|
Post by Theo on Aug 17, 2016 14:44:40 GMT 2
Ääh mulla osuu melkein kaikille päälle joku, mutta joko 20. tai 21. päivä käy (melkeimpä mikä tahansa aika kunhan ei ihan noilla aamun alkutunneilla), jommalle kummalle päivälle mulla on menoa kavereiden kanssa mutta laittelen vielä viestiä kun tiedän varmasti että kumpana päivänä pääsisin.
|
|
Jem
Tuttu kävijä
© Dom Biddulph
|
Post by Jem on Aug 17, 2016 19:27:59 GMT 2
21.08 voisin ehkä kyetä tulemaan paikalle, muina päivinä on jo menoa kavereiden kanssa tai yliopistolla niin etten tiedä yhtään milloin pääsen koneelle.
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 18, 2016 20:39:51 GMT 2
Minua kiinnostaa osallistua tunnille! 25.8. klo 19-20 sopii minulle parhaiten. Nyt viikonloppuna olen siis jo aika kiinni kaikenlaisissa menoissa, kakun leipomista ja ratsastusta ynnä muuta, kouluun valmistautumista, koska se alkaa maanantaina EDITNäyttää siltä, että mulle vois käydä myös toi 21.8. klo 13-14.
|
|
|
Post by Theo on Aug 20, 2016 21:08:31 GMT 2
Mulla tuli ihan puskista ilmoitus irl-vuokraponin omistajalta että mulla olisi mahdollisuus päästä huomenna kunnon estetunnille (juurikin ajankohtana 12.-13.00), ja kun harvoin pääsen hyppimään niin taidan tarttua tilaisuuteen. Joudun siis valitettavasti vielä tällä viimehetkellä vetäytymään tunnilta, toivottavasti pystytte pitämään hyvän online-tunnin tuolla kolmenkin konkkaronkalla! Tämä selvä, tottakai irl-jutut menevät edelle! Hyvä että ilmoitit - allu
|
|
|
Post by allu on Aug 21, 2016 12:09:12 GMT 2
Aloitetaan..
Kävelin vihellellen maneesiin, jonne olin pyytänyt ratsukoita saapumaan yhdeksi, sillä kenttä oli edellispäivien sateiden jäljiltä vielä ihan kuravelliä. Maneesin ovet olivat auki, mutta sisällä ei ollut vielä ketään. Kulmiani rypistäen laitoin keskirivin kattovalot päälle, vaikka arvelinkin meidän pärjäävän ihan hyvin luonnonvalolla. Tallista päin kuului ääntä, josko ratsukot saapuisivat jo, ainakin kaikki oli ollut kunnossa käydessäni aiemmin tallissa vilkaisemassa olivatko kaikki saapuneet hoitamaan ratsujaan..
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 21, 2016 12:14:07 GMT 2
"VOMPATTI!" Allun ilmestyminen tallille aiheutti jaloissani epämääräistä säpinää ja tuli kiire. Vasen takakavio oli edelleen putsaamatta, vaikka hevonen oli varustettu. "Ei auta... Tule!" nappasin kaviokoukun tarkoituksettomasti mukaani ja lähdin maneesille päin. Vatsassani oli tulivuori.
|
|
|
Post by Ida on Aug 21, 2016 12:17:47 GMT 2
Napsautin kypäräni remmit kiinni samalla kun lähdin taluttamaan Morttia maneesille. Olin melkein jopa ajoissa! Jännitys aiheutti levotonta kuplintaa mahassani kun astui sisään maneesin ovista.
|
|
Jem
Tuttu kävijä
© Dom Biddulph
|
Post by Jem on Aug 21, 2016 12:20:05 GMT 2
"Turha luulla että toi auttais yhtään", mumisin Vallulle sen nostaessa päänsä yläilmoihin suitsien lähestyessä korvia - huonoa tuuria että yletyin helposti pujottamaan suitset ruunaparan päähän. Pari sekuntia murjotettuaan ruuna alkoi maistella kuolaimia ja höristi korviaan, lähtien reippaasti lompsimaan vieressäni kohti maneesia Mortin ja Vompatin perässä. Mietteliäänä katsoin sivusilmällä Smirkyä raskasrakenteisempaa hevosta ja tervehdin allua nyökkäämällä astuttuani maneesiin.
