Matalimmat oksat olivat päittemme korkeudella ja teilaisivat meidät yksi kerrallaan alas satulasta. Kaiken lisäksi pimeä, tiheäpuinen metsä kasvoi niin tiiviinä kummallakin puolella polkua, että tuntui, kuin olisimme kulkeneet käytävässä. Äkkiä polku loppui. Se leveni rannaksi ja jäätyneeksi lammeksi, jonka ylitse kylmä pohjoistuuli puhalsi ikävästi. Lampi oli melko pieni, sen ylitse olisi pystynyt uimaan, jos se olisi ollut auki. Tuuli oli juoksuttanut lumen jään pinnalla kummuille. ”Mennään rinkiin”, Luci komensi kärjestä. Hän pysäytti Mortin rannalle, käänsi hevosen ja seurasi, kun kokoonnuimme hänen ympärilleen. Ainoa valonlähteemme tuli edelleen hänen otsalampustaan, kuutakaan ei näkynyt pilvisellä taivaalla. ”Se on jossain täällä lähistöllä. Luetaan nyt loitsu”, Luciana sanoi. Paksuine hiuksineen ja kapeine kasvoineen näin hänet äkkiä keskiaikaisena noitana. Ei tuntunut enää niin ihmeelliseltä, että hänen isoisomummunsa oli omistanut loitsukirjan. Tyttö heilautti repun toisen olkaimen pois ja kaivoi satulassa istuen repustaan ohuen, mustakantisen kirjasen, joka oli rispaantunut kanteistaan ja jonka sivut näyttivät kellertäviltä ja rapistuneilta. Ruuna ei ollut moksiskaan selässään tapahtuvasta esityksestä, kun Luciana juhlallisin ottein plarasi oikean sivun kiirettä pitämättä, ryki kurkkunsa selväksi ja kohotti katseensa meihin. ”Teidän täytyy toistaa”, hän neuvoi. Kaikki näyttivät äkkiä kovin pieniltä istuessaan hevosten selässä. Minä ainakin puristin ohjia niin tiukasti käsiini, että olisi luullut niiden pian haurastuvan poikki otteessani. Panda seisoi kauniisti paikoillaan päästyään mukavaan paikkaan Vallun ja Velmun väliin, mutta olin huomaavinani, että muutkin hoitajat olivat epätavallisen vakavia. Valoa ei ollut niin paljoa, että olisin nähnyt kunnolla, mutta monen hartianseutu näytti jännittyneeltä ja aina silloin tällöin joku vilkaisi olkansa ylitse tarkistaakseen selustan. Etenkin Samppa, Eve ja Miksu, jotka eivät nähneet järvenselän ylitse, kääntyilivät muita useammin satulassa. Luci otti Mortin ohjat toiseen käteensä ja kohotti vanhan kirjan otsalamppunsa valokeilaan. ”Mi’ vanhan metsän siimekses’ illoin vaeltaa”, hän aloitti matalalla äänellä. Tunnelma oli raskas ja painostava. Tuntui kaamealta toistaa hänen sanansa: enhän minä oikeasti halunnut, että kummitus tulisi. Muut näyttivät ajattelevan samaa, sillä Lucin sanojen kaiku oli heikko ja epävarma. Ainoastaan Fanni vastasi reippaasti. ”Se etsii rauhaa sieluunsa, jok’ iäti kalvaa.” vanhahtava kieli ja loitsun erikoinen tempo veivät mukanaan. Tytön ääni vahvistui hänen sanojensa myötä ja hän alkoi lyödä toisella kädellään kevyesti tahtia reiteensä. ”Ois aikain pitänyt jo heidät maaduttaa, mut’ kaksi henkee lohdutonta autuuttaan janoaa. Nouse ylös maasta, saavu tuulena Mut älä meidän henkiimme silti kajoa Sut me manaamme näin’ sanoin toisiin paikkoihin Mut meitä metsän henki suojaa Et pysty manan tekoihin.”
Luci hiljeni, rytmitti edelleen äänettömyyttä kevyellä, turruttavalla taputuksellaan ja loi meihin terävän katseen. ”Ja nyt tärkein”, hän kuiskasi. ”Teidän täytyy alkaa laulaa jotain lasten tuutulaulua. Kummitus on nuori tyttö, sillä sen saa houkuteltua paikalle. Osaako kaikki ”Äiti lastaan tuudittaa”?” Kaikki osasivat. Oli kuin suoraan kauhuelokuvasta, kun hiljaa seisonut joukko veti väristen henkeä ja aloitti melko epävireiseen tahtiin: ”Äiti lastaan tuudittaa, lasta tuntureiden….” Vähitellen laulu rohkaistui ja jotkut uskalsivat jo alkaa vilkuilla ympärilleen. Tulisiko kummitus nyt? Samppa keskeytti laulun kesken säkeen ja hengähti terävästi. Näytti, kuin hän olisi halunnut huutaa, suu aukeni, mutta ääni jäi jonnekin. Käännyimme kurkottelemaan hänen katseensa suuntaan. Lammen toiselta rannalta, hämärästä, ratsasti valkea hevonen selässään tummaan takkiin pukeutunut hahmo. Hevonen nosteli jalkojaan hangessa, kaarsi kaulaansa ja tarpoi kohti vähälumisempaa jääkenttää, joka erotti sen meistä. Vaalea harja heilahteli kaulaa vasten. Olisin halunnut yhtä aikaa huutaa ja peittää silmäni, mutta en uskaltanut irrottaa otettani Pandan ohjaksista. Tunsin, että suuni oli jähmettynyt Fannin tapaan avonaiseksi, mutta en ehtinyt keskittyä sen sulkemiseen. Aave lähestyi meitä ja ratsastaja kannusti sen raviin, kun he saapuivat lammen rantaan. Massiivinen hevonen lähti ylittämään paksua jäätä ja lähestyi suoraan meitä. Laulu oli loppunut. Seisoimme liikahtamatta paikoillamme emmekä uskaltaneet tehdä mitään. Kuinka me toimisimme, kun aave pääsisi luoksemme? Se oli taatusti vihainen, olimmehan me yrittäneet manata sen pois. Minä halusin kotiin, halusin kääntää Banaanin ja ratsastaa sillä takaisin Hiisivuoren tallille ja unohtaa koko tyhmän kummitusjupakan… Vintiö ja Mortti alkoivat hörähdellä tuttavallisesti lähestyvälle ratsukolle. Kuoroon liittyi myös Vompatti, joka oikein kohotti päätään ja hirnahti hellästi. Minun oli pakko kääntyä katsomaan hevosia kummeksuen. Olivatko ne sekaisin? Vasta, kun Panda otti pari askelta lähestyvää ratsukkoa kohti täysin tyynenä ja höristi korviaan, minäkin tarkensin katsettani. Ei kai Panda nyt vierasta hevosta lähestyisi niin tuttavallisesti? Aavehevonen oli iso, lihaksikas ja vaalea, ja siltä puuttui suitsistaan turparemmi…
Alpo! Taisin tunnistaa hevosen yhtä aikaa Miksun kanssa. Nousin pöyristyneenä jalustimien varaan nähdäkseni, oliko hevonen todellakin meidän Alpomme. Nyt, kun olin saanut ajatuksen päähäni, olin siitä vuorenvarma. Ja kuinka ollakaan – kun hevonen lähestyi, huomasin, että Alpohan sieltä tuli Allu selässään. Häntä näytti hymyilyttävän kovasti. ”Huhuu!” hän sanoi lempeästi päästyään luoksemme. ”Täältä tulee aave!” ”Mitä?” Luci ei näyttänyt uskovan silmiään. ”Siis… mitä… kuinka tää on mahdollista?” minunkin oli pakko änkyttää. Olin tippunut kokonaan kärryiltä. Eve purskahti helkkyvään nauruun.
