|
Post by allu on Jan 7, 2016 20:06:46 GMT 2
Olethan vilkaissut roolaussäännöt? ******** Kello oli neljän hujakoilla iltapäivällä opastaessani uutta tuntiratsastajaa, Neaa, tallissa. - Ja tässä näin on satulat ja suiset, kerroin Nealle. Oikestaan homma olisi ollut hoitajan, mutta koska Nean ratsulla, Velmulla, ei ollut vielä hoitajaa ja koska näin ennen tunteja minulla oli vielä aikaa pyöriä tallissa, tein sen enemmän kuin mielelläni.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 12, 2016 18:49:12 GMT 2
- Anteeksi, ootko sine allu? kysyin rymisteltyäni ensin ovesta sisään. Ympärilläni oli valoisa tila, ilmiesesti satulahuone, jossa oli kaappi, satulatelineet, suitsikoukut ja pöytä. Vilkuilin ympärilleni hiema hermostuneena ihan kuin olisi ollut syytä olla huolissaan pommin räjähdyksestä tai jostain.
|
|
|
Post by allu on Jan 12, 2016 19:47:57 GMT 2
Yhtäkkiä ovesta tuli sisään tyttö, joka pälyili ympärilleen epäluuloisesti. - Kyllä vain! vastasin ripeästi, - Taidat olla uusi täällä? aloin udella tytöltä ja Nea taisi jäädä siinä vaiheessa vähän varjoon. Sanoin Nealle, että hän pärjäisi tästä varmaan yksinkin ja sysäsin samalla Velmun harjakorin koko komeudessaan heiveröisen lapsosen käsivarsille, hymyillen koko ajan aurinkoisesti uuden opastettavan suuntaan, - tai niin minä ainakin oletin.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 17, 2016 20:29:50 GMT 2
Olin tallilla ensimmäistä kertaa, joten päätin etsiä ensin jonkun, joka osaisi neuvoa minua. Sivusilmällä olin huomannut jonkun hoitamassa kirjavaa islanninhevosta, jonka arvasin olevan tuleva hoitohevoseni. Astelin eräästä ovesta sisään ilman minkäänlaista tietoa mitä sisällä odottaisi. Iloiseksi yllätyksekseni huomasin päätyväni satulahuoneeseen, jossa eräs nainen selitti parhaillaan jollekkin, ilmeisesti myös uudelle tallilaiselle jotain. Päätin rohkaistua heittämään kysymyksen ilmaan; - Tuota.. olen hieman hukassa, ilmeisesti tämä on Hiisivuori? kysyin ja kaduin samantien sanojani.
|
|
|
Post by allu on Jan 17, 2016 20:37:35 GMT 2
Olin ehtinyt jo kertoa varusteista, hevosista, hoidosta, tunneista ja käytänteistä Aadalle, kun ovelle yhtäkkiä ilmestyi jälleen uusi kasvo. Johan nyt, vilkas päivä mietiskelin ja pakotin kasvoilleni suloisen hymyn, sillä oikeastaan olisi ollut jo aika rientää valmistelemaan seuraavaa tuntia. Uusi tulokas kysyi epävarmasti jotain, mitä en kuullut ihan varmaksi, sillä satulahuoneessa huusi radio jäätävän kovaa. - Voisin vaikka esitellä sinulle tallia samantien, Aada pärjäätkö? Oletko muuten ajatellut ryhtyä hoitajaksi vai kuinka? Utelin uudelta tytöltä samalla.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 17, 2016 20:39:56 GMT 2
- Voisin vaikka esitellä sinulle tallia samantien, Aada pärjäätkö? Oletko muuten ajatellut ryhtyä hoitajaksi vai kuinka? Nainen uteli ja hymyili samalla herttaisesti - Öh.. laitoin hoitohakemusta olin kiinnostunut Velmun hoitajan pestistä, ilmoitin turhankin hiljaa ja katselin samalla ympärilleni uteliaana.