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 21, 2016 12:23:24 GMT 2
"Ööh... hmm... uh!" pyörin Vompatin ympärillä kuin kesäkärpänen. Sellaiseksi itseni todellakin tunsin, luonnollisen eksyneeksi ratsastustunnilla. Housut kiersivät jalkojani kuin muratti linnantornia, enkä tuntenut oloani kovin eloisaksi. Suoristin ne. "Saako selkään nousta jo?" kysyin tietämättömänä tallin systeemeistä. Seisoimme siinä kaikki: Ida ja Mortti, Jem ja Vallu, minä ja Vompatti. Yhdellä oli kaviokoukku; se ei pilannut sopusointuista näkymää.
|
|
|
Post by Ida on Aug 21, 2016 12:27:32 GMT 2
Odotin Allulta vastausta samalla kun kipaisin hakemaan maneesin katsomopuolelta jakkaran. Mortti seisoi kiltisti kentän keskellä paikoillaan, kun saavuin tuoli kainalossa sen luokse. Aina yhtä luotettava hevonen.
|
|
|
Post by allu on Aug 21, 2016 12:29:01 GMT 2
"Tottakai saa!" Vastasin Miinan kysymykseen, "meillä on tapana noista selkään heti kun on valmis, tarvitsetko apua, voin vaikka roikkua?" Jatkoin kummastellen uuden tallilaisen kädessä olevaa kaviokoukkua. Kenties hän nappasi sen mukaan vahingossa, mutta en voinut olla mitenkään karkottamatta ajatuksia uusien tallilaisten ennakkoluuloista maneesimme pohjaa kohtaan.. Odottamatta vastausta kävelin Vompatin luokse ja tartuin toisenpuolen jalustimesta kiinni nyökäten Miinalle merkiksi, että selkään sai nousta.
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 21, 2016 12:33:31 GMT 2
Nostin ohjat Vompatin pään yli sen kirjavalle kaulalle ja pyyhin punaista satulahuopaa hellästi ennen kuin Allu vastasi ja tuli auttamaan. Ystävällistä, tuumasin. Ei tuntunut enää niin tuskaiselta, koska olin kysynyt jotakin. Odottamisen kauhu oli suuntautunut tekemiseen, siitä pidin. "Hei anteeksi, mulla on täällä kaviokoukku! En saanut tota toista takakaviota putsattua, mut ei mun ollu tarkotus ottaa tätä..." Huokaus. Selitys oli pitkä ja omasta mielestäni järjetön. En tiennyt, mihin laittaisin koukun. Se kädessä en millään voisi kiivetä hevosen selkään, siinä ei olisi mitään mieltä. Yritin silti. Laitoin jalan jalustimeen ja hymyilin nolosti. Mitä ihmettä olin tekemässä? Nousemassa kaviokoukun kanssa hepan selkään!
|
|
Jem
Tuttu kävijä
© Dom Biddulph
|
Post by Jem on Aug 21, 2016 12:33:32 GMT 2
Tottuneesti mittasin jalustimet sopiviksi ja kiristin satulavyötä, ponnistaen kevyesti toinen jalka jalustimessa Vallun satulaan. Nappasin vaistomaisesti ohjat lyhyemmiksi, Vallun kääntäessä kummastuneena päätään minun suuntaani seisoessaan rauhassa paikallaan. Ainakin tunnista tulisi mielenkiintoinen, kun oli tottunut reaktiivisempaan hevoseen. Vallu nyökäytti päätään hörähtäen ja pyysin ruunan käyntiin, ohjaten sen uralle vilkaisten muita.