Ratsastimme pitkänä jonona takaisin Hiisikseen. Me hoitajat, Eveä lukuun ottamatta, olimme pöllämystyneitä ja tivasimme Allulta vastauksia, mutta hän lupasi selittää meille kaiken, kunhan olisimme ensin hoitaneet hevoset yöpuulle. Tuntui kestävän ikuisuuden, ennen kuin me kaikki pääsimme lopulta kokoontumaan oleskeluhuoneeseen ja saimme kaakaokupposet eteemme. Allulle laitettiin paikka huoneen keskelle. ”Te olitte niin täpinöissänne noista kummitustarinoistamme, että mun oli ihan pakko tarjota teille pikku seikkailu”,Omistajatar nauroi. ” Kuuntelin sivukorvalla teidän juttuja ja tiesin valita Alpon.” ”Mut… en mä silti käsitä… kuka se ratsastaja sitten alun perin oli?” Fanni kysyi typertyneenä. ”Se muakin aluksi mietitytti”, Allu sanoi. ”Selvis kuitenkin, että yks yksityinen ratsastaja oli käynyt harjoittelemassa kenttäkisoihin. Ne asuu järven toisella puolella ja olivat tulleet jään yli. Tyttö ei tiennyt, saako näillä mailla liikkua, ja siks se oli pelästynyt ja tuijottanut sua Ama niin pahasti. Seuraavana päivänä tyttö soitti mulle ja pyysi anteeksi, jos oli ollut täällä luvatta.” ”Mut sä et kertonut meille mitään!” päivittelin. ”Ja me käytiin lammella asti tutkimassa”, Miksu huoahti sen kuuloisena, ettei itsekään uskonut tarinan käännettä. ”Mutta saitte aika hyvän seikkailun aikaan”, Allu sanoi vinosti hymyillen. ”Se ei taida haitata ketään!” ”Sä saatoit meidät ihan naurunalaiseksi”, Eve huudahti, vaikka ei näyttänytkään olevan siitä lainkaan pahoillaan. ”Niin! Se ihme runo, mistä sä sen keksit Luci? Ja olit vielä mukana tässä Allun juonessa . Ja lastenlaulut ja kaikki… me ollaan näytetty niin typeriltä!” Samppa hihitti. ”Tallinomistajan täytyy olla myös elämysmestari”, Allu iski silmää. ”Vähän leikkaa-liimaa-askartele ja onnistuminen on taattu!” ”Tällaista tapahtuu kyllä vain Seppeleessä”, Tarua nauratti. Niinpä – vain Hiisivuoressa.
Ihastelin koko tarinan (ja koko jutun ajan) miten hyvin sait pidettyä tunnelman yllä. Yhdessä vaiheessa ihmettelin jo, että miten te nyt kummitukseen olette törmänneet, mutta sehän olin (vain) minä! Pitää antaa teidän vähän kuvitella omianne, niin saa parhaan elämyksen aikaan! Ilman mielikuvitusta - ei olisi mitään. Ensi kesän leireillä saatte sitten yrittää ratkaista juttua Hiisijärven hiidestä.. En voi muuta sanoa kuin, että hienoa kuvailua läpi tarinan.. Kieliopissa ei tule mieleen nyt mitään uutta, mutta ihan lopussa tuo pätkä ihmetytti. Olit ilmeisesti sekoittanut vähän (kun kerroit että hoidat myös toisella tallilla). Noh ei se mitään virheitä sattuu.. Saat 45 tr 40 tp!
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 22, 2016 21:22:57 GMT 2
22.2.2016
Keskiviikko Hiisivuoressa valkeni kirpeänä pakkaspäivänä. Pirteät, hyväntuuliset hevoset jekuttivat hoitajiaan possuilemalla porukalla tarhassa, ja lopulta hoitajien tuli valmistaa vastaisku ja pyydystää kujeilijat kauraämpärein ja porkkanoin. Fiksuuttaan ja kelmiyttään tanssahtelevat hevoset saatiin yhteisvoimin sisälle ja harjailu aloitettiin iloisen puheenpulputuksen saattelemana. Tunnelma oli katossa, jälleen kerran. Päivän ohjelmassa olisi vaellus saareen ja sieltä takaisin. Minä ja 2 muuta Hiisivuorelaista olimme saaneet idean viikonloppuna, kun Allu oli käyttänyt paria ryhmää pitemmillä maastolenkeillä. Olimme kysyneet luvan omalle vaelluksellemme, ja kun omistajatar oli näyttänyt vihreää valoa, olimme pistäneet päivän lukkoon ja sopineet, että heppailisimme koko keskiviikkopäivän.
