|
Post by allu on Jan 5, 2016 11:05:26 GMT 2
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 17, 2016 12:59:25 GMT 2
Musta auto kaarsi tallin pihalle ja pysähtyi parkkipaikalle punaisen auton viereen. Kasper vilkuili itseään auton peilistä ja asetti tummanruskeat hiuksensa paremmin lippalakin alle. Sora narisi nuorukaisen kenkien alla tämän kävellessä tallirakennusta kohti. Tallissa oli paljon ihmisiä tiistai-iltapäivänä, ja Kasper mietti pitkään keneltä kysyisi apua. "Ai heippa, sinä kai olet Kasper?" kuului naisen ääni viereisestä karsinasta. Poika yritti etsiä mistä ääni tuli, ja huomasikin tummahiuksisen naisen astuvan ulos karsinasta. "Oonhan mie. Mutta voit sannoo iha vaan Kassuksi" Kasper vastasi ja silmäili samalla tallia. Karsinoiden asukkaat olivat ulkona, ja niissä ahersivat hevostenhoitajat talikkojensa kanssa. "Hauska tutustua, minä tosiaan olen Allu. Haluaisitko tavata Foxin?" nainen kysyi ystävällisesti ja lähti opastamaan Kassua tarhojen suuntaan. Kassu seurasi Allun perässä tarhoille, ja hevoset hirnahtivat naiselle tervehdyksensä. Kassu tunnisti jo kaukaa tulevan hoidokkinsa Foxin. "Onko tuo Foxi?" poika uteli osoittaen sormellaan ravaavaa hevosta. Allu nyökkäsi ja esitteli Foxia tarkemmin Kassulle. "Foxin kanssa tulee varmasti olemaan hauskaa, sen kanssa arki sujuu kuin tanssi ja se on lahjakas ratsu" Allu kertoi, ja lisäsi: "Mene ihmeessä tutustumaan". Kassua ei kahdesti tarvinnut yllyttää kun poika jo innokkaana avasi porttia. Kassu ojensi kätensä kauniille tammalle, ja Foxi tutki uutta tuttavuutta päästä varpaisiin. Kassu rapsutteli Foxia jonkin aikaa, ja jutteli Allun kanssa kaikesta liittyen talliin. Hiisivuorella järjestettäisiin tulevina viikkoina joitain tapahtumia, ja Kasper päätti heti osallistua kaikkiin joihin vain ehtisi. Poika kuitenkin harmikseen joutui lähtemään hevosen tarhasta. "Äh, sori kovasti mutten kerkeä tänään tekemään mitään, kotopuolessa on joku hätänä" Kassu irvisti ja loi harmistuneen katseen Foxin suuntaan. Hän olisi kovasti halunnut viettää enemmän aikaa tallilla. Kassu huikkasi naiselle heipat ja lähti autonsa luokse. Kiva, että pääsit näin nopeasti tutustumaan Foxiin, vaikkette vielä niin perinpohjaisesti toisiin tutustuneetkaan. Harmi tosiaan, että sinun piti lähteä niin pian! Jos seuraavalla kerralla jotain on vielä hukassa (enhän tallia ehtinyt kokonaan esittelemään), niin multa voi kysyä tai vastaavasti tallista kyllä löytyy paljon hoitajia, jotka varmasti opastavat jos kysyy! Kiva myös, että osallistuit mukaan tallin tapahtumiin heti! Kieliopillisesti oikein kivaa tekstiä, Kassun lausahdukseenkin käytit kivasti murretta (jota minä en niin hyvin osaa )! Kirjoita toki pidemmin, heti kun kerkeät Saat 10 tr ja 10 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 23, 2016 20:45:30 GMT 2
Uusi talli... Minua jännitti kun menin uuteen talliin. Toivoin että löydän sieltä paikan Luckille. Mutta siellä ei ollut tilaa mutta minun piti odottaa vain. Ajoin tallin parkkipaikalle ja sammutin auton, astuin autosta ulos ja laitoin ovet lukkoon. Lähdin kävelemään tallia päin, tallin ovella odotti tyttö. ''Hei olen Allu'' ''Okei olen Kristina'' ''Voin näyttää ketä hoidat'' ''Okei''minua jännitti. Avasimme oven ja astuimme sisälle, näin kauniita hevosia ja ne kaikki olivat kauniita. Menimme yksäri ''Tässä on Foxi'' Allu apuolelle missä Foxi oli. Avasimme oven ja astuimme sisään. Allu käveli Foxin karsinan luo.avasi oven ja katsoin sisälle. ''Oi ihana tamma'' Foxi yritti mennä ulos. ''Ei ei'' naurahdin ja näin varsan karsinassa. ''Voi ihana'' ''Niin on se on karkki'' ''Oi ihana'' katsoin varsaa ja varsa tuli luokseni. Silitin varsan kaulaa. ''No tule näytän paikat'' ''Okei'' sanoin ja laitoin Foxin karsinan kiinni. Lähdin Allun perään., katsoin ympärillemme. ''Täällä on satulahuone'' ''Okei'' jatkoimme katselua. ''Täälä on yksäreiden puoli'' ''Okei'' Lähdimme pihalle päin. ''Eikö sinulla ollut oma heppa?'' ''Juu on'' ''Haluatko sen tänne?'' ''Juu haluan mutta ei ole tilaa'' ''Nii täälä on aika paljon heppoja mutta kyllä se vielä pääsee'' ''Nii, toivon'' naurahdin ja jatkoimme matkaa. Menimme tarhalle päin. ''Täälä on tarha'' Allu näytti. ''Okei'' ''Noin näytin melkein kaiken mutta näytän loput myöhemmin'' ''Okei'' ''Hoida tänään Foxi ja Karkki'' ''Okei hoidan '' ''Nähdään'' ''Juu'' Allu lähti kiirellä pois ja katsoin tarhaa. ''Täälä on ihanan näköistä'' Sanoin ja lähdin tallille. Ilma oli viileää mutta hyvä että minulla oli lämmin takki. Katsoin ympärille ja lumi oli sulanut. Avasin tallin oven ja menin satulahuoneeseen. Etsin Foxin hoitokamoja, katsoin ympärilleni ja huomasin ne.''Siinä'' sanoin ja otin hoitolaatikon. Menin satulahuoneen ovea päin ja avasin oven. Astuin ulos ja menin yksäripuolelle missä Foxi oli sen varsan kanssa. Laitoin Hoitolaatikon maahan ja avasin karsinan oven. Laitoin Laatikon lähelle ovea että saisin helposti harjat otettua. Foxi meni seinää vasten. ''Kaikki hyvin Foxi'' katsoin tammaa ja laitoin käsini sen tuvan päälle. Foxi hirnahti ja rauhoittui. Karkki katsoi minua ja annoin sen haistaa kättäni. ''Moi ihana pikkuinen'' sanoin ja menin hakemaan harjaa. Harjailin Foxia ja sen hoito oli valmis mutta enään kaviot. Otin kaviokoukun ja aloin ottamaan kavioita. Foxi antoi kiltisti jalkansa, otin kaikki kaviot ja laitoin hoitokamat laatikkoon. Laitoin karsinan oven kiinni ja menin yksäripuolelta pois. Avasin oven ja astuin ulos. Menin satulahuoneen ovea päin ja avasin oven. Vein Foxin hoitokamat paikoilleen. Menin satulahuoneen ovea päin. Menin satulahuoneesta pois ja menin yksäripuolelle. Avasin oven ja astuin sisälle, menin Foxin karsinaa päin. Avasin karsinan oven ja otin ruokakupin. Otin kupin ja laitoin karsinan oven kiinni ja menin uudestaan yksäripuolelta pois. Astuin ulos ja menin satulahuoneeseen. Otin ruuan ja laitoin ruokakuppiin ruokaa, laitoin sekaan vähän vettä. ''Noin'' sanoin ja lähdin satulahuoneesta pois. Avasin oven ja astuin ulos. Menin yksäripuolelle, avasin oven ja astuin sisälle. Menin foxin karsinan luo ja avasin karsinan oven. Astuin sisälle. ''Tässä sulle ruokaa'' sanoin ja Foxi meni syömään. Silitin tamman kaulaa. Varsa joi mamman maitoa. Menin karsinasta ulos ja laitoin karsinan oven kiinni. ''Moikka rakkaat'' sanoin ja lähdin yksäripuolelta ulos. Astuin ulos ja kävelin tallin ovea päin. Kaikki ne jotka olivat olleet kauan jo tallilla niin kaikki katsoivat minua oudosti. Astuin ulos tallista ja menin autolle päin. Otin taskustani avaimet ja avasin auton ovet. Istuin autoon ja käynnistin auton. Peruutin ja käännyin. Painoin kaasua ja lähdin kotia päin. ''Tänään oli ihana päivä'' sanoin mielessä. ''Karkki oli ihana samoin kuin Foxi'' sanoin ja olin innoissani. //toivottavasti tykkäät ekasta tarinasta:) Mukavaa, että pääsit näin pian hoitamaan Foxia, Karkillekin tekee varmasti hyvää tutustua uusiin ihmisiin! Oli myös mukava tavata sinut ja päästä esittelemään tallia, aina en sitä ehdi muilta kiireiltäni tekemään. Hauskaa kun joku kutsuu minua tytötksi, allu hahmohan on 20-30 vuoden ikäluokan pintaan, ehkä englanniksi girl toimisi paremmin, kuin suomessa tyttö, kuka tietää?
Kiinnitin tarinassasi huomiota aika paljon kielioppi puoleen. Yksittäisiä pieniä kirjoitusvirheitä oli jonkin verran, ja joistain kohdista puuttui selvästi ihan huolimattomuutta tai kenties kiirettä kokonainen "ja" sana tai vastaavaa. Ensimmäiseksi tarinaksi pituutta oli kiitettävän paljon, kaikki eivät jaksa nääs ensimmäisistä kerroista niin tarkasti kirjoittaa, vaan jättävät tekstin puolitiehen. Sisällöltään tarinasi jäi kuitenkin kerronnan puolelle, eli jokainen lause sisälsi tarinaa eteenpäin vievän verbin ja kuvailu puuttui kokonaan. Kerroit myös miltei koko ajan jokaisen askeleen ja oven avauksen, jota ei siis tarinoissa tarvitse eikä edes kannata tehdä!
Seuraavassa tarinassa neuvonkin sinua jättämään kokonaan tälläiset "avasin oven ja astuin sisään. Kävelin karsinalle. Avasin karsinanoven." lauseet pois. Niiden tilalla pituutta kannattaa venyttää kuvailemalla tilanteita ja käyttämällä erityisesti sivulaiseita eli niitä, että, jotta, koska, kun, vaikka tms. Näin saat tarinoistasi helposti lukijalle mielenkiintoisempia ja oikeastaan sisällöltään paljon jopa rikkaampia!