|
|
|
Post by allu on Jan 17, 2016 20:45:47 GMT 2
- Olet siis Fanni? varmistelin ja lisäsin samantien perään: - Minä olen allu, tämän tallin toinen omistaja siis. Pidän täällä pääasiassa tunnit, toki Juulia sijaistaa välillä. Ja tämä noh.. tämä on siis satulahuone. Tuolla on satulat ja suitset ja noissa kaapeissa ovat harjalaatikot, harjat ja suojat ja tuolla taas.. Selostin jälleen kuin papupata.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 18, 2016 6:56:37 GMT 2
- Onko Velmu siis menossa nyt tunnille, kun näin jonkun laittamassa sitä kuntoon tuolla karsinassa? Ihmettelin keskeyttäen allun selostuksen. Oli hyvä, että joku osasi neuvoa paikkoja ennen aloitusta, sillä en tiennyt mitään niin rasittavaa, kuin sen, että ei osannut suunnistaa. Siitä sitten olisi pitänyt vielä jotain toista neuvoa..
|
|
|
Post by allu on Jan 18, 2016 15:54:03 GMT 2
- Juu, Nea taisi ratsastaa sillä nyt ensimmäisellä tunnilla, vastasin epämääräisesti, sillä en kuollakseenkaan muistanut mitkä kaikki hevoset olivat tulossa ensimmäiselle tunnille. Vilkaisin nopeasti kelloa ja huomasin sen olevan vasta 20 minuuttia vailla viittä, - helpotukseksi. - Jaa-a.. tässähän ehtisi vielä keittää kahvia, totesin iloisena ja napsautin tiskipöydällä olevan vedenkeittimen päälle, sillä en oikeastaan juonut kahvia, teetä ja jouluista glögiä vain.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 18, 2016 16:42:05 GMT 2
Katselin allun "kahvinkeittoa" penkiltä pöydän äärestä ja katselin himoavasti myös pöydälle allun tuomia pullia ja vanhoja pipareja, mutta en uskaltanut ottaa mitään. Vilkaisin nopeasti puhelintani johon oli ehtinyt lyhyessä ajassa kertyä satoja viestejä - whatsapp - ajattelin ja vastustin samalla ajatusta viestien selaamisesta. - Montako hevosta täällä kaikkiaan on? Päätin lopulta kysäistä päättääkseni piinaavaan hiljaisuuden.
|
|
|
Post by allu on Jan 19, 2016 21:03:35 GMT 2
- Tällä hetkellä yhdeksän. Tallissa on tosin kaksitoista karsinaa, joten kolme vielä mahtuu, hymähdin ja lisäsin samantien perään; - Niitä pullia ja pipareita saa toki ottaa, sillä en voinut olla huomaamatta Fannin himoavaa katsetta pöydän antimia kohtaan.
Yhtäkkiä - täysin odottamatta teepannu sihahti ja alkoi höyrytä enemmän, kuin asiaan kuului hätääntyneenä yritin nypätä johdon seinästä saamatta kuitenkaan tarpeeksi rivakkaa vetoa aikaan, sillä kauhistuneisuus oli vienyt kaikki voimani.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 20, 2016 16:31:17 GMT 2
Vedenkeittimen alkaessa savuta oudosti ja veden vielä kupliessa sisällä hurjemmin pystyin vain kuvittelemaan ilmeeni, kun tuijotin siinä silmät lautasen kokoisina. Toisaalta minua huvitti allun toiminnallisuus - toisaalta kauhistelin mitä hänelle voisi sattua. Yritin auttaa, mutta tunsin jäsenieni lukittuneen niihin asemiin säikähdyksestä ja ehkä hieman hämmästyksestäkin. - Tee jotain, huusin itselleni, mutta käteni vain alkoivat täristä ja pulla murentua suoraan puhtaille, äitimuorin silittämille ratsastushousuille
/ Tässähän alkaa tapahtua :DD
|
|
|
Post by Juulia on Jan 21, 2016 15:49:16 GMT 2
Satulahuoneesta kuului kummallista ääntä. Uteliaana en voinut vastustaa kiusausta avata ovea ja katsoa mitä oli tekeillä. - Allu!!! Saat kyllä ihan itse siivota sotkusi siitä toskipöydältä. Sun jälkiä saa olla aina siivoomassa joka paikassa, tuhahdin vaikka oieasti minua vain nauratti ystävättäreni toilailu. Toisella puolella tallia tuntematon tyttö, oletettavasti joku hoitaja, kurkotti kätensä kohti piparikulhoa. - Kukas sinä olet? kysyin tytöltä iloisesti.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2016 16:34:21 GMT 2
Yhtäkkiä satulahuoneeseen ilmestyi tallin toinen omistaja, Juulia, joka käski allua siivoamaan sotkunsa, enkä voinut kuin nauraa naisen toilaululle, joka