Kapeahihnainen rannekelloni näytti varttia vailla yhtä. Olimme sopineet, että lähtisimme matkaan mahdollisimman pian: Ratsastaisimme saareen varmaan pari tuntia, jos menisimme rauhallista tahtia, emmekä halunneet liikkua pimeän tultua. Äskeinen kummitusseikkailu pyöri edelleen kaikkien mielessä – vaikka se olikin ollut valtavan hauskaa, ainakin minua oli hirvittänyt vähän liikaa. Panda oli mukavalla tuulella. Se hamusi toppaliivini taskuja, kun harjasin pitkin vedoin sen kiiltävää kylkeä. Heppa oli klipattu vähän aikaa sitten.
Harjailin tamman perusteellisesti, puhdistin sen kaviot ongelmitta ja lähdin hakemaan varusteita satulahuoneesta. Samppa kulki samaa matkaa kanssani. ”Mua jännittää”, hän sanoi hypellen hiukan kulkiessaan. ”Mä en oo ratsastanut Vintiöllä vielä kovinkaan paljoa!” ”Aiotko sä taluttaa sitä matkan varrella?” kysyin. ”Joo”, Samppa nyökytti. ”Mä talutan aika pitkään, sitten jos te laukkaatte niin mä ratsastan että pysytään mukaan.” Fanni oli satulahuoneessa hakemassa ratsunsa varusteita. Hän hyräili laulunpätkää, jonka hetken kuluttua tunnistin joksikin PonyMixerin tuotokseksi. Minua nauratti. ”Taitaa olla matkaradio aika selvillä”, heitin olkani yli kurottaessani vetämään Pandan satulan telineeltään.
Järjestäydyimme hyväntuulisesti höpötellen pihalla letkaan, kun kaikki olivat saaneet hevosensa varustettua. Kärkeen valikoitui maastovarmuuden ja pienen kokonsa vuoksi Velmu ja sen perässä seisoskelivat kiemurtelevassa jonossa Panda, ja Vintiö. Samppa oli laittanut kypärän päähänsä ja satuloinut Vintiön, mutta nuoren hevosen jalustimet oli jätetty ylös ja tyttö seisoskeli ruunan vierellä valmiina taluttamaan sitä. Panda vaihteli painoaan jalalta toiselle ja ravisteli silloin tällöin vielä varsamaisen kapeaa päätään. ”Eiköhän lähdetä!” Fanni hihkaisi Velmun selästä. Hän painoi pohkeensa keveästi ruunan kylkiin ja niin lyhyt jonomme lähti etenemään Hiisiksen tallipihalta kohti maastopolkua. Vatsassa kutkutteli odottava innostus.
Aurinko räkitti paljaiden puunoksien välistä ja lämmitti selkää. Hevoset kulkivat hidasta tahtia eteenpäin, lumi vaimensi niiden kavioiden äänet lähes kokonaan, joten tuntui, kuin olisimme olleet äänettömässä kuplassa. Alkoi olla jo melko lämmintä, olihan kevät kovaa vauhtia tulossa. Keksimme ostaa limsapullon sille, joka löytäisi ensimmäisen pälven puunjuurelta, mutta ainakaan vielä ei ollut ainuttakaan tullut vastaan. Ratsastaisimme saareen nopeinta reittiä vuoren ohitse, peltojen viertä ja lopulta metsäistä polkua rantaan. Takaisin olimme kaavailleet tulevamme kesäisen uimarannan kautta, lammen ohitse ja sieltä edelleen maastoesteradan viereistä polkua tallille. Olimme miettineet, olisiko reissu liian pitkä etenkin Velmulle , joka tikutti silmät kirkkaina otsatukan alta vilkkuen viimeisenä, mutta olimme tulleet siihen tulokseen, ettei ruuna kevyestä liikunnasta menisi pilalle. Kulkisimme lähes koko matkan rauhallista käyntiä, joten reitin pituus olisi varmasti kaikille sopiva.
Näin kauniina päivänä – etenkin, kun kulkuvauhti oli verkkaista – ehti nauttia maisemista aivan eri tavalla kuin aiemmin. En ollut ennen nähnyt keväisiä järven metsiä: olin alkanut hoitaa Pandaa tammikuussa, joten minun muistikuvani maastosta oli pääasiassa hämärää ja märkää. Tuntui ihanalta, kun olo toppaliivissä oli lämmin, lumikiteet hohtivat kinoksissa polun molemmin puolin ja aika ajoin joku metsän pieneläimistä uskaltautui kurkistamaan puunoksalta tai kauempaa kivenjärkäleen takaa hevosletkaa. Fanni, joka kulki edessämme pienen Velmun selässä, hidasti jopa hetkeksi, jotta hauskannäköisesti pompahdellen liikkuva oravaperhe pääsisi oikaisemaan polun ylitse. ”Ravataanko vähän?” hän kysyi lopulta, kun olimme jo vuoren tietämillä. Kaljut, lumettomat kallionseinämät kohosivat jyrkkinä tien oikealla puolella eivätkä kehottaneet luokseen. ”Ravataan! Laita viesti eteenpäin Vintiölle”, käännyin sanomaan olkani ylitse Sampalle. Hän nyökkäsi. Viesti kulki nopeasti jonon häntäpäähän ja pysähdyimme hetkeksi, jotta Samppa pääsisi ratsautumaan. Käännyin nähdäkseni Vintiön: se näytti innostuneelta ja pureskeli pää ylhäällä kuolaimiaan. Bansku oli tänään päättänyt käyttäytyä mallikkaasti. Ehdin hädin tuskin painaa pohkeeni sen kylkiin, kun se tuntui kokoavan takaosaansa ja kiihdytti tasapainoisesti pitkäaskeliseen raviin. Yhteistyöhaluisena se hakeutui hyvään tempoon, kaarsi niskaansa ja asettui liikkumaan yllättävän kauniiseen muotoon ottaen huomioon, etten ollut pyytänyt siltä mitään maastoköpöttelyravia erikoisempaa. ”Kylläpä Panda pröystäilee”, Samppakin nauroi takaamme. ”Se luulee, että nyt kisataan”, virnistin hänelle takaisin. ”Ei vielä!” Fanni toppuutteli. ”Kyllä me ehditään kisailla sitten, kunhan ehditään vapaalle jäälle.”