Saat tästä aloituksesta 15 tr ja 10 tp! Psst muistathan käydä suorittamassa sen hoitokurssin!
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 27, 2016 20:07:35 GMT 2
Tunnin jälkeen.... Kun olin Foxin karsinassa otin suitse pois ja laitoin ne roikkumaan koukkuun. Karkki oli ihan innoissaan kun näki minut ja Foxin. Otin satulan ja satulahuovan pois ja laitoin ne Foxin karsinaa vasten. Karkki yritti mennä ulos karsinasta. " Hei hei hei, tyttö" menin karsinan oven väliin ettei Karkki pääsisi pois. Karkki meni taakse päin. Laitoin karsinan oven kiinni ja otin varusteet käsiin. Menin yksäripuolelta pois satulahuoneeseen. Laitoin ruskean satulan ja liilan satulahuovan paikoilleen ja menin pesemään kuolaimia. Pesin kuolaimet ja kuivasin ne. Laitoin suitset paikoilleen. Otin Foxin hoitokamat ja lähdin satulahuoneesta. Menin yksäripuolelle missä oli Foxi ja Karkki. Laitoin hoitolaatikon maahan ja avasin karsinan oven. Otin harjat ja aloin harjaamaan Foxia. Foxi oli ollut ihana tunnilla. " Olit ihana tänään" kehuin tammaa. Kaunis rautias hirnahti ilosta. Karkki hirnahti. " Voi olet ihana, Karkki" naurahdin. Laitoin harjat hoitokamalaatikkoon ja otin kaviokoukun. Tamma antoi kiltisti jalkansa ja otin kaviot. Foxi oli kiltisti, se vain seisoi. Karkki katsoi ympärilleen. Karkki oli kaunis ruunikko tamma. Foxi oli kaunis rautias tamma. Laitoin kaviokoukun takaisin laatikkoon ja laitoin karsina oven kiinni. Menin satulahuoneeseen ja laitoin hoitokamat paikoilleen. Satulahuoneessa oli Linda. " Moi Linda olen uusi, Kristina" " Ai hei, olen Linda ja hauska tutustua. Toivon että viihdyt täälä" Linda hymyili. "Kiitos ja hauska tutustua, se Panda oli aika villi tänään tunnilla" naurahdin. " Niin se olikin" nauroimme. " Sori pitää mennä Foxin luo" "juu moikka" "moikka" kävelin satulahuoneesta pois yksäripuolelle. Astuin sisälle ja menin Foxin ja Karkin karsinan luo. Avasin karsinan oven ja menin sisälle. Karkki tuli luokseni ja kyykistyin. "Moi tyttö" sanoin Karkille ja Foxi meni syömään. Istuin maahan ja Karkki meni makaamaan viereeni. Karkki hirnahti ilosta. Foxi meni maahan makaamaan ja Karkki laittoi päänsä jalkojeni päälle. Allu tuli luokseni. "Hei" "Ai hei Allu" sanoin ja katsoin Allua. " Oliko kivaa tunnilla?" '' Juu oli, Foxi oli ihana" " Niin se onkin" Allu hymyili. " No mä lähen niin nähdään" "Juu" Allu lähti ja jäin istumaan. Nojasin karsinan seinää vasten. Karkki hirnahti. Foxi katsoi minua ja hirnahti iloisena. " Olit ihana tyttö" sanoin ja nostin Karkin pään maahan. Menin Foxin luo. Istahdin ja katsoin tammaa. Silitin Foxia ja aloin puhumaan. " Foxi sinun varsasi on ihana, ja vaikka et tajuaisi minua mutta kuitenkin. Olet ihana vaikka tämä on toinen kerta kun nään sinut mutta olet ollut ihana. Olet ihana kouluheppa ja uskon että menet vielä olymppia kisoihin. Uskon sinuun aina, meidän pitää alkaa harjoitella niin voitamme" sanoin ja nojasin tammaan. Karkki heräsi ja tuli luoksemme. Luotin tamman aina ja en ikinä unohda häntä. Mutta en voinut unohtaa Beetä, se oli minulle tärkeä. "Tulen kohta takaisin" sanoin ja nousin ylös. Laitoin karsinan oven kiinni ja menin ulos tallista. Otin iphone 7 käteeni ja soitin eräälle tutulle ihmiselle........ "Moi" "Ai moi miten voit Kristina?" " Hyvin Lukas" olin iloinen kun pystyin soittamaan hänelle. " Voidaanko joku päivä nähdä?" " Juu voidaan olisiko tänään" naurahdin. " Juu okei, minne tulen" "Hiisivuorentallille" " Okei olen kohta siellä" "Okei" sanoin ja laitoin luurin. Olin niin innoissani. Kävelin parkkipaikalle ja odotin Lukasta. Ilma oli viileä ja lunta oli ihan vähän. Katsoin puita joissa roikkui jääpaloja. Kännykkäni soi. Vastasin puheluun ja se oli...... "MOI Kristina" "MOI BELLA!" Olin niin iloinen että Bella ei unohtanut minua. "Mitä kuuluu, mulle kuuluu hyvää" "Ihan hyvää kohta Lukas tulee tänne" "Oikeestikko!" "Joo" "ihanaa" Näin Lukaksen auton. "Sori se tuli pitää mennä, soitellaan" "Juu moikka ja onnee" Bella naurahti ja laittoi luurin. Laitoin kännykkäni taskuun. Lukas tuli autosta ulos. "MOI!" Lukas laittoi ovet kiinni ja tuli luokseni. "Moi" sanoin ja halasin Lukasta. "no onko täälä kivaa olla?" "juu on" hymyilin. "Kristina.." "niin" "Tota mulla on sulle asiaa" "niin" "Tota mä ty...tykkään susta ja nii" "Tota Lukas..." "aa sulla on toinen no ei..." Suutelin Lukasta ennen kun hän sanoi lauseensa loppuun. "Mitä toi tarkoittaa?" "mitä" naurahdin. "Eli ollaanko me yhessä?" " No vaikka" aloimme nauramaan ja suutelin Lukasta. Lähdimme kävelemään pellolle. Oli juuri auringon lasku. Kävelimme käsi kädessä aurinkoa päin. Olin niin iloinen. Aloimme puhumaan ja istuimme pellolle. Puhuimme tunti...... "Hei lukas mun pitää mennä, pitää mennä kotin" "juu haluatko että vien sut" "no mulla on auto" " No tuon sut huomenna aamulla tai milloin haluat sut tallille" "Okei" naurahdin ja nousimme. Kävelimme Lukaksen auton luo. Aurinko oli laskemassa ja istuimme autoon. Laitoin vyön ja Lukas käynnisti auton. Lukas lähti ajamaan kotiani päin. Päivä oli ollut ihana, ja oli ihanaa nähdä Lukas ja ratsastaa Foxilla. // Olitpas ahkera, kun kirjoitit tähän niin nopeasti jatkoa! Mukavaa, että Foxi oli kiva, eikös sun kannattaisi sillä nyt sitten sinne kilpailuihin osallistua..? Viimeinen ilmoittautumispäivä on periaatteessa keskiviikkona.. Oikein mukavaa, että pääsit nyt tutustumaan Lindaa, odotinkin missä vaiheessa pääsisit tutustumaan muihin tallilaisiin paremmin. Toivottavasti tunnet Hiisivuorella oloisi kotoisaksi ja kaikki muutenkin sujuu nyt paremmin Loppu oli kyllä todella yllättävän, jotenkin en osannut odottaa tätä korttia ollenkaan. Tai ehkä edellisten tarinoiden takia jotenkin luulin, että sulla Lukaksella tai Bellalla olisi jotain riitaa tms, en tiedä sitten miksi niin xD
Kieliopillisesti tämä oli hieman hutaistuimpi, kuin edellinen tarinasi; kirjoistuvirheitä oli jonkin verran, sanoja oli joissain kohdissa taivutettu hieman väärin ja taisipa joukossa olla ainakin yksi yhdyssanavirhekin "olympia kisoihin" -> olympiakisoihin Kannattaa miettiä vaikka niin, että jos sanat yhdistää, muodostavatko ne kolmannen täysin uuden merkityksen? Jos muodostavat, kyseessä on yhdyssana. Toinen yleinen virhe tai virheet olivat pilkkuvirheet. Konjunktioita että, jotta, koska, kun, jos, ettei, mutta, vaan, ennen tulee pilkku, mutta esimerkiksi ja - sanaa ennen ei tule pilkkua! Lauseissa, joissa konjunktio aloittaa, pilkku tulee lauseen vaihtumis kohtaan. Esim. "Kun olin Foxin karsinassa otin suitse pois ja laitoin ne roikkumaan koukkuun." ---> "Kun olin Foxin karsinassa, otin suitset pois ja laitoin ne roikkumaan koukkuun." Tässä tekstissä oli taas etenkin alussa lueteltu liiankin tarkasti mitä kaikkea teit. Kaikkea ei tarvitse mainita. Jätä pois merkityksettömät esim. kävelin satulahuoneen ovelle, avasin oven, astuin sisään tms. lauseet, sillä ne tekevät tekstistä tylsää luettavaa. Sen sijaa tarinan loppu oli oikein toimiva ja mielenkiintoinen! Nämä muistamalla tekstistäsi tulee helpompaa ja lukijalle huomattavasti miellyttävämpää luettavaa Saat 15 tr ja 15 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 3, 2016 23:40:42 GMT 2
Talilla.... Lukas ajoi autonsa tallin parkkipaikalle. " Soitellaan ja hyvää talli päivää" "Kiitos" hymyilin ja menin autosta ulos. Lukas ajoi pois tallista ja kävelin tallille. Avasin puisen oven ja astuin sisälle. Menin vessaan vaihtamaan vaatteita. Päälläni oli musta huppari ja rida housut. Laitoin saappaat jalkaan ja laitoin takkini roikkumaan koukkuun. Lähdin Foxin luo. Avasin karsinan oven ja taputin tamman kaulaa. Käsissäni oli hoitolaatikko. Laitoin sen maahan ja otin harjat. Harjasin Foxia ja otin kaviot. Foxi oli kiltisti. Karkki makasi ja katsoi minua ja Foxia. Laitoin kaikki harjat paikoilleen ja laitoin karsinan oven kiinni. Lähdin satulahuoneeseen hakemaan Foxin kamoja. Otin satulan, suitset ja satulahuovan. Lähdin takaisin Foxin luo. Laitoin satulan ja satulahuovan Foxin karsinan seinää vasten. Laitoin suitset karsinan koukkuun ja avasin karsinan oven. Otin satulan ja satulahuovan ja laitoin sen Foxin selkään. Kiristin satulavyötö ja otin suitset koukusta. Laitoin Foxille suitset ja se anto kiltisti laittaa kuolaimet. Foxi oli valmis. Laitoin kypärän päähän joka roikkui koukussa. Otin ohjista kiinni ja talutin Foxin ulos karsinasta. Laitoin karsinan oven kiinni ettei Karkki karkaisi. Talutin Foxin maneesia päin. Ajateltiin hypätä ja se jännitti minua. Olimme maneesilla ja menimme kaartoon. Laitoin jalustimia ja nousin selkään. Linda laittoi minulle esteitä. " Kiitti Linda kun autat" " Ei se mitään" Linda hymyili ja laittoi esteitä. Menimme uralle käynnissä ja annoin pitkät ohjat. Olin niin iloinen kun olin Lukaksen kanssa yhdessä. Oli niin ihana nähdä Lukas. Otin ohjat ja tein voltteja kulmissa. Olin yksin maneesilla Foxin kanssa mutta Linda oli katsomossa. Linda oli kännykällä ja se katsoi instagram kuvia/videoita. Foxi oli reipas