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 21, 2016 12:36:07 GMT 2
Jem vilkaisi. Toivottavasti hän ei huomannut hätääni! Ponnistin selkään ja ojensin kaviokoukkua Allun suuntaan.
|
|
|
Post by Ida on Aug 21, 2016 12:37:43 GMT 2
Tuoli kaatui ponnistuksen voimasta. Pääsin ainakin selkään nolaamatta itseäni! Kokeilin jalustimia jalkaani, ja todettuani ne täysin minulle sopiviksi pyysin Morttia liikkeelle.
|
|
|
Post by allu on Aug 21, 2016 12:40:18 GMT 2
"Ai se kaviokoukku, joo", totesin Miinan pitäessä kädessään koukkua, jonka oli napannut mukaan tallista. Mutta hänhän oli jo hevosen selässä. Nappasin koukun Miinalta, sillä sanomattakin tiesin mistä kiikasti. Vompatin takakaviot. Asetuin hevosen viereen ja tottuneilla otteilla sain sen nostamaan jalkansa, vaikkakin hieman vastahakoisesti. Ja homma oli hoidettu!
"Tällä tunnilla olisi siis tarkoitus hioa vähän pohkeenväistöjä. Kun olette kävelleet pari kierrosta pitkin ohjin, voitte aloittaa itsenäisesti verryttelemään. Suunta on vapaa, joten olkaa tarkkoja ja pitäkää toisianne silmällä! Laukkaa voi ottaa sitten, kun ilmoitan, kysyttävää näin alkuun?"
|
|
Miina
Menossa mukana
|
Post by Miina on Aug 21, 2016 12:45:36 GMT 2
Nyökkäsin Allulle kiitokseksi. Pyysin Vompattia liikkeelle. Selässä istuminen oli mukavaa, katselin maneesin pohjaa. "Jännää tämä vaalea hiekka!" lipsautin puoliääneen jo ennen uraa. Pitkin ohjin Vompatti tuntui hyvältä. Kun kokosin, huomasin, etten itse asiassa osannut ratsastaa tällaista hevosta edes käynnissä. Tunnista tulisi opettavainen. Tein voltin, jotta olisin saanut uralla tilaa muilta, mutta käynnin ratsastaminen tuntui edelleen hankalalta. En saanut Vompattia myötäämään tai hyvin kuulolle. Hartiani sojottivat miten sattuu ja jalat tuntuivat linnakkeilta, jotka olivat uponneet paikoilleen.
|
|
|
Post by allu on Aug 21, 2016 12:49:16 GMT 2
"Nopeat pohkeet ja pienet pidätteet!" Neuvoin Miinaa, joka näytti täysin eksyneeltä Vompatin selässä. "Sun kannattaa alkuun tehdä paljon siirtymisiä, niin saat sen kuuntelemaan paremmin pidätettä. Muista että puolipidäte lähtee vatsalihaksista ja voit testata, miten saat vaikutettua siihen siirtämällä ainoastaan hartioita taaksepäin."
|
|
|
Post by Ida on Aug 21, 2016 12:51:01 GMT 2
Katselin suoraan Mortin korvien välistä eteen. Rauhoittavaa saada olla tunnilla itselleen tutulla hevosella. Mortti kulki tahmeasti, ja... ei kai se nuku? Vilkaisin mustankirjavan ruunan naamaa, ei, kyllä se valveilla on. Puristin pohkeillani saadakseni siihen lisää puhtia, mutta Mortti pärskähti vain vastaukseksi.
|
|
Jem
Tuttu kävijä
© Dom Biddulph
|
Post by Jem on Aug 21, 2016 12:51:55 GMT 2
Vallu käveli reippain askelin, kun nyökkäsin allun ohjeille. Vallun käveltyä toisenkin kierroksen, keräsin ohjat käteeni ja tein pari puolipidätettä, pysäyttäen ruunan parin kirjaimen välein. Käynnissä pyysin tummanruunikkoa pidentämään ja lyhentämään askeleita vuoronperään, ruuna yritti painaa ohjille lyhentäessä voidakseen jatkaa pidemmillä askelilla. Käytin pohjetta ja puolipidätteitä vuorotellen, ja ruunan lopettaessa painamisen pyysin sen raviin. Ravissa jatkoin samalla tavalla lyhentämään ja pidentämään askelia, kääntäen vielä jäykän ruunan välillä voltille. Voltti suureni ympyräksi Vallun painaessa ulko-pohjetta vastaan.
|
|