Olimme saaneet Allulta tiukat ohjeet siitä, kuinka jäällä tulisi ratsastaa. Emme saisi laukata päättömästi epämääräisenä joukkiona ympäriinsä; hevoset eivät saisi luulla, että kisattiin nopeudesta ja mikä tärkeintä, ne eivät saisi saada päähänsä, että ratsastajat antaisivat niille luvan törttöillä vapaasti. ”Jos haluatte mennä lujempaa, niin ravatkaa pienemmissä ryhmissä ja hidastakaa välillä käyntiin, jos joku kuumuu”, Allu oli sanonut.
Hevoset viskoivat innoissaan päitään saadessaan kiihdyttää vauhtinsa avoimella jäällä raviin. Rannan tuntumassa kulki hiihtolatu, mutta ohitimme sen siistissä jonossa, ennen kuin annoimme ohjaa. Minä kevensin kiivaassa tahdissa Pandan askelten mukaan, mutta en voinut estää ylpeydentunnetta huomatessani, kuinka hyvin tamma pysyi käsissä. Sekin oli edistynyt.
Saaren ranta oli monilta paikoin jyrkkä, joten jouduimme kiertelemään hetken verran, ennen kuin löysimme paikan, josta ratsastaa turvallisesti saarelle. Lumi oli irtonaista, joten emme uskaltaneet lähteä nousemaan liian äkkijyrkkää rinnettä. ”Tuolla rinteen kupeessa me ollaan tuulensuojassa”, Fanni sanoi osoittaen edessä olevaa mäennyppylää. Totta tosiaan: tuuli oli yltynyt, etenkin jäällä se oli tuntunut puhaltavan jo melko navakasti. Kaikilla oli lämpimät vaatteet, mutta pysähdys voisi saada hevoset palelemaan auringosta huolimatta.
Lähetin Fannin ja Sampan tarkastamaan, että aita pihalla, oli kauttaaltaan ehjä, ja laskeuduimme itse sillä aikaa satulasta. Panda näytti tyytyväiseltä taukoon ja pukkasi minua ystävällisesti turvallaan kylkeen. Kuolainrenkaat helähtivät tutun kuuloisesti. ”On se ihan ehjä!” Fanni huikkasi palatessaan rennossa ravissa takaisin Velmun selässä. Islanninhevosen leveät kyljet värähtelivät sen porhaltaessa vahvoin askelin eteenpäin ja pitkä otsatukka taipui tuulen tuivertamana sen tummille silmille.
Minut oli nakitettu keittämään kaakaota, koska omistin partioajoiltani useamman termarin ja saatoin keittää lämpimän juoman jo kotona. Olin ripauttanut sekaan hiukan vaniljasokeria ja pienet loraukset kermaa, joten juoma oli paksua ja kevyen suklaanväristä. ”Ihan mahtavia eväsleipiä!” Samppa kehaisi suu täynnä paprika-pisaratomaattitäytteistä ruisleipää, joita Fanni oli tuonut voipaperiin käärittyinä. Tyttö punehtui tyytyväisyydestä. ”Äiti auttoi vähän”, hän sanoi kainosti ja kurotti ottamaan pyökkipuupöydän päällä olevasta avoimesta pussista korvapuustin. Pöytä oli matalan laavun vieressä aivan laitumen kupeessa, ja kun olimme saaneet lumipeitteen sen päältä, se toimi oikein mainiona retkipöytänä. ”Oho, hei, katsokaa, mitä mä löysin!” Samppa oli kaivellut taskujaan ja heilutteli nyt käsissään tulitikkurasiaa, jonka kannessa oli yksityiskohtainen maisemakuva. ”Tulitikkuarvoituksia!” Fanni innostui. ”Mahtavaa!” Vietimme arvoitusten parissa melkein tunnin. Samppa oli asettanut meille kuvion, josta kahta tikkua siirtämällä piti muodostaa koira, ja me pähkäilimme kulmat kurtussa oikeaa vastausta. ”Tää on ihan mahdoton!” Fanni valitti puolen tunnin arvailujen jälkeen. ”Ei oo”, Samppa sanoi tyytyväisen näköisenä. ”Mäkin olen ratkaissut tuon.”
Panda ja Vintiö tulivat aidan taakse ja kurottelivat kaulaansa meitä kohti. Minä irtosin hetkeksi arvailusta, nousin ja menin rapsuttelemaan hevosia. Vintiön karva oli lyhyttä ja pehmeää, Pandalla taas oli klipattua karvaa. Hevoset tunkivat mahdollisimman lähelle aidan toisella puolella, hörähtelivät syvältä sieraimistaan ja tuuppivat minua ystävällisesti. Sillä hetkellä, kuunnellessani hoitajien puheenpulputusta selkäni takana ja rapsutellessani Vintiötä ja Bansku-Pandaa, tunsin olevani kokonaan ystävien ympäröimänä.
Kiitos kivasta ratsastuksesta!