tamma. Olin iloinen kun sain hoitaa ja ratsastamaan Foxilla. Mieleeni tuli minulle tärkeä hevonen.... Bee(entinen mun hoitohevonen) Muistin kuinka kivaa meillä oli, kun juoksin sen perään kun yritin laittaa sille riimua. Ne ajat olivat ihania.... silmistäni valui kyynel mutta pyyhkäisin sen kädelläni. En enään voinut alkaa hoitaa sitä koska se oli kamalassa paikassa. Mutta muistin että minulla Foxi, ihana, kaunis ja rohkea tamma. Taputin tamman kaulaa ja tamma hirnahti. Menimme kulmaan ja teimme voltin. Tamma heilautti päätään ja hirnahti. Annoin tammalle pohkeita koska tamma hidasteli. Tamma reipastui. Nostimme ravin ja ravasimme koko uraa pitkin. Jätimme voltit väliin. Ravailimme ja oli aika nostaa laukka. Nostimme laukan ja menimme 40cm estettä päin. Hyppäsimme ja Foxi ei osunut esteeseen. Taputin tamman kaulaa. "Hyvä tyttö" kehuin tammaa. Kiersin muut esteet ja menin uudestaan sen saman 40cm esteen. Hyppäsimme ja Foxi ei osunut esteeseen. "Hyvä tyttö"sanoin ja taputin tamman kaulaa. Sen este taidot olivat hyvät mutta piti hypätä korkeampia esteitä. Menimme 60cm estettä päin. Minua jännitti ihan sikana. Olimme valmiita hyppäämään....Mutta... Foxi kielsi ja tipuin selästä. "Apua!" Lensin esteiden toiselle puolelle. Foxi oli hermostunut ja alkoi potkia. Nousin ja menin tammasta kauemmas. Menin hitaasti tamman luo ja otin ohjista kiinni. "Kaikki hyvin mä tässä ei mitään hätää" yritin rauhoittaa tammaa ja laitoin käteni sen turvan päälle. Tamma rauhoittui. Silitin tamman kaulaa. "Olet paras kyllä sinä pystyt hyppäämään sen" siitä oli muutenkin pitkä aika milloin sillä viimeksi hypättiin. Nousin tamman selkään ja nostimme laukan. Tamma heilautti harjaa vihaisena. "Hei älä hermostu sinä pärjäät" taputin tamman kaulaa ja menimme sitä samaa estettä päin missä Foxi kielsi. "me pystymme" sanoin hiljaa. Hyppäsimme esteen ja se onnistui. "Hyvä tyttö" sanoin ja silitin tamman kaulaa. Olin niin iloinen tamman puolesta. Tamma heilautti päätään iloisena. Jatkoimme laukkaa ja menimme 40cm estettä päin ja kiihdytimme ennen estettä. Hyppäsimme..... Foxi hyppäsi hyvin se ei osunut esteeseen. Jatkoimme laukkaa ja menimme 50cm estettä päin ja..... Foxi hyppäsi sen ilman että osui esteeseen. Menimme 60cm estettä päin uudestaan minua jännitti kamalasti. Kiihdytimme ennen estettä ja hyppäsimme sen ilman että osuimme esteeseen. Foxin näkökulmassa Kiihdytin ja hyppäsimme esteen ilman että osuin esteeseen. Olin ihan innoissani siitä että en osunut ja oli ihanaa kun Kristina hoiti ja ratsasti minulla. Jatkoimme laukkaa ja laukkasimme hetken koko uraa pitkin. Olin hyvin reipas ja iloinen, olin tottunut menemään koulua mutta nytten oli se aika hypätä. Heilautin harjaani ja hirnahdin iloisena. Olin innoissani. Menimme 40cm estettä päin uudestaan. Kiihdytin ja hyppäsin.... uskoin itseeni ja luotin siihen että hyppään sen esteen ilman sitä että osun esteeseen En osunut ja jatkoimme laukkaa. "hyvä tyttö" Kristina kehui ja taputti kaulaani. Hirnahdin ja jatkoimme laukkaa. "Olemme tänään tarpeeksi ratsastettu, mennään enään loppu käynnit" Kristina sanoi ja hidasti käyntiin. Kristina antoi pitkät ohjat ja hirnahdin. Olin hyvin väsynyt. Minun näkökulma Annoin pitkät ohjat ja menimme käyntiä uralla. Taputin tamman kaulaa. "Tänään meni tosi hyvin" sanoin ja menin kaartoon. Menin selästä alas ja otin ohjista kiinni. Kävelin maneesilta pois. Linda keräsi esteet. Talutin Foxin omaan karsinaa päin. Avasin karsinan oven ja talutin sen sisälle. Otin suitset pois ja laitoin ne roikkumaan koukkuun. Otin kypärän pois ja laitoin sen maahan. Otin satulan ja satulahuovan pois ja laitoin ne Foxin karsinan ovea päin. Laitoin karsinan oven kiinni ja otin varusteet. Menin satulahuoneeseen laittamaan kamat oikeille paikoille. Laitoin satulan ja satulahuovan paikoilleen ja menin pesemään kuolaimia. Laitoin suitset paikoilleen. Lähdin satulahuoneesta Foxin luo. Avasin karsinan oven ja otin harjat ja harjasin sen. Otin kaviot. Foxi oli ihan kiltisti ja vain seisoi. Laitoin harjat hoitolaatikkoon ja laitoin karsinan oven kiinni. "Moikka" sanoin ja otin hoitokamalaatikon. Otin kypäräni joka oli maassa. Lähdin hakemaan takkiani koukusta. Laitoin takin päälle ja lähdin tallista pois. Etsin avaimia ja laitoin kamat takakonttiin. Avasin auton ovet ja istahdin. Käynnistin autoni ja peruutin ja käännyin. Painoin kaasua ja lähdin kotia päin. Oli ihanaa mennä esteitä Foxilla se oli niin ihana. Kehuin Foxia mielessäni ja olin niin iloinen. Foxilla ei tosiaan olla taidettu vähään aikaan hypätä Karkin syntymän jälkeen.. Yllätyin kuitenkin Foxin hermostumisesta, sillä yleisesti tamma on todella kiltti ja rauhallinen, toki myös melko herkkä! Esteillä se ei vaadi ratsastajalta juuri mitään ja on varmasti tallin parhaita hyppääjiä! Jos ratsastaja ei ole hyvin itse mukana hypyssä, saattaa tamma kyllä hermostua melko herkästi, joten kannattaa ehkä treenata vielä tasapainoa, sekä esteistuntaa..
En ole tainnut vielä koskaan aikaisemmin päästä lukemaan tarinaa hevosen näkökulmasta, joten olin todella yllättynyt tästä pienestä pätkästä. Hyvä että olit lisännyt väliin huomautukset kertojan vaihtumisesta, sillä nyt hyppy oli sujuva ja helpompi myös lukijan näkövinkkelistä katsoen. Perus pilkku, piste, iso alkukirjain, tms. virheitä ei nyt ollut, paria yhdyssana virhettä lukuun ottamatta (mm. loppu käynnit -> loppukäynnit), mutta tarina oli muuten ehkä hieman takeltelevampaa. Jotkin sanavalinnat eivät ehkä olleet kaikista osuvimpia, esim. päin -sanan käyttö suomen kielessä on mielestäni hieman kyseenalaista. Esim. "Talutin Foxin omaan karsinaa päin." -> Talutin Foxin omaa karsinaa kohti tai Talutin Foxin omaan karsinaan, päin -sana saa lauseen merkityksen kuulostamaan siltä, että talutit Foxin konkreettisesti karsinaa päin. Samoin kun kerrot ratsastavasi estettä päin. Kokeile käyttää sen tilalla kohti sanaa! Saat 15 tr ja 15 tp.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 4, 2016 20:17:56 GMT 2
Maastossa... Parkkeerasin autoni parkkipaikalle. Sammutin auton ja avasin auton oven ja astuin ulos. Laitoin ovet kiinni ja otin takakontista kypärän ja hoitolaatikon. Laitoin ovet kiinni ja lähdin tallille. Ilma oli viileää ja pihalla oli lunta. Ajattelin että menisimme Foxin kanssa maastoon. Avasin puisen oven ja astuin sisälle. Menin Foxin luo ja avasin karsinan oven. Laitoin kypärän koukkuun ja laitoin hoitokamalaatikon maahan. Astuin karsinaan. "Moi tyttö" silitin tamman kaulaa. "Mennäänkö tänään maastoon?" Kysyin tammalta ja tamma hirnahti iloisena. Naurahdin ja otin harjat. Harjasin Foxia ja Foxi seisoi. Karkki katsoi minua ja Foxia. Karkki tuli luokseni. "Moi tyttö" silitin varsan kaulaa. Varsa hirnahti iloisena ja meni emänsä kaulan alle. Menin ottamaan kaviokoukun. Foxi antoi kiltisti jalkansa ja otin hänen kaviot. Foxi antoi kaikki jalkansa kiltisti. Foxi oli ihana ja kiltti. Laitoin kaikki kamat hoitolaatikkoon ja laitoin karsinan oven kiinni. Menin satulahuoneeseen hakemaan Foxin kamoja. Ilma oli hyvä niin pystymme menemään maastoon. Otin Foxin suitset, satulan, satulahuovan ja pintelit. Kun kaikki kamat olivat käsissäni lähdin pois satulahuoneesta. Menin Foxin luo ja laitoin suitset koukkuun. Laitoin satulan ja satulahuovan Foxin karsinan seinää vasten. Avasin karsinan oven ja otin satulan ja satulahuovan. Laitoin Foxille satulan ja satulahuovan. Kiristin satulavyötä. Otin koukusta suitset ja menin laittamaan ne Foxille. Laitoin Foxille kuolaimia ja se antoi laittaa ne nätisti. Foxi oli kiltti kun laitoin sille kuolaimia. "Noin olet valmis" sanoin Foxille ja otin koukusta kypärän. Talutin Foxin ulos karsinasta ja laitoin perässäni karsinan oven kiinni ettei Karkki karkaisi. Talutin Foxin ulos tallista ja oli jännittävää mennä maastoon. Olimme pihalla ja laitoin jalustimia. Nousin selkään ja menimme maastoon. Menimme käyntiä ja annoin pitkät ohjat. Pihalla oli viileää ja suustani tuli huurretta. Foxi katsoi ympärilleen ja hirnui. "Kaikki hyvin" sanoin ja pysähdyimme. "Täällä ei ole mitään pahaa" sanoin ja jatkoimme matkaa. Silitin tamman kaulaa ja nostimme otin ohjat. Nostimme ravin ja Foxi oli tosi reipas. Puissa oli lunta ja olimme metsän vieressä. Edessämme oli kaatunut puu ja nostimme laukan. Hyppäsimme esteen ja emme osuneet siihen. "Hyvä tyttö, olet hyvä esteillä" kehuin tammaa ja jatkoimme laukkaa. Foxi heilautti päätään ja hirnahti. Oli jännää olla maastossa Foxin kanssa. "Ensi kerralla voidaan ottaa joku mukaan" naurahdin ja Foxi hirnahti myöntämisen merkiksi. "Voidaan vaikka ottaa Marcus ja Vallu?" Kysyin tammalta ja se hirnahti ja heilautti päätään. Hidastimme raviin ja kevensin. Kännykkäni soi. "äää en saa vastata mutta se on Lukas" vastasin. "Moi Lukas" "Moi Kristina" "Mitä kuuluu?" Kysyin Lukakselta. "Ihan hyvää, sulle?" "Hyvää oon maastossa Foxin kanssa" "Aa okei no oo rauhassa, soitellaan" "Okei moikka" sanoin ja laitoin luurin. Laitoin puhelimen taskuun. Nostimme laukan ja näin esteen. Menimme estettä päin ja hyppäsimme esteen. Foxi oli reipas ja oli rohkea. Foxi uskoi itseensä. Hidastimme raviin ja jatkoimme matkaa. Foxi alkoi hidastella. Annoin hellästi pohkeita ja Foxi reipastui. Metsästä kuului ääniä mutta se oli vain lintu. Mutta Foxi hermostui ja hidasti. Foxi pysähtyi ja katsoi ympärilleen. " Foxi se on vain lintu" sanoin ja annoin hellästi pohkeita. Foxi lähti liikkeelle ja rauhoittui. Foxin näkökulma Olin hyvin tarkka ja minua vähän pelotti mutta en halunnut että Kristina huomaa sen. Yritin olla reipas mutta välillä oli pakko hidastua koska väsyin. Hidastuin ja Kristina antoi pohkeita. Aloin reipastua. Hidastimme käyntiin ja käännyimme takaisin tallille päin. Kristina antoi pitkät ohjat. Edessämme oli este. Kristina otti ohjat ja nosti laukan. Hyppäsimme esteen ja en osunut kaatuneeseen puuhun. Jatkoimme laukkaa ja näin kaukana toisen esteen. Kristina kiihdytti ennen estettä ja hyppäsimme. En osunut kaatuneeseen puuhun ja hidastin käyntiin. Kristina antoi pitkät ohjat. Menimme loppukäynnit tallille. Kristina taputti kaulaani. "Tänään meni tosi hyvin" Kristina kehui minua. "Otetaan seuraavalle kerralla Marcus ja Vallu jos niille käy" sanoin ja silitin tamman kaulaa. Alkoi satamaan lunta ja villiinnyin vähän. "Hei se on vain lunta" Kristina naurahti ja taputti kaulaani. Pysähdyin ja katsoin ylös. Avasin suuni ja hirnahdin. Heilautin päätäni iloisena. Olimme melkein tallilla. Kristina meni selästäni alas ja otti ohjat. Kristina talutti minut talliin. Kristina avasi tallin oven ja talutti minut sisään. Menimme karsinani luo. Olin innoissani kun näin taas Karkin maaston jälkeen. Kristina avasi karsinan oven ja talutti minut sisälle. Kristina otti suitset pois ja menin heti juomaan vettä. Kristina laittoi suitset koukkuun. Kristina otit pintelit,satulan ja satulahuovan pois karsinan seinää vasten. Kristina laittoi karsinan oven kiinni ja meni viemään varusteita pois. "Moi rakas" sanoin Karkille. "Moi äiti" Karkki sanoi ja menin maahan makaamaan. Karkki tuli viereeni. Karkki nukahti. Kristinan näkökulma Menin Foxin karsinan luo ja näin kuinka tammat nukkuivat. Menin tallista ulos autolle päin. Avasin auton ovet ja menin sisälle. Käynnistin auton ja peruutin taakse. Painoin kaasua ja lähdin kotia päin. Olin niin iloinen että olin maastossa Foxin kanssa. Hienoa, että teidän ensimmäinen maastoretki sujui hyvin! Foxi oli varmasti innoissaan, sillä tämä taisi olla sen ensimmäisen Maasto sitten kesäkuun. Se on kyllä totta, että tamman kunto on laskenut, joten on hyvä, ettet vaadi siltä vielä niin paljon. Ei ratsastaessa saa puhua puhelimessa, olisi voinut sattua vaikka mitä Ensimmäiselle maastoretkelle kannattaisi ottaa kaveri mukaan, mutta jos metsät tuntee ja muistaa ilmoittaa lähdöstä minulle tai Juulialle, ja kertoo tarkan reitin, on se ihan ok. Foxi on kuitenkin melko kiltti maastoilla, mutta hermostuu helposti eikä oikein ole tallin pihapiirin ulkopuolella mukavuusalueellaan..
Toitotan sulle edelleen kuvailun merkitystä. Pienimpiäkin asioita, kuten oven avaamista, karsinalle kävelemistä yms. ei tarvitse kertoa, jos ne eivät ole olennaisia tarinan kulun kannalta. Kannattaa sen sijaan kiinnittää huomiota kuvailuiden lisäämiseen ja keksiä mukaan vaikka sivulauseita, eli niitä, jotkat tulevat pilkun jälkeen. Näin tarinoistasi tulee vielä mielenkiintoisempia! Esim. "Parkkeerasin autoni parkkipaikalle." -> Parkkeerasin nopeasti punaisen autoni kuraiselle parkkipaikalle.
Toinen mihin kiinnitin tällä kertaa huomiota, oli kappalejako. En ole siitä ennen sulle huomauttanut, mutta nyt huomasin, kuinka raskasta tarinaa oli lukea pötköön. Eli kannattaa listätä väleihin joko yksi rivi kokonaan tyhjää, tai uuden kappaleen alkuun sisennys, eli pari ylimääräistä välilyöntiä kun olet ensin vaihtanut seuraavalle riville Saat tästä 20 tr ja 10 tp!
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 10, 2016 22:28:15 GMT 2
Tallilla.... Olin tallilla ja olin hakemassa Foxia. Kävelin tarhaa päin, ajattelin että menisimme koulua tänään. Harjoittelisimme kisoihin. Käsissäni oli riimu ja riimunnaru. Avasin tarhan portin. "Foxii" huusin ja laitoin portin kiinni. Menin etsimään Foxia ja näin sen syömässä. Kävelin tamman luo ja tamma katsoi minua. Tamma alkoi villiintyä ja laukkasi pois. Foxi pukitteli iloisena ja yritin mennä sen luo. "Hei kaikki hyvin" naurahdin ja tamma hidasti raviin. Tamma ravasi luokseni ja laitoin sille riimun. "Voi hupsu" naurahdin ja lähdin taluttamaan porttia päin. Avasin portin ja menin ulos. Laitoin perässäni portin kiinni ja lähdin taluttelemaan tallia päin. Ilma oli hyvin viileää ja puissa oli lunta, hyvä että mulla oli lämmin musta takki. Avasin puisen oven ja astuin sisälle Foxin kanssa. Taluttelin Foxin karsinaan ja otin riimun pois. Otin harjat ja harjailin Foxia. Foxi pysyi paikoillaan ja söi vain. Harjasin Foxin harjaa ja se kiilsi ihanasti. Laitoin harjat hoitokamalaatikkoon ja otin sieltä kaviokoukun. Foxi antoi kiltisti jalkansa ja otin sen kaikki kaviot. Laitoin kaviokoukun paikoilleen ja laitoin karsinan oven kiinni. Lähdin kävelemään satulahuoneeseen hakemaan varusteita. Otin Foxin satulan, satulahuovan, suitset ja pintelit. Kamat olivat painavia mutta olin vahva niin kestin sen. Menin takaisin Foxin karsinalle ja laitoin kamat Foxin karsinaa vasten. Laitoin suitset koukkuun ja laitoin pintelit maahan. Avasin karsinan oven ja aloin varustamaan tammaa. Laitoin satulan ja satulahuovan. Kiristin satulavyötä ja menin ottamaan pintelit. Laitoin Foxille pintelit ja otin koukusta suitset. Laitoin ne Foxille ja Foxi antoi kiltisti laittaa kuolaimet. Otin koukusta kypärän ja laitoin sen päähän. Otin ohjista kiinni ja laitoin perässäni karsinan oven kiinni. Talutin Foxin ulos tallista ja menimme maneeiille päin. Talutin Foxin kaartoon. Laitoin jalustimia ja sen jälkeen nousin selkään. Menimme uralle käynnissä ja annoin pitkät ohjat. olin maneesilla yksin. Menimme tänään Foxin kanssa koulua, yritin saada Foxin kunnon kouluponiksi. Otin ohjat ja tein voltteja kulmissa. Tein voltin kulmassa ja jatkoin matkaa käynnissä. Olimme mennyt käyntiä kauan niin oli aika nostaa ravi. Nostimme ravin ja ravasimme, jätimme voltit väliin. Foxi oli reippaalla tuulella. Ravasimme koko uraa pitkin ja tein yhden voltin. Ravasimme pitkät sivut ja laukkasimme lyhyet sivut. Nostimme laukan kun olimme lyhyellä sivulla. Foxin laukka oli ihana. Hidastimme raviin ja ravasimme. Teimme tätä samaa juttua ja oli aikaa tehdä jotain muuta. Teimme kokorata leikkaa ravissa ja teimme pohkeenväistöjä. Foxilla meni täydellisesti pohkeenväistöt ja se oli hyvin reipas. Se ei edes hidastanut. Olimme pitkällä sivulla ja jatkoimme ravia. "Hyvä tyttö" sanoin ja rapsutin tamman harjaa. "Olet ollut hyvin reipas" sanoin ja taputin tamman kaulaa. Tamma heilautti iloisena päätään ja jatkoimme matkaa. Teimme pitkän sivun keskellä pääty-ympyrän ravissa. Teimme pääty-ympyrän ja nostimme laukan. Laukkasimme koko uraa pitkin. Hidastin käyntiin ja annoin pitkät ohjat hetkeksi. Nostimme koululaukan. Foxi heilautti päätään, sitä ehkä ärsytti. Koululaukkasimme hetken ja hidastimme raviin. Teimme kokorata leikkaa ja pysähdyimme keskelle. Teimme piaffea ja se meni niin kuin unelmissa. Jatkoimme kokorata leikkaa ravissa. Foxi oli täydellinen kouluheppa. Hidastimme käyntiin. Oli mennyt 45minaa ja se riitti minulle ja Foxille. Annoin pitkät ohjat ja taputin tamman kaulaa. "Tänään meni tosi hyvin" kehuin tamma ja menin kaartoon. Menin selästä alas ja otin ohjista kiinni. Talutin tamman ulos maneesilta. Kävelimme Foxin karsinan luo ja talutin sen karsinan sisälle. Otin suitset pois ja Foxi meni juomaan heti. Laitoin suitset koukkuun ja menin ottamaan satulan ja satulahuovan pois. Löysensin satulavyötä ja se jälkeen otin satulan ja satulahuovan pois. Laitoin satulan ja satulahuovan Foxin karsinan seinää vasten. Otin pintelit pois ja laitoin ne karsinan ulkopuolelle. Laitoin karsinan oven kiinni ja otin kypärän pois. Otin kamat käsiin. Menin satulahuonetta päin. Astuin sisälle ja menin viemään satulan ja satulahuopaa omalle paikalle. Menin sen jälkeen viemään pinteleitä paikoilleen. Menin lavuaarin luo ja pesin kuolaimet. Kuivasin ne ja vain ne paikoilleen. Menin satulahuoneesta pois ja menin Foxin karsinaa päin. Avasin karsinan oven ja otin harjat käteeni. Harjasin Foxin ja sen jälkeen laitoin harjat paikoilleen ja otin kaviokoukun. Otin kaviot ja Foxi antoi kiltisti jalkansa. Kun Foxi oli hoidettu laitoin kamat paikoilleen ja laitoin karsinan oven kiinni. "Moikka rakas" sanoin ja otin kypäränän koukusta. lähdin tallin ovea päin. Avasin oven ja laitoin perässäni oven kiinni. Menin autolle päin ja etsin taskustani avaimia. Avasin auton ovet ja istahdin autoon. Laitoin kamat taakse ja käynnistin auton. Peruutin ja käännyin, painoin kaasua ja lähdin kotia päin. Oli ollut ihana päivä Foxin kanssa.
Teillähän meni harjoitukset hyvin, mitä kävin sivusilmällä maneesissa vilkaisemassa. Foxi on kyllä niin ihana ja kiltti, vaikka onkin tamma! Ehkä siksi on yksi tallin suosikeista? Ihanaa, että se sai viimein aktiivisen hoitajan, joka ei lopeta ihan heti vaan jaksaa käydä tammaa katsomassa! Ratsastus osiosta jäi muuten pari juttua mieleen. Ensinnäkin koululaukka? Tarkoititko koottualaukkaa? Lisäksi kerroit, että teitte piaffia. Hieno liike, ei siinä mitään, mutta ei ole ihan Helppo A tason liike ja näinpä ollen Foxi ei sitä osaa. Ja vaikka osaisikin, ei sillä näin pitkän mammaloman jälkeen mitenkään ole voimaa kantaa itseä niin rankassa liikkeessä. Oikeastaan kukaan meidän ratsastuskoulun hevosista ei kys. liikettä osaa, ketää ei ole ainakaan toistaiseksi niin pitkälle koulutettu :/
Kirjoitusvirheitä tarinasta löytyi muutamia, mutta ne olivat aika pieniä. Muistathan myös verbien taivutuksen. esimerkiksi tässä lauseessa + tämä kuulosti muutenkin hieman oudolta, joten otin sen nyt tähän esimerkiksi. "Olimme mennyt käyntiä kauan niin oli aika nostaa ravi. " -> "Olimme meenneet käyntiä kauan niin, että oli aikaa nostaa ravi." Saat 20 tr ja 15 tp
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 13, 2016 20:53:44 GMT 2
Maastoon.... Ajoin talli parkkipaikalle. Sammutin auton ja astuin ulos autosta. Laitoin perässäni ovet kiinni. Otin takakontista kypärän ja hoitokamalaatikon. Laitoin ovet kiinni ja lähdin tallia päin. Ilma oli viileää ja pihalla satoi lunta. Astuin talliin ja menin Foxin karsinan luo. Laitoin kypärän koukkuun ja laitoin hoitokamalaatkon maahan. Avasin karsinan oven ja Karkki yritti tulla ulos. "Hei taakse päin tyttö" sanoin ja menin karsinan sisälle. "Hei rakas" sanoin ja silitin tamman kaulaa. "Mentäisiinkö tänään maastoon?" Kysyin tammalta ja tamma hirnahti iloisena. Otin harjat ja harjasin Foxia. Foxi seisoi ja joi vettä, oli taas kivaa mennä esteitä. Kun olin harjannut Foxin laitoin harjat hoitokamalaatikkoon. Otin kaviokoukun ja menin ottamaan Foxin kavioita. Foxi antoi kiltisti jalkansa ja sain ottaa sen kaviot. Laitoin karsinan oven kiinni ja laitoin kaviokoukun hoitokamalaatikkoon. Kävelin satulahuonetta päin ja avasin satulahuoneen oven. Astuin sisään ja menin etsimään tamman kamoja. Otin satulan, satulahuovan, suitset ja pintelit. Kamat oli käsissäni ja lähdin satulahuoneesta pois. Menin Foxin karsinan luo ja laitoin satulan ja satulahuovan karsinan seinää vasten ja suitset koukkuun. Laitoin pintelit maahan ja avasin karsinan oven. Otin satulan ja satulahuovan, laitoin Foxin selkään ja kiristin satulavyötä. Otin suitset koukusta ja lämmitin kuolaimia. Hengitin niihin että niistä tulisivat lämpimämmät. Laitoin suitset Foxille ja Foxi antoi kiltisti laittaa kuolaimia. Otin kypärän koukusta ja laitoin sen päähän. Otin ohjista kiinni ja talutin Foxin ulos karsinasta. Laitoin karsinan oven kiinni että Karkki ei karkaisi. Lähdin taluttelemaan Foxia ulos tallista. "Hei lähdetkö maastoon?" Marcus kysyi. "Juu haluutko mukaan?" "Juu mä voin tulla oota vaa pihalla" "Okei" sanoin ja astuin tallista ulos. Laitoin jalustimia ja nousin selkään, Foxi oli ihan innoissaan kun satoi vähän lunta. Marcus ja Vallu tulivat ulos ja Marcus nousi Vallun selkään. "Lähdetään" Marcus sanoi ja lähdimme metsää päin. "Ihanaa mennä maastoon" "Niin onkin" Marcus sanoi. Annoimme pitkät ohjat ja menimme käyntiä. Foxi heilautteli päätään innoissaan. Olimme ihan hiljaa ja se alkoi vähän naurattaa. Nostimme ravin ja ravasimme metsässä. Puissa oli lunta ja se näytti kauniilta. Oli ihana talvinen päivä ja sen takia oli kivaa mennä maastoon. "Vallu on tänään reipas" Marcus sanoi. "Huomaan, Foxikin on tänään reipas" katsoin ympärilleen ja näin kun orava meni puussa. Foxi nousi pystyyn ja meinasin tippua selästä. "Hei Hei!" Huudahdin. Marcus meni Vallun kanssa kauemmas ja yritti ettei Vallukaan alkaisi hepuloimaan. Orava juoksi karkuun ja Foxi rauhoittui. "Kaikki hyvin rakas" sanoin ja silitin tamman kaulaa. Hyvä että en tippunut selästä. "Kaikki hyvin?" Marcus kysyi. "Juu on" naurahdin ja annoin pohkeita. Ravasimme ja edessämme oli este. "Sä voit mennä eka" Marcus sanoi. "Okei" sanoin ja nostin laukan. Menimme estettä päin ja kiihdytin. Hyppäsimme esteen ja ei tapahtunut mitään pahaa. Jatkoin laukkaa ja sitten hidastin raviin. Marcus tuli perässä ja se este meni ihan sika hyvin. "Omg ihan sika hyvin" sanoin ja Marcus hidasti raviin. "Kiitti niin sullakin meni hyvin" Marcus naurahti. Jatkoimme ravia. "No Foxi on enemmän kouluheppa" sanoin ja naurahdin. "Se on täydellinen kouluheppa" Marcus sanoi ja jatkoimme matkaa. Nostimme laukan ja laukkasimme. Foxi meni jopa vähän liian nopeasti niin hidastin sitä vähän. Laukkasimme ja näimme esteen, menin taas ekana. Kiihdytin ennen estettä ja Foxi ei osunut siihen. Foxin taidot paranivat. Oli ihanaa hoitaa ja ratsastaa Foxilla. Marcus meni estettä päin ja kiihdytti ennen sitä. Se hyppäsi sen täydellisesti. Olin niin iloinen että vaikka Foxilla ei paljoo ratsastettu mutta hän oli kuitenkin ihana ja osasi ihan sikana. Jatkoimme laukkaa ja hidastimme käyntiin. Annoin pitkät ohjat.Taputin tamman kaulaa ja näin kun eteemme tippui puusta lunta. Pysähdyin ja tunsin kuinka Foxi säikähti. "Rauhoitu se on vain lunta" sanoin ja silitin tamman kaulaa. "se on aika säikky" Marcus naurahti. "Niin se onkin" naurahdin ja nostimme ravin. Otin ohjat ja ravasimme. Foxi oli hyvin säikky tamma mutta hän oli niin ihana. "Laukataanko vähän?" Marcus kysyi. "Juu laukataan vaan" sanoin ja nostin laukan. Marcus nosti laukan ja oli takanani. "Otetaan kisa tuolle kivelle" Marcus sanoi ja nyökkäsin. Annoin hiljaa pohkeita ja Foxi meni kiitoa. Hidastin vähän ettei Foxi villiintyisi. Marcus ja Vallu oli meidän takana, mutta ei ihan meissä kiinni. Hiukseni lensivät, ihan niin kuin lentäisin. Olin kiven luona niin hidastin käyntiin. Marcus tuli viereeni käynnissä. "Onnea voitit" Marcus sanoi. "Kiitti se oli kyllä kunnon kisa" naurahdin ja taputin tamman kaulaa. Marcus huokaisi ja silitti Vallun kaulaa. "Olit mahtava" sanoin ja silitin tamman kaulaa. Oli hauskaa ottaa pieni kisa Marcuksen ja Vallun kanssa. Talvinen ilma antoi kunnon joulu fiiliksen. Puissa oli jäänpaloja ja lunta. Näimme tallin, niin annoimme pitkät ohjat. "oli kivaa olla maastossa sunkaa" sanoin ja katsoin Marcusta. "Niin olikin, mentäisiinkö joku muu kerta uudestaan?" Marcus kysyi ja vastasin. "Juu mennään vaan, oli ihan sika kivaa" sanoin ja jatkoimme matkaa tallille päin. Näin kun Lukaksen auto parkkeerasi tallin pihaan. "Ööö..." Sanoin mielessäni. Mitäköhän Lukas ajattelee siitä että olin Marcuksen kanssa maastossa. Mutta minä ja Marcus ollaan vain kavereita. Menimme tallin oven eteen ja menimme selästä alas. Otin ohjista kiinni ja Lukas tuli eteemme. "Missä olitte!" Lukas sanoi vihaisena. Lukas oli hyvin mustasukkainen persoona. "Olimme maastossa, tässä on Marcus" sanoin ja katsoin Lukasta. Lukas katsoi vuorotellen minua ja Marcusta. "Miksi menit pojan kanssa, petätkö minua?!" " Olemme kavereita, ja en petä suo!" Aloin hermostua. "No et saa olla muiden poikien kanssa" Lukas sanoi ja oli hyvin vihainen. "Se ei ole sinun päätös, rakastan suo ja kyllähän säki oot Bellan kanssa joskus!" Sanoin ja Bellalla oli jo oma poikaystävä niin se ei haitannut muo. "No no..."Lukas sanoi ja meni talliin. "ööö.... ok" Marcus sanoi ja astui tallin sisään. Olin ärtynyt ja astuin talliin. Menimme Foxin karsinan luo ja avasin karsinan oven. Talutin Foxin karsinan sisälle ja otin suitset pois. Laitoin suitset koukkuun ja otin kypäräni samalla pois. Laitoin kypäräni koukkuun ja menin ottamaan muut varusteet pois Foxilta. Otin pintelit pois ja laitoin ne karsinan ulkopuolelle. Löysensin satulavyötä ja otin satulan ja satulahuovan pois. Menin karsinasta ulos ja laitoin karsinan oven kiinni. Otin kaikki varusteet ja menin satulahuoneeseen. Laitoin varusteet paikoilleen ja menin pesemään kuolaimia. Kun olin pessyt kuolaimet laitoin suitset paikoilleen. Menin satulahuoneesta pois ja menin takaisin Foxin luo. Avasin karsinan oven ja otin harjat. Harjailin Foxia ja laitoin harjat paikoilleen. Otin kaviokoukun ja menin ottamaan Foxin kaviot. Foxi antoi kiltisti jalkansa ja otin sen kaviot. Laitoin kaviokoukun hoitokamalaatikkoon ja laitoin karsinan oven kiinni. "Moikka rakas" sanoin ja otin kypärän ja hoitokamalaatikon käsiin. Lähdin tallin ovea päin ja avasin sen. Lähdin autolle päin ja etsin avaimet taskusta. Otin avaimet käsiin ja avasin auton ovet. Laitoin takakonttiin kamat ja menin istumaan autoon. Käynnistin auton ja lähdin kotia päin. Minua ärsytti se Marcus ja Lukas juttu. Mutta toivotaan että saadaan se järjestettyy. Lumi on kyllä niin ihana ja huomaa selvästi miten se piristää hevosiakin! Eikä joulu ole mitään ilman lunta! Teidän maastolenkki kuulostin oikein piristävältä, vähän kyllä minua hirvitti kun kuulin laukkakisastanne, maastossa on näihin aikoihin vaan niin petollisen liukasta. Jos et ole vielä huomannut, Foxi muuten palailee nyt normaalisti ratsastustunneille, eli liikutus keskiviikkoisin/viikonloppuisin, sillä muuten tammalla tulee liikaa töitä. Onpas Lukas mustasukkainen, ei tuollaisesta asiasta pitäisi noin kiivastua, pitäähän sun nyt saada kaveerata vapaasti kenen kanssa tahdot..!
Tämä vasta oli pitkä tarina ja sisältöäkin riitti! Kirjoitusvirheitä löysin vain pari, pääasiassa siis oikein kielioppista tekstiä. Se mihin kehottaisin sinua edelleen kiinnittämään huomiota, on tekstin sujuminen. Nyt lähes kaikki lauseet ovat toisistaan irrallista kerrontaa. Tekstistä tulisi paljon sujuvampaa, kun lisäisit väliin linkkisanoja ja käyttäisit hieman enemmän kuvailua. Kehotan myös jättämään turhat kerronnat kuten "avasin harjapakin ja otin harjat" tms. pois. Saat 25 tr ja 20 tp!
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 14, 2016 21:27:12 GMT 2
Mustasukkaisuus.... Olin juuri tullut talliin. Menin tallin sisälle ja lähdin varustamaan Foxia tunnille. Olin hyvin ärsyyntynyt siitä Marcus ja Luka jutusta. Foxin luona oli jo joku. "Hei olen Kristina, olen Foxin hoitaja" "Hei olen Petra, menen tänään Foxilla" "Onko sulla tunti?" "Ei oo" "Ootko saanu Allulta luvan?" "En?" "Et saa mennä sillä" sanoin ja lähdin etsimään Allua. Menin eka satulahuoneeseen. En nähnyt häntä. "Hei Marcus ootko nähny Allua?" "En oo, mikä hätänä?" Marcus katsoi minua ihan oudosti. "Joku Petra menee sillä vaikka ei oo lupaa" sanoin ja Marcus sanoi. "Okei, jos tarvit apua niin sano" nyökkäsin ja lähdin etsimään Allua. Menin maneesille ja katsoin ovista sisään, siellä oli vain Theo ja Rane. En nähnyt katsomolla ketään. Menin pihalle ja menin tallia ympäri, katsoin tarhat ja parkkipaikalla oli sen auto. Mutta Allua ei näkynyt. Aloin huolestua ja menin takaisin tallin sisälle. Menin Foxin karsinan luo näin kun karsinan ovi oli kiinni, että Karkkia ja Foxia ei ollu. "Marcus, missä Foxi ja Karkki?" "En tiiä, tulin juuri satulahuoneesta. Tarvitko apua etsimisessä?" "Juu" "menen vaikka katsomaan tallin läheltä jos löytyy" "Okei ,menen sinne missä olimme maastossa" "okei" Marcus sanoi ja alkoi varustamaan Vallua. Menin pihalle ja lähdin maastoon ilman hevosta. Olin hyvin peloissani mutta en voinut jättää Foxia ja Karkkia sen hullun kanssa. Maassa oli lunta ja se vaikeni kävelemistä. Näin jonkun hevosen ja pienen hevosen. Olisiko se voinut olla..... "Foxi, Karkki!" Huusin ja lähdin juoksemaan heitä päin. Petra kääntyi ja lähti kiitolaukkaamaan pois. Karkki ei paljoo pysyny perässä. "äääh ei susta saa ees paljoo rahaa" Petra sanoi ja päästi Karkin riimusta kiinni. Karkki kaatui ja olin niin nopea. Menin Karkin luo ja katsoin sitä. "Hei hei kaikki hyvin" silitin tamman kaulaa ja yritin nousta se kanssa. Marcus tuli takaani. "Hei mitä tapahtui" "Petra meni tonne" osoitin ja istuin lumessa ja Karkki makasi. "Se päästi riimunnarusta irti ja Karkki kaatui" sanoin vihaisena. "Okei, tarvitko apua?" "en mutta voitko mennä Petran perään?" "Juu" Marcus sanoi ja lähti nopeasti mutta varovasti Petran perään. Yritin nostaa tammaa mutta se oli vaikeaa. Annoin Karkin makaa lumessa ja lähdin hakemaan lehtiä. Otin puista lehtiä ja menin takaisin Karkin luo. Katsoin taskujani olisiko jotain hyödyllistä... Mutta ei. Ei edes kännyä. Löysin taskustani teipin ja en edes tiiä miksi minulla oli edes se. Ihan niinkuin laittaisin pintelit mutta sen sijaan lehdet. Lehdet olivat paksuja niin niiden pitäisi auttaa. Laitoin teippiä ettei se avautuisi. Yritin nousta ja pidin Karkin riiimusta kiinni. Lähdin taluttelemaan sitä tallille päin. Karkki hirnui kivusta ja en voinut sietää sitä. "Hei kaikki hyvin ollaan kohta perillä" sanoin ja Karkki kiihdytti talliin päin. Karkki jopa alkoi vetämään sitä ja melkein meinasin kaatua. Hetki meni.... Olimme talilla ja avasin tallin oven. Vein Karkin sen karsinaan. "Hei mitä tapahtui?" Linda kysyi. "pitkä tarina, ota kännykkä ja soita 112" "mutta saat isot laskut lääkäriltaä" "Ei sillä ole väliä!" Huusin ja Linda soitti eläinlääkärin. Linda meni kauemmas. Minua ei kiinnostanut mikään lasku. Avasin minun hienon lehti pintelin ja laitoin sen karsinan ulkopuolelle. Olin hyvin huolestunut varsasta ja Foxista. En edes tiennyt missä tamma on. Mutta Karkki oli ainakin turvassa. Juuri sillä hetkellä kun tarvitsen Allua niin sitä ei oo. Lääkäri tuliin ja se opastettiin Karkin luo. Menin kauemmas ja selitin koko asian. Meni hetki kun minä kerroin sen asian. " Okei mene vaan etsimään tammaasi, minä hoidan tämän" nyökkäsin ja juoksin tallista pois. Menin maastoon mutta menin sieltä mistä tullaan. Elikkä minun pitäisi sitten mennä niitä vastaan. Lähdin juoksemaan heitä vastaan. En nähnyt ketään ja ilma oli tosi kylmää. Joulu oli ihanaa mutta ei se kylmyys. Näin kaukaa jonkun hevosen. Kiihdytin askeliani ja näin se oli..... "Foxi!" Huusi ja tamma katsoi minua. Tamma kiitolaukkasi luokseni ja siinä vaiheessa. Ihan niin kuin aika olisi hidastunut. Petra katsoi kaukaa ja juoksi karkuun. Halasin tamman kaulaa. "Voi rakas oli ihan sika ikävä" sanoin ja annoin pusun sen turpaan. Tamma halasi minua sen turvalla . Nousin selkään ja näin kun Marcus oli jo tallilla puhumassa Lukaksen kanssa. "Voi ei" sanoin Foxilla ja annoin pitkät ohjat. Olin jo tallilla. Lukas ja Marcus vaihtoi paikkaa etten kuulisi mitä he puhuisivat. Menin selästä alas ja otin ohjista kiinni. Linda tuli tallin ovelle. "Voin ottaa Foxin" "öö.... Okei" sanoin ja astuin talliin. Menin heti Karkin luo. Karkki nukkui rauhassa karsinassa. "Teidän maksu on 2000€" lääkäri sanoi ja antoi lapun minulle. "Okei" laitoin lapun taskuun ja menin Karkin luo. "Voi tyttö raukkaa" sanoin ja sitten viereeni tuotiin Foxi. Foxi meni makaamaan varsansa viereen ja nuoli sitä. "Voi teitä" sanoin ja laitoin karsinan oven kiinni. Lähdin tallista. Marcus ja Lukas vielä puhui jotain, mutta mitä?. Menin autoon ja käynnistin sen. Lähdin ajamaan kotia päin. Päivä oli ihan kamala. Silmistäni tuli kyynel ja pyyhkäisin se kädelläni. Huhhuh, toivottavasti kaikki selviää! :/ Ja niinhän se monasti menee, että juuri silloin kun tarvittaisiin, ei ole paikalla.. Tässä tarinassa sattui ja tapahtui, ehkä vähän liikaakin, sillä nyt oli vaikea pysyä perässä tapahtumissa. Joistain asioista et edes maininnut ja välillä tulikin vähän sellainen "hetkinen" -fiilis. Ensinnäksin, miksi tarvitsit sidettä? Kyllähän sen arvasi, mutta se olisi kannattanut mainata ennen tilannetta, esim. näin karkin jalassa verta vuotavan haavan tms. toiseksi ihmettelin miten sait puista lehtiä? Nythän on talvi ja kaikki lehdet ovat tippuneet ja hautautuneet lumikerroksen alle. Kolmas juttu oli tuo, kun kutsuit eläinlääkärin paikalle ja sanoit "soita 112", eläinlääkäreillähän on ihan omat numerot. Tämä siis vähän sekoitti ja hetken luulin, että soitit ambulanssia Petralle tms. Mitäs vielä. No ylipäätään koko kuvio oli aika outo, tästä olisi kyllä voinut saada ihan hyvänkin tarinan, mutta hieman pidemmällä selostuksella, jotta lukia pysyy mukana
Kirjoitusvirheisiin en edes juuri huomannut kiinnittää huomiota, kun tekstissä oli muuta "pohdittavaa". Mitään varsinaisia kirjoitusvirheitä en nähnyt, mutta joissain kohdissa olit käyttänyt puhekieltä. Tämä on näissä tarinoissa ihan ok, mutta mieluiten niin, että kokonaan puhekieltä tai kirjakieltä. "lainausmerkkien sisässä olevat puheenvuorot ovat eri juttu, niissä voi tietysti aina olla puhekieltä!" Saat 20 tr ja 10 tp.
- allu
|
|
Marcus
Menossa mukana
Huimapää, tyhmänrohkea, Dimman pikkuveljenäkin tunnettu miehenalku.
Character Age: 22
Character Gender: Male
|
Post by Marcus on Dec 15, 2016 16:51:21 GMT 2
Mun on pakko tulla kommentoimaan, että nä tarinat on ihan huippuja, koska ne on ihan erilaisia! Uskaltaisipa itsekin käyttää enemmän mielikuvitusta niin johan saatais toiminnantäyteinen talli. Pitääpä alkaa kehittelemään vaikka jonkinlaista tapahtumasarjaa. Ja mukava nähdä itseään käytettävän tarinoissa, sillä siitäkin saa aina paljon ideoita! Kannattaa kokeilla En minä pure vähän tapahtumarikkaammista tarinoista, kunhan nyt hevonen ei niissä kuole! Mutta tapahtua saa - ja sehän onkin ihan tylsää ja jopa epärealistista - jos mitään ei koskaan tapahdu -allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 20, 2016 15:27:10 GMT 2
Mun päivä.... Osa yks... Heräsin aamulla. Katsoin kelloa ja kello oli 10.00, oli aika nousta. Nousin ylös ja menin pesemään hampaita. Kävelin vessaan ja otin kaapista hammasharjan ja hammastahnan. Kastelin hammasharjan pään ja laitoin sen päälle hammastahnaa. Pesin hampaita ja katsoin peiliin ja ajattelin mitä tekisin tänään. Talille ei tartte mennä mutta mitä tekisin. Sylkäisin hammastahnan lavuaariin ja huuhtelin suun. Kastelin hammasharjani ja laitoin sen kaappiin. Jätin vahingossa hammastahnan lavuaariin ja se oli auki. Laitoin sen kiinni. Laitoin hammastahnan kaappiin hammasharjani viereen. Menin vessasta pois ja kävelin alakertaan syömään. Lukas oli keittiössä ja olin vieläkin vihainen sille siitä Marcus jutusta. Lukas oli jo tehnyt kahvin niin otin mukini ja laitoin sinne kahvia. Kahvin haju oli ihana se taisi olla Mocca. Laitoin mukini pöytään ja otin pöydätä joulutortun. Otin kaapista lautasen ja laitoin sen päälle joulutortun. Otin lautasen ja laitoin sen pöytään. Istahdin ja otin kahvikupin käsiini. Otin kulauksen. Kahvi oli niin hyvää ja se maistui paremmalta vielä kun siinä oli tonttu muki. "Huomenta" Lukas sanoi ja olin ihan hiljaa. En halunnut kuunnella häntä. Ignoorasin sen ja katsoin pihalle. Pihalla oli lunta ja lunta vain satoi. "Tiedän että olet vihainen siitä Marcus jutusta mutta.." "Mutta mitä, olenko sen kanssa yhdessä. En ole, me ollaan vaan kavereita. Olet aina mustasukkainen jos olen jonkun muun miehen kanssa tekemisissä." Sanoin ärtyneenä ja laitoin kahvimukini pöydän päälle. "En vain halua että petätä minua!" "En pettäisi sinua!" Aloin melkein huutamaan. " No susta ei ikinä voi tietää" Lukas huusi ja katsoin sitä. "Ota kamat ja ala vetämään" Huusin ja osoitin sormella minne sen pitää mennä. "Ei ei , sanoin väärin" "MENE POIS" huusin ja pidättelin itkuani. Lukas meni pakkaamaan kamoja ja istahdin. Koti oli minun niin sain päättää kuka lähtee täältä. En kestänyt sitä kun se ajatteli että olen H****. Otin haukun joulutortusta ja katsoin pihalle. Ajattelin mitä teen elämälläni ja että kaikki jättää mut. Lukas tuli alas ja meni ovesta ulos. Se paiskautti ovea ja aloin itkee. Nousin ylös ja otin lautasen ja mukin. Laitoin mukin ja lautasen keittiön pöytään. Kävelin olohuoneeseen ja istahdin sohvalle. Otin kännykkäni pöydältä ja avasin lukituksen. Soitin Bellalle. "Haloo?" Sanoin ja odotin kunnes Bella vastaa. "Hei mitä on tapahtunut?" Bella kysyi. "Minä ja Lukas erottiin" sanoin ja silmistäni tuli kyynel. "Voi ei tulen sinne heti" Bella sanoi ja laittoi luurin. Oli ihanaa että Bella huolehti minusta mutta ei sen tarttenut tulla tänne. Huokaisin ja katsoin mitä uutta oli instagramissa. Otin kameran ja otin kuvan. Editoin sen ja katsoin oliko se hyvä. Kirjoitin siihen. "Erottiin mun BF:n kanssa, en ole enään varattu" kirjoitin ja julkaisin sen. Laitoin kännykkäni pois ja nousin ylös. Ikkunan luo ja katsoin ulos. Ikkuna oli seinän kokoinen. Istuin ja katsoin miten lunta satoi. Katsoin kuinka oravat leikkivät toistensa kanssa. Kodissani oli monta koiraa. He olivat huoneessa nukkumassa. Yksi heistä tuli luokseni. Sara istahti viereeni ( sara on kääpiösnautseri). Silitin Saraa. "Voi rakas miksi kaikki jättää muo" sanoin ja pussasin Saraa sen kaulaan. Sara haukahti ja katsoi minua. Olin niin iloinen että minulla oli minun rakkaat koirat. Joku koputti oveen nousin ja sara tuli mukaan. Avasin oven ja Bella halasi minua. "Hei kaikki järjestyy" sanoin ja vedin Bellan pois pihalta. Laitoin oven kiinni ja Bella alkoi ottamaan ulkovaatteita pois. Kävelin olohuoneeseen ja istahdin sohvalle. "No miten oot pärjänny?" Bella kysyi ja vastasin." Ihan hyvin mutta en ymmärrä miksi kaikki jättää muo" sanoin ja Sara hyppäsi sohvalle viereeni. "sun pitää vaan löytää se oikee" "No oon aina yrittäny mutta en ikinä löydä" sanoin ja silitin Saraa. Bella huokaisi ja yläkerrasta alkoi tulemaan kaksi koiraa. Rodeo ja Helmi tulivat alas. Kummatkin hyppäsivät sohvalle ja odottivat kunnes Bella alkaa silittää niitä. Kummatkin heilauttivat häntiään ja Sara vain istui vieressäni. Sen huomasi että se on mun rakas koira. Bella alkoi nauramaan. "mitä?" Kysyin ja katsoin Bellaa. "Muistin vain meidät silloin tallilla kun vasta aloimme olemaan ystäviä" Bella sanoi ja halasi muo. "Nii se oli ihana päivä" naurahdin ja katsoin Bellaa. ' "Mentäsikö pihalle?" "Juu mennään vaan, käyn vaihtaa vaatteet" sanoin ja nousin ylös. Kävelin yläkertaan ja astuin huoneeseeni. Vaihdoin vaatteet ja olin pukenut punaisen paidan ja mustat farkut. Laitoin punaiset sukat ja istahdin meikki pöydän ääreen. Meikkasin ja harjasin hiukset. Otin ponnarin ja laitoin hiukset kiinni. Kävelin alakertaan ja Bella odotti jo alhaalla. Koirat olivat ihan innoissaa. Laitoin kengät ja takin. Otin kaulahuivin kaapista ja laitoin sen kaulan ympäri. Otin kotiavaimet ja menin ulos. Odotin kunnes Bella ja koirat tulevat ulos. Koirat juoksivat ulos ja Bella käveli ulos. Laitoin oven kiinni ja kävelimme kodin taakse. Meillä oli iso piha ja siellä oli kiva aina pelleillä. Bella heitti muhun lumipallon. "HEI!" Huusin ja tein lumipallon. Otin sen käsiini ja heitin sen Bellaan. Nauroimme ja koirat alkoivat villiintyä. Helmi hyppäsi Saran päälle ja alko leikkiä sen kanssa. Se puri sitä kaulasta mutta se oli vain leikkimistä. Rodeo katsoi kahta naarasta ja meni riehumaan lumeen. Heittelimme Bellan kanssa lumipalloja. Juoksin Bellaa päin ja kaadoin sen. Kaaduin mukana. "Omg" Bella sano ja kaaduimme. Aloimme nauramaan. "Omg ollaan ihan lumessa" sanoin ja nauroin. Oli tosi hauskaa. Kun Rodeo näki että olimme maassa nii se juoksi meitä päin ja hyppäsi meidän päälle. Saksanpaimenkoira nuoli mun naamaa. "Hei" sanoin ja nauroin. Bella nousi ja otti lumipallon. Se heitti Saraan ja Helmiin. Koirat ottivat otteet pois toisen kaulasta ja lähtivät Bellan perään. "Olet ihana poika" sanoin rodeolle ja se nuoli naamaani. Aloin nousemaan ja Rodeo meni sylistä pois. Rodeo katsoi minua ihan innoissaan. "Istu" sanoin ja Rodeo istahti. Menin kauemmas ja katsoin samalla Rodeon perään. Otin lumipallon ja heitin sen Rodeoon. Rodeo sai sen suuhun ja lähti minun perään. Nauroin ja katsoin taakse. Käänsin pääni ja juuri sillä hetkellä Bella tuli vastaan. Kaaduimme ja nauroimme. Kaikki koirat tuli päälle nuolemaan naamaa. "Me ollaan ihan hulluja" sanoin ja nauroin. "Nii" Bella myönsi ja nousi. Nousin perässä ja koirat lähtivät pois. "Hei mulla on kiire nähdään huomenna" Bella sanoi ja nyökkäsin. Bella meni autoon ja lähti. Menin ovelle päin ja avasin sen. "istu" sanoin koirille ja koirat istahtivat. Koirat katsoivat minua. Otin kengät pois ja sitten takin. Kävelin yläkertaan ja menin vessaan. "Saa tulla" sanoin ja kaikki koirat juoksivat ylös. Kaikki koirat olivat vessassa, niin laitoin oven kiinni. Koirat hyppivät ja olivat ihan märkiä. "Ääää..." Sanoin ja otin saran pannasta kiinni. "Istukaa" sanoin ja Rodeo ja Helmi istahtivat. Otin Saran syliin ja laitoin sen ammeeseen. Otin koira saippuaa ja laitoin suihkun päälle. Koirat haisivat ihan kamalalta. Kastelin Saran turkin ja laitoin sen jälkeen koira saippuaa sen turkkiin. Aloin pesemään Saraa. Helmi ja Rodeo menivät maate. Sara yritti mennä pois. "Ei" sanoin ja Sara meni takaisi. Otin suihkun ja huuhtelin Saran. Sarassa ei enään ollu saippuaa niin otin sen syliin ja laitoin sen lattialle. Sara yritti ravistaa itteään. "Ei!" Huusin ja se katsoi minua. Otin kaapista pyyhkeen ja menin Saran luo. Aloin kuivaamaan Saraa ja se katsoi minua niin surullisena. "Sori Sara en vaa haluu että koko kämppä on märkä" Sanoin ja kuivailin Saraa. Sara oli edes vähän märkä mutta sillä oli lyhyt turkki nii se ei haitannu. "Helmi" sanoin ja nostin Helmin syliin. Pieni kääpiösnautseri tärisi ja oli peloissaan. Laitoin sen ammeeseen ja kastelin sen. Laitoin saippuaa ja aloin pesemään sitä. Sara jatkuvasti ravisteli itseään. Katsoin taakse ja Rodeo oli ihan hämyillään mitä tapahtuu. Iso Baskienpamenkoira katsoi ja meni maate. Huuhtelin Helmin ja laitoin sen maahan. Kuivailin Helmiä ja se näytti niin söpöltä. Helmi oli kuiva. "Rodeoo" sanoin ja Rodeo nousi. Se oli ainoa joka ei vihannut vettä. Rodeo hyppäsi ja otin suihkun. Kastelin Rodeoo ja otin saippuan ja laitoin sitä Rodeon turkkiin. Pesin Rodeoo ja se oli ihan innoissaan. Joskus kyllä kävi sääli että on niin monta koiraa mutta ei sille oi mitää. Olen kuitenkin koira ihminen. Huuhtelin Rodeoo ja otin pyyhkeen. Rodeo tuli pois ammeesta ja aloin kuivaamaan sitä. Oli ihanaa että koirat olivat puhtaat. Sammutin veden joka tuli suihkusta ja laitoin pyyhkeen muiden likaisten vaatteiden kanssa. Avasin vessan oven ja menin vaihtamaan vaatteet. Otin punaisen paidan ja valkoiset lökkärit. Laitoin likaiset vaatteet tuolin päälle. Ne vaatteet haisivat koiralta mutta en jaksanut viedä niitä muiden likaisten vaatteiden kanssa. Niin jätin ne siihen. Noniin, tässä nyt viimein vastaus tarinaasi! Pahoittelut, että jouduit odottamaan näin kauan.. Asiaan! Ensinnäkin en ole tainnut tarpeeksi selveästi manita, mutta hevosten päiväkirjoihin kirjoitetaan vain hoitotarinoita, jotka liittyvät kyseisiin hevosiin. Tälläiset "spin off" tarinat voi kirjoittaa "Hiisijärveläisten omia juttuja" - "Tarinat tallin ulkopuolelta" osioon
Joka tapauksessa tämä oli oikein kiva ja pitkä tarina! Oli mielenkiintoista päästä tutustumaan Kristina -hahmoon tarkemmin ja saada tietää enemmän esim. Bellasta. Yksi juttu mitä jäin ihmettelemään, oli se kun voivottelit miksi kaikki aina jättää sinut. Ymmärsin kerronnan perusteella, että itse jätit Lucasin, koska hän oli niin mustasukkainen kaveruudestasi Marcuksen kanssa ? Toinen mikä oli vähän sekavaa - oli kerronta koirista. En ihan pysynyt perässä, minkä rotuinen mikäkin koira oli. Tämä olisi ehkä selkeämpi, jos kirjoittaisit jokaisesta koirasta hieman samalla, kun ne pöllähtävät mukaan tarinaan. Nyt en oikein voinut mistään päätellä kuka oli esim. Baskienpaimenkoira
Kirjoitusvirheitä oli hieman, mutta ne olivat pienehköjä. Kerrontaa olit lisännyt jonkin verran, mutta kehotan sinua vielä lisäämään sitä lisää! saat tästä 30 tr.
- allu
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2017 23:59:00 GMT 2
Allu miksi en muka enään hoida Foxia, ai ton mun viimeisen tarinan takia. No sori yritin saada jotain uutta tarinoihin. Mutta harmi kun en voi hoitaa Foxia enään, rakastin häntä (((
|
|
|
Post by allu on Jan 22, 2017 9:39:36 GMT 2
Kristina, ei en todellakaan erottanut sinua minkään tarinasi takia. Pyytäisin sinua nyt tustustumaan foorumiin ja mieluiten vaikka koko tallin sivuihin huolellisemmin. Foorumilla on nyt ollut miltei kaksi viikkoa ilmoitus, jossa lukee vieläpä TÄRKEÄ LUE, ja olen siitä muutenkin maininnut useampaan otteeseen täällä. Tässä viestissä siis pyysin kaikkia tallilaisia ilmoittelemaan jatkostaan (haluaako jatkaa mukana) viimeaikaisten hiljaiselelyjen vuoksi. Viestissä ilmoitin myös, että joudun erottamaan kaikki, jotka eivät vastaa, koska miksi pitää heitä listoilla kun ei tiedä palaavatko he koskaan? Sinä et vastannut kyseiseen viestiin tässä ajassa, joten erotin sinut aivan kuten kaikki muutkin, jotka eivät vastanneet (poikkeuksena jotkin tuntiratsastajat). Tottakai ottaisin sinut mielihyvin takaisin mukaan porukkaan, jos vielä kiinnostusta vain on? Käyppä ilmoittelemassa siellä asiasta mikäli sitä on. Toinen asia, miksi sinun kannattaisi tutkia sivuja/ foorumia ylipäätään, on se, että me emme ole ehkä samanlainen paikka missä hoidit/oli ennen. Meillä ei ole sellaista "kirjoita mahdollisimman monta tarinaa niin sitä parempi olet" tms. Me painostamme vuorovaikutukseen ja virtuaalimaailman vientiin vielä pidemmälle. Olisi tylsää, jos kaikki tallilaiset vain kirjoittaisivat tallitarinoita ja minä kommentoisin niitä. Meillä tärkeimmän roolin ottavat tallilaisten välinen kommunikaatio; eli mm. roolipeli, jutustelu ja erilaiset tapahtumat. Suosittelisin siis sinua tutkimaan tallin sivuja ja eritoten foorumia oikein kunnolla!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 22, 2017 21:46:49 GMT 2
Foxia oli kiva hoitaa mutta en enään halua kirjoittaa. Painotan enemmän olemaan kavereiden kaa ja kouluun. Foxi oli ihana, ja en muutenkaan kestä sitä että minua masentaa ja sitten vielä ragetaab.Yleensä harvoimmat lukee Foorumia nii et älä valita mulle. Okei en ole lukenut sääntöjä no okei mutta en kuitenkaan kestä sitä että minulle ragetaa. Masennus tekee tästä asiasta vaikeemman. Vaikka olen monesti lukenut Foorumin uutisia mutta masennuksen takia on vaikeaaa. Sen takia harvoin kirjoitan. ))/ (((
|
|
|
Post by allu on Jan 23, 2017 17:32:55 GMT 2
Se on ok, jos kirjoittaminen ei enää kiinnosta. Tottakai pitää mennä aina omien mielenkiintojen mukaan, virtuaalitalleilukin on vain harrastus. Mielestäni olet kirjoittanut todella hyvin ja aktiivisesti, miksi silloin haluaisin ajaa sinut pois? Kirjoitin omasta mielestäni ystävälliseen sävyyn ja yritin neuvoa sinua, en todellaakaan "rageta", miksi minä nyt niin tekisin? Ethän ole tehnyt mitään pahaa/väärää! Jos Hiisivuori ei ole sellainen paikka mikä miellyttää, etkä jaksa tallien sivuja lukea, mikset perustaisi vaikka omaa tallia? Sinne voisit kirjoitella oman fiiliksen mukaan ja se voisi olla juuri sellainen kuin sinä itse haluat "Yleensä harvoimmat lukee Foorumia nii et älä valita mulle." <- mistä tiedät kun et ole kerta lukenut foorumia? Oikeastaan kaikki muut ovat keskustelussa, roolipeleissä jne. mukana, sen takia ajattelin yrittää kertoa sinullekin niistä.. Kaikki virtuaalitallit kun eivät toimi samalla kirjoitetaan tarina periaatteella. Mutta en todellakaan ragea, toivon, että löytäiset sen oman jutun. Jos se ei ole Hiisivuori, voise olla jokin toinen talli. Jos se ei ole virtuaalihevoset, voi se olla joku ihan muu juttu. Tärkeintä on se, että itse pitää siitä.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 23, 2017 21:58:29 GMT 2
Okei, ja olen lukenut joitain Fooeumin juttui mutta en kaikkia. En muutenkaan enään halua kirjoittaa
|
|