Unelmahevoseni saapuminen Hiisivuoren tallille 21.8.2016
Orin peruutettua trailerista ulos se jäi tanssahtelemaan ympärilleni pitkien mustien jouhien liikkuessa kauniisti liikkeiden mukana. Kun Rane oli vihdoinkin pysähtynyt tarkkailemaan ympäristöään pää ylhäällä, tallista oli purkautunut tallipihalle melkeimpä koko Hiisiksen tallliporukka – Jasmin, Ida, Miina, Pinja, Jem, Riley sekä allu. Jokainen näytti puulla päähän lyödyltä, paitsi allu joka virnisteli tietävästi.
- Theo älä kiduta ystäviäsi enempää, allu totesi sitten rikkoen tallipihalle laskeutuneen hiljaisuuden.
- Noh, tosiaan. Tässä on uusi hevoseni, Rane, 5-vuotias friisiläisori, kerroin jääden odottelemaan vastauksia. Ensimmäisenä suunsa avasi Ida.
- Ompa se kaunis. Mistä sä tollasen olet löytänyt? tyttö kysyi virnistäen. Muutama porukasta yhtyi Idan kysymykseen sanomalla ’Niin’.
- Hollannista… totesin arvoituksellisesti tietäen että saisin selittää kohta pienimuotoisen kertomuksen.
- Hollanista? Jem toisti sitten kurtistan kulmiaan miettiessään.
Vastaillessani kysymyspommitukseen Rane alkoi töykkiä olkapäätäni kärsimättömästi ja alkoi sitten steppailemaan vierelläni.
- Vaikka mielelläni seisoisin tässä koko päivän, niin taidan viedä Ranen talliin ennenkuin se alkaa keksimään jekkuja, totesin muille virnistäen ja lähdin johdattamaan vierelläni tahtivaa oria kohti tallin auki olevia pariovia. Johdatin Ranen tallin perällä olevaan karsinaan, joka oli vapautunut kesällä Bimun lähtiessä tallilta. Riisuin Ranelta riimun, loimen sekä kuljetussuojat. Karsinan oven koukkuun jätin riimun, ja loimen loimitelineeseen, kuljetussuojat kiikutin varustehuoneeseen. Palatessani takaisin karsinalle tarkkailemaan Ranen käytöstä käytävällä seisoskeli Pinja ja Jem.
- Täällä sitä seisoskellaan ihailemassa mun uutta silmäterää, sanoin virnistäen asettuessani seisomaan Jemin viereen.
- No vaikka niinkin, onhan se nätti, Pinja totesi naurahtaen.
- Te varmaan haluattekin auttaa mua kantamaan tän tavaroita talliin, eiköniin? Kysyin leikkimielisesti.
- En mä nyt halua, mutta ehkä mä tän kerran voin auttaa sua kn omistan nää kauheet lihasvoimatkin, Jem sanoi virnistäen.
- Sun hevosella on enemmän tavaraa mitä mä omistan kokonaisuudessaan, Pinja puhkui tuodessaan viimeistä loimikassia varustehuoneeseen.
- Luultavasti totta, sanoin kiusoitellen ja nostin Ranen estesatulan ylemmälle telineelle.
- Kyllä tässä nyt pitäisi olla kaikki, tuon vielä huomenna sen harjalaatikon sitten, jatkoin vielä edellisen lauseen perään vähän totisemmin. Autosta ja traileristakaan ei minun tarvinnut huolehtia, sillä ystäväni oli kuljettanut omalla trailerillaan Ranen hiisikseen.
Rojahdimme varustehuoneen kuluneelle nahkasohvalle, jonka kovai kokeneet jouset vastasivat kovaäänisellä narinalla. Tuskin ehdin avata suutani kun varustehuoneen ovi avautui ja sisään tulvi melkein koko porukka joka oli aikaisemmin ollut pihalla töllistelemässä Ranen saapumista.
Kun kaikki olivat asettuneet paikoilleen ja halukkailla oli kahvikupit kädessä, avasi Jasmin suunsa ja kohdisti minulle kysymyksen:
- Theo me ei vieläkään kuultu että mistä sä löysit Ranen?
- No, en tiedä onko koskaan tullut puheeksi mutta mulla on isosisko Naomi, joka on myöskin hevosharrastajia ja tosi hyvä ratsastaja. Se oli koko kesän Hollannissa töissä yhellä kilpatallilla, johon mä menin sitten vierailemaan muutamaksi viikoksi. Iskin siellä heti silmäni Raneen, ja sain tietää että se oli myynnissä. Kuten huomaatte, päädyin sitten ostamaan sen, kerroin muiden kuunnellessa tarkasti.
Sain parit vastaukset tähän, juttelimme vielä hetken Ranen koulutustasosta ja muusta ennenkuin keskustelunaiheet lähtivät venymään jos jonkinmoisiin suuntiin, mikä oli normaali ilmiö Hiisiksen varustehuoneessa.
Aika oli kulunut lentämällä jutellessamme, ja porukkaakin oli alkanut jo lähtemään kotiin. Tämä sai minut katsomaan kelloa, joka näytti jo kauhukseni 19:45. Eihän se myöhä ollut, mutta kotona olisi vielä paljon tekemistä.
- Mä taidan alkaa lähtemään, pitää vielä tehdä kaikenlaista tuolla kotona, sanoin ja punnersin itseni ylös upottavalta sohvalta.
Huikkasin moikat varustehuoneessa jälellä oleville astuessani ulos ovesta.
// Tästä tuli nyt tällänen
tosi lyhyt saapumistarina, mutta tarinahan tuokin.
Pitää taas vähän totutella kirjoittamiseen pienen kesällä olleen tauon jälkeen.
Pituudesta viis, tarina se kuitenkin oli Mahtava päästä näin nopeasti lukemaan teidän saapumistanne! Rane vaikutti aamulla jo kotiutuneen uuteen karsinaansa, on varmaan kilpatallilla tottunut hieman vaihtelevaan ympäristöön? Toivottavasti teillä lähtee yhteispeli käyntiin hyvin, se on kyllä mahtava tunne, kun löytää unelmiensahevosen ja kyllä siihen pitää tarttua silloin "kynsin ja hampain kiinni", vaikka kyseessä olisivatkin parin sijaan muutamat tuhat lappuset. Raha on kuitenkin vain rahaa Oikein mukava saapumistarina kaikkiaan, pari kirjoitusvirhettä onnistuin kuitenkin bongaamaan, joskin ne olivat hyvin pieniä. Saat tästä 20 tr (oman hevosen tarinoista saa ainoastaan siis tr ja hoitsulle kirjoitetuista myös tp, olen ottanut kys. linjan vasta hiljattain käyttöön, jos ihmetyttää)
- allu