Olipas teillä todella kiva maastoretki. Jälleen onnistuit kuvailemaan todella kivasti mm. maisemia ja ylipäätään kaikkea, tykkäsin paljon! Kannattakin nyt mennä käymään siellä, kun kohta jää sulaa, eikä sinne pääse enää ratsastamaan.. :/ Mutta kesällä pääsee sitten vastaavasti uittamaan hevosia ja voidaan mennä veneellä saareen.. Noh taas tämä meni tälläiseksi pika kommentiksi, mutta siinä pää pointit! Saat 35 tr ja 30 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 2, 2016 16:41:24 GMT 2
5.3.2016 Paksut, upottavat lumikinokset, jotka vyöryivät Hiisivuoren kentän ylitse, olivat sulamaan päin. Allu oli tainnut jo siirtää osan ratsastustunneistakin maneesista kentälle: ura ja muutamia ratsastusradan yleisimpiä teitä olivat tamppautuneet tiiviiksi hevosten jäljistä. Panda seisoi vierelläni tumma harja ilmavana auringossa sädehtien ja pää korkealle nostettuna. Olin varustanut sen tallissa – ja seurannut ihastuneena katseellani ikkunan ohi hiljalleen leijailleita pölyhiutaleita, jotka kevyesti kutittelevat kevätauringon säteet paljastivat. Hiukan epävarman tamman suuret, tummat sieraimet värähtelivät sen tutkiessa ympäristöään tallipihalla. Olimme liikkeellä jo melko varhain, oli lauantai eikä tunteja ollut. Toppaliivi päälläni tuntui melkein liian lämpimältä. Olin ajatellut ratsastaa koulutreenin kentällä: ilma oli niin keväinen, ettei maneesi houkutellut hämäryydellään. Talvella olimme ehtineet pyöriä siellä aivan riittämiin. Avasin kentän portin ja ohjasin lämminverisen sisään. Se tuntui herkältä ja hyväntuuliselta.
En ollut ajatellut ratsastaa pitkään ja aurinko lämmitti meitä koko täydellä keväisellä tehollaan, joten en ollut loimittanut tammaani. Tuntui mukavalta nousta selkään ja tuntea Pandan lämpimät,klipatut kyljet saappaideni sivuilla loimen tikatun kankaan sijaan. Päästyäni selkään istuin hetken nauttimassa kauniista ilmasta, taputtelin hepan kaulaa ja painoin sitten pohkeeni kevyesti sen kylkiin. Panda vastasi herkästi apuihini ja siirtyi reippaaseen käyntiin. Olin maastoillut Pandalla melko paljon talven aikana, joten tunsin, että terävin koulukuntomme oli hiukan retuperällä. Pandanhan oli niin lahjakas, että sen keskiverto oli jo tosi hyvä, mutta tunsin oman oloni vähän epävarmaksi nyt, kun pitäisi ratsastaa kunnolla. Toivoin, että olisin voinut peilistä nähdä, oliko ratsastusasentoni mallikelpoinen – hyvältähän se tuntui, mutta olisi ollut mukavaa, jos joku ulkopuolinen olisi vielä varmistanut asian. Lämmiteltyämme jatkoin käyntityöskentelyä erilaisilla kaarevilla urilla. Panda astui reippaasti alleen, hakeutui jopa hiukan pyöreämmäksi, mutta ei kuitenkaan taipunut kulkemaan aivan niin hyvin, kuin halusin. Se pureskeli kuolaintaan ja kuunteli kyllä tarkkaavaisesti, mutta etenkin vasen kylki tuntui jäykältä. Väistätin pitkällä sivulla keskihalkaisijalle päin ja takaisin rentouttaakseni hevosen kylkiä. Lintu suhahti läheltä päämme yltä. Sekä minä että Panda pelästyimme sitä: Tamma vetäisi takajalat alleen, viskasi päänsä niin, että olin kopauttaa nenäni sen niskaan ja otti pari sivuloikkaa. En ollut osannut varautua äkkiliikkeisiin, joten pysyin satulassa ainoastaan tarraamalla molemmat nyrkit ohiliehahtavaan harjaan ja painamalla kantapääni alas tiukasti jalustimissa. ”Huh!” hengähdin ääneen. ”Kato, Bansku, nyt me ollaan jo luonnon armoilla.” Se, huomattuaan, että pikkulintu oli pesiytynyt varmasti kotiinsa tallin räystään alle, jatkoi matkaa arkailematta kannustaessani sen jälleen käyntiin. Välikohtaus tuntui piristäneen sitä. Jatkoin taivutteluja vielä hetken, ettei niistä jäisi pahaa jälkimakua suuhun, ja kannustin Pandan sitten raviin. Se liikkui kauniisti, pyrki eteenpäin ja kaarsi kaulaansa tyylikkäästi. Minä yritin jouduttaa sen askelta vielä hiukan keventämällä reippaassa tahdissa. Mukava tahti löytyi. Istuin alas harjoitusraviin, annoin käden olla vakaana, etten häiritsisi Pandan liikkeitä, ja valutin jalkojani sen kylkiä pitkin. Käänsin katseeni kentän keskelle ja kättä paljoakaan liikuttamatta sain istunnallani ja kevyellä pohjeavulla käännettyä suurelle keskiympyrälle. Puolet aivoistani keskittyi huolehtimaan, että ympyrä pysyi oikean muotoisena ja riittävän suurena, toinen puolisko sääteli Pandan askelpituutta. Hetken pyörittyämme annoin tamman leventää ympyrää, rikkoa sen kehän ja jatkaa kahdeksikolle. Halkaisijoilla kevensin ja hain reipasta lisättyä ravia – johon Banaani eteenpäinpyrkivänä tuntui hakeutuvan melkein itsekin – lyhyillä sivuilla taas vähensin tempoa ja haeskelin sen suupieliä ja suuta leikittelemällä pienin liikkein sormillani ohjaspäissä. Panda jäykisti niskaansa aina, kun yritin kädellä hakea sitä tuntumalle, joten lopulta pienensin sormien liikettä entisestään ja annoin käteni olla rauhassa. Otimme välikäynnit, kun muut hoitajat tulivat tallista letkana ja lähtivät maastoon päin. Kokosin ohjat toiseen käteen ja kohotin vasemman käden kypärän lipan alle suojatakseni silmiä lumesta säkenöivänä kimpoavista auringonsäteistä. Mortti johti joukkoa, sen perässä tulivat hyvin siistiksi harjattu Vintiö,ja sitten Vallu. Mikael heilautti minulle kättään ruunansa viereltä ja minä vastasin vilkutukseen. Mukana oli myös jonkun hoitajan tuttu. Nuori tyttö.
Halusin keskittyä käsillä oleviin tehtäviin kunnolla, joten jätin laukkatyöskentelyn väliin ja jatkoin ravissa. Panda tuntui hetken haikailevan kavereiden perään, eikä meinannut keskittyä enää työntekoon, mutta vauhtiin päästyään se käänsi taas suippoja korviaan minua kohti ja askelsi niin, että musta harja hyppi sen kaulan kummallakin puolella. Otin muutamia ravi-seis-ravi –siirtymiä yrittäen saada niistä mahdollisimman jouhevia. Bansku kuumui nopeasti ja alkoi ennakoida, joten vaihdoin suuntaa lennosta ja otin siirtymisten välille myös muutamat askeleet käyntiä. Kauniistihan tamma totteli, kunhan vain jaksoi keskittyä käsillä olevaan tehtävään eikä sättäillyt omiaan. ”Hieno ponski!” taputin Pandan lämmintä, klipattua, sileää kaulaa ratsastuksen päätteeksi. Minulle oli tullut hiki: tänään en ponin hoidettuani ja yläkerrassa käydessäni ottaisi kaamoskaakaota, vaan ehdottomasti jotakin pirtsakampaa. Olihan kevät sentään kohisemassa paikalle kovaa vauhtia!
Hauska lukea tarinaa, kun teidän tarinoissa menee keväät eri tahtiin; se ei ole siis huono ei ollenkaan, jokainen saa päättää omassa tarinassaan millainen ilma on jne. Oletkin maastollut Pandalla aika paljon, joten ehkä koulutuuppaus väliin teki teille molemmille hyvää Tosin tunneillahan Panda juoksee pääasiassa kouluratsastuksessa, joten ei sen puoleen. Teillä vaikutti menevän ihan mukavasti, tuota pientä välikohtausta lukuunottamatta.. ;D Ihastuin jälleen kivoihin kuvailuihisi, erityisesti tarinan alussa. Kirjoitusvirheitä en bongannut.. Saat 35 tr ja 30 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 17, 2016 18:54:35 GMT 2
19. maaliskuuta 2016 - I'll make a man out of you
Shitshitshit, kelasin liukastellessani Hiisivuoren tutulle ja (epä)turvalliselle pihalle. Kiitos viime viikkojen keväisen sään, lumet olivat melkein menneen talven lumia ja tilalla oli paikoittainen jääkerros odottamassa huhtikuun aurinkoa. Viime kuukausien wanhojentanssiharjoitukset olivat pitäneet mut aika tiivisti poissa tallilta, ja sen jälkeen työssäoppimisjakso, mutta nyt, mutta nyt Panda-tauon tauon jälkeen pääsin taas vetämään lipat pihamaalle. Nätti lauantai-ilta, ei siinä mitään. Kello oli about seitsemän kaheksan pintaan, olin rohkeasti soittanut Allulle päivemmällä ja kysellyt, olisiko mulla vielä Bansku-rakkaan hoitopesti. Ja oli, kuulemma. Ohjeena oli tullut, että jos kaikki muut ovat jo safkansa saaneet niin mun piti heittää Pandalle sen karsinan edessä oleva kulho. Selvä.
Tallin ikkunoista loisti lämmin valo ja saatoin jo kuulla korvissani yläkerran iloisen puheensorinan naurulla säestettynä ja lämpimän kahvin ja kaakaon tuoksu melkein iski jo kasvoille. Hymy hiipi korviin asti väkisinkin tallin ovea avatessa. Harmi, että kahvi/kaakao -mix oli portaiden päässä, aromikas hevosenhaju löi hajuaistilta silmän mustaksi ja huulen auki saman tien. Tätä se pidempi tallitauko aina teetti. Ensimmäisenä vastassa oli pippurista hoitoponiaan (jonka nimen olin ehtinyt lomailuni aikana melkein unohtaa) puunaava Samppa, joka myös bongasi meikäläisen.
"Oho, ootsä pahastikin eksyksissä?" se kysyi ensimmäiseksi pokerinaamalla. Kun en ollut tuntipuolella pyörinyt. "Heko heko, pätkä, tossa oli vähän wanhoissa pyörähtelyä ja semmosta", tokaisin vastaukseksi ja potkaisin maassa lojuvan raipan sivummalle. Samppa hiljeni, nostin katseeni raipasta tytölle poikkeuksellisen hiljaisuuden takia ja kurtistin kulmiani toista katsoen. "What?" huulilta pääsi kun tilanne oli pelottavan outo. Samppa ei ikinä ollut hiljaa. Pudistin vielä päätäni ja kohotin kulmaani kysyvästi. Kädet eksyivät höntsien taskuun. Pätkältä pääsi muutama tavu naurua. "Sä puvussa... voi että oot kaunis!", se tirskahti kun tassuttelin yläkertaan johtavien portaiden juureen. Nousin pari ekaa porrasta, kunnes nojauduin taaksepäin kaiteeseen tukeutuen ja siirsin katseeni takaisin Samppaan. Ylempää kuului oven avaus ja pala puheensorinaa, sekä muutama askel. "Naura vaan, mä puvussa tuun todennäköisesti piinaamaan sun päiväunia seuraavat viis vuotta", virnistin ja käännähdin, vain saadakseni kevyen läimäisyn otsalohkoon ohikulkevalta Jemiltä. "Ihan kun kukaan ei uneksis teikäläisestä pitkässä mekossa", se huusi vielä ulko-ovelta. Pätkältä karkasi vielä pari naurahdusta sinä aikana kun pakenin yläkertaan.
Yläkerran lämmössä hengaili Mikael, sekä pari tytskyä, jotka tunnistin Veeraksi ja Fanniksi. Tuoreen kahvin tuoksu leijaili ilmassa ah-niin-kutsuvasti, mutta mieli teki teetä. Tsekkasin vedenkeittimen toiveikkaana Samalla kuulumisia lähinnä Veeran kanssa vaihdellen napsin kuivia keksejä pöydältä. Keskustelun aikana istahdin Fannin viereen päätypaikalle ja potkasin Adidakset jalasta. Popsittuani keksit ja innostettuani myös Fannin ja Veeran pienen esittelytuokion jälkeen keskusteluun, nousin ylös aikeissa vetää höntsät pois ratsastushousujen päältä. "Et kai siinä alas strippailemaan!" Veera henkäisi kauhistuneena. "What is wrong with you! All of you!" rääkäisin loukkaantuneena ja potkaisin pökät jalasta. Uudet, tummanharmaat synttärilahja-Pikeürit pääsivät vihdoin testiin. Tyttöset jotain jutustelivat meikäläisestä, mutta jätin tuollaiset egoa loukkaavat keskustelut muille korville, ja suuntasin sukkasilteni kaapeille. Saappaat odottelivat tyytyväisinä tauosta kaapin alaosassa. Noukin ne ja kypärän matkaani, hanskat tungin punaisen takin taskuihin. Istahdin takaisin puheensorinan pariin ja osallistuin saappaita säätäessäni jopa keskusteluun minusta ja keskiviikkoisesta.. pussaustuokiosta, josta mulla ei ollut kyllä mitään hajua.Eipä. "Mutta nyt menen katsomaan rakasta hoitoponia, joka on todennäköisesti ihan PMS-bitch tänään", päätin puheenvuoroni ällöistä facebook-pariskunnista ja nousin takaisin jaloilleni. Ei kyllä hittoakaan kiinnostanut lähteä maneesiin vääntämään, varsinkaan jos Panda oli oikeasti ihan PMS-bitch.
Samppa oli kadonnut tallista ja käytävä huusi tyhjyyttään. Tammuliini hengaili sisällä, mulkoili mua karsinastaan heti kun sain sen näkökenttääni. Poimin satulan ja suitset jo etukäteen messiin, mikä oli, obviously, virhe. Sen verran verenhimoisena pikkutamma mua kyttäsi. Huokaisin (Pikeürieni puolesta) ja laskin kamat karsinan eteen. Panda käänsi jo valmiiksi persauksensa mulle ja suhtauduin siihen semikyllästyneellä huokauksella avatessani karsinan ovea. "Whaddap, buddy?" kysäisin ja taputin tamman lautasta. Se vilkaisi mua korvat luimussa. Siirryin taputtelemaan sen kylkeä ja lopulta kun pääsin lavalle asti, se käänsi päätään sen verran, että sai tsekattua oliko mulla herkkuja. Ei valitettavasti ollut, ja siitähän prinsessa vasta mykkäkoulun aloitti. "Mä oon melkein liikuttunut", mutisin napatessani harjan käytävän puolelta. Olin kyllä ansainnut tuon käytöksen sataprosenttisesti. Vietin puoli tuntia leperrellen ja harjaillen Pandaa, yrittäen lepytellä sitä. Loppujen lopuksi tamman huomionkipeys vei voiton. Ama 1, Panda 0. Todellinen pistetilanne oli tietenkin aina Pandan puolelle, sen verran monta kertaa se oli ovelasti houkutellut mut pahimpaan suohon tarhassa tai heittänyt selästään kovalle tielle ihan parin sentin päähän pehmeästä lumipenkasta.
Lopulta päästiin puoli kahdeksalta kohti maneesia. Tamma oli jopa nätisti, seurasi mua venkuilematta vaikka pidin ohjasta kiinni pikkusormen voimin. Ehkä se oli yhtä innostunut ajatuksesta vääntää maneesissa puoli kahdeksan aikaan illalla. Valot räpsähtivät päälle kuin ärsyyntyneinä vielä yhdestä ratsukosta ja maneesi näytti hetken ajan kärsivältä slummilta. Pureksin alahuultani sulkiessani maneesin ovea ja talutin sitten hevosotukseni suunnilleen keskelle maneesia. En tiedä, että mikä pakkomielle sekin oli. Rakennus tuntui yhtäkkiä pelottavan suurelta ja autiolta, eikä oloa auttanut yhtään se kun pääsin vihdoin Pandan selkään. Olin tyystin unohtanut kuinka säälittäväksi tyttö saattoikaan olonsa tuntea hevosen selässä. Loppuvuodesta olin täyttänyt 17 vuotta, sekin näkyi tasan tarkkaan papereissa eikä naamassa tai terveystarkastajan mitassa. Ärsytti semisti.
Olin sopinut itseni kanssa kohtuullisen kevyen, maksimissaan 40 minuutin koulutuuppauksen. Riittäisi mulle, riittäisi Pandalle. Heppa tuntui yllättävän rennolta, se kulki kaula pitkänä maneesin aitoja seuraten eikä tarvinnut tehdä paljon mitään kun yleensä sai tapella siitä, että mistä kohtaa käveltiin. Itsekin rentouduin selässä, kuunnellen tamman askelia, nahkasatulan narinaa ja tuulen ujellusta. Keväässä ehdottomasti ärsyttävintä oli tuuli. Sää saattoi olla lämmin, mutta tuuli. Se oli sama ollut aina Brittilässäkin. Tosin keväisiä reissuja Brightoniin kylmä tuuli ei ikinä pilannut, se vain kuului Brighton-reissujen henkeen. Right?
"Okay, let's get down to business", totesin lopulta autiossa maneesissa muisteltuani muutaman kierroksen ajan Brightonia, Brittejä ja hyviä muistoja koko maasta. Panda oli heti hereillä, ehkä sitä pitkästä aikaa huvitti tehdä töitä? Hetken päästä (haettuani sopivaa ohjastuntumaa ja korjattua lahnailuistuntani kouluistunnaksi) siirsin raviin ja tykästyin saman tien Pandan rentoon, mutta reippaaseen liikkumiseen. Fiilistelin vaikka kuinka kauan ihan vaan sitä, miten se liikkui. Ravailtiin pitkin poikin maneesia mitään sen kummempaa tekemättä, korjailin omaa asentoa ja kevennystapaa. Panda hakeutui paikoittain peräänantoonkin! Hyräilin itsekseni Mulanista tuttua I'll Make A Man Out Of You -biisiä, koska siinähän lauletaan, että let's get down to business jajajaja-- You get it.
Sovitin tamman Mulan-musikaaliini ja sain hetkessä sopivan koreografian aikaiseksi. Pakko mennä Pandan kanssa joskus kür-luokkaan tällä biisillä. Oli hyvä fiilis räjähtää laukkaan Lingin ja kumppanien soolojen jälkeisessä kertissä. Olin ehkä jopa niin fiiliksissä, että kun päästiin nurkasta ja jossain pääkoppani syövereissä soi nupit kaakossa mysterious as the dark side of the moOOOOOOON niin annoin tamman laukata ei-niin-kontrollissa ja nousin itse jalustimille ja levitin käteni. Sooloilessani kenraalin osuutta sain ohjattua kuuliaisen ja ihan mukana leikkivän prinsessatamman vain pohjevoimilla suurelle keskiympyrälle. Se laukkasi rennosti, nätissä muodossa eikä paljoa välittänyt siitä, että ohjat olivat löysällä tai että sen ratsastaja oli täyskahjo. Fiilistelin kenraalisooloa ja saatoin ehkä liikaa eläytyä how could I make a man out of you -kohtaan muun muassa kädet-nyrkissä-rinnalle-ja-siitä-hitaasti-ilmaan -eleellä.
"Mitä helvettiä?"
WHAAAAAT. Musiikit seis, Panda seis, minä seis ja alas maahan. Panda veti jäihin kuultuaan maneesin sulkeutuvan oven, meikä täysin valmistautumattomana vedän kuperkeikan sen kaulaa pitkin ja pään yli maahan, siitä jotenkin tyylikkäästi kosimisasentoon, jossa hetken keimailtuani nousin ylös kuin ninja.
"Yes?" kysyin maneesiin saapuneelta Jemiltä pokerinaaman pitäen. Panda seisoi vähintään yhtä pokerinaamalla takanani, tunsin sen turvan hipaisevan selkämystäni. Jem vain risti käsivartena ja katsoi mua huvittuneena. "Jos yrität väittää, ettet ite ikinä vaan fiilistelisi Mulania, niin valehtelet", totesin vakavana ja keikautin itseni takaisin tamman selkään. Jatkoimme ravilla, hevonen toimi vähemmän-hyvin, mutta edelleen kuitenkin hyvin, joten annoin sille jo pidempää ohjaa. "Kauanko sä kattelit", ennemminkin mutisin kuin kysyin ravatessani lyhyen sivun ohi. "Jotain selviytymisestä ja sillee", Lina vastasi ja huomasin tämän pidättelevän naurua. "Fuck off", heitin hyväntuulisena ja jatkoin kappaleen sävelmän hyräilyä. Siis Mulan-kappaleen. "Heeei, mun piti vaan tulla kertomaan, että tehtiin jo iltatalli niin ruoki Panda käytävällä vaikka", poika virnisti ja teki jo lähtöä maneesista. Great, viimeistään ensi viikonloppuun mennessä olisin virallisesti Mulan-muija tai kenraali Li. Jälkimmäinen ei edes niin kovasti haittaisi. Pienestä itseni (ja Pandan) häpäisemisestä huolimatta oli hyvä fiilis kaikesta. Se oli ollut loistava paitsi kouluheppana niin myös stunttiheppana. Siirsin ravien jälkeen käyntiin ja heitin jalustimet pois jaloistani. Rentouduttiin kumpikin. Ikkunoista paistoi ankea, kylmä ilta, ja vaikka maneesissa ei ollutkaan erityisen lämmin, ei mua kyllä uloskaan houkuttanut lähteä. Kuitenkin pitkien loppukäyntien jälkeen liu'uin alas, nostin jalustimet ja löysin satulavyötä. Panda vaikutti vielä pirteältä, mutta samaan aikaan jotenkin raukealta. Hassua.
Tallissa kävi tasainen kauran rouske, muuten se oli hiljainen. Yläkerrasta ei kuulunut mitään eikä ulos ollut paistanut edes tuttu vinttivalo. Tallin lämpö otti kylmettyneen (ja häväistyn) ratsukon syleilyynsä. Pari hevosta nosti päätään kaurojaan mussuttaen kun talutin Pandan niiden ohi ja iskin sen lähelle omaa karsinaansa kiinni. Varusteet pois, fleece niskaan, vettä tarjolle ja sitten ruoka nassun eteen. Istahdin hepan lähelle, nojailemaan seinään ja tarkkailemaan sen syöntiä. Hiljasta. Aina välillä se tuuppasi mua turvallaan heittäen samalla vähän kauramössöä mun päälle. Hymyilin itsekseni ja taputtelin hiljaisena sen kaulaa tai lapaa aina ajoittain. Välillä mietiskelin, miksi edes vaivauduin toimimaan draamakuningattaren orjana useamman kerran viikossa. But nah, it's moments like these that make me do it.
No huhhuh, en odottanut sulta mitään tälläistä - tarkoitan tää todella poikkesi sun normaalista kirjoitustyylistä Etkös sä ollut juuri 15 vuotta? Joo ikää voi virtuaalimaailmassa toki muuttaa miltei mielensä mukaan, olis kuitekin hyvä infota mua tästä ensin etten mee aivan sekaisin Toinen mikä vähän häiritsi oli tarinan loppupuolilla oleva henkilö joka tuli maneesiin. Ensin puhuit Jemistä, mutta sitten siinä olikin Lina(?) Muuten tosi upeaa ja hauskaa kerrontaa, oikein tempauduin mukaan tarinasi kulkuun. Käytit tosi kivoja vertauksia ja kuvailevia sanoja jne. Sulla taisi mennä muuten aika lujaa Pandan kanssa, jotenkin voisin päätellä. Päivän naurut ninjakohtauksestasi :DD Siinä tiivistetysti mun super-hyper fiilikset Saat 40 tr ja saman verran tp.
- allu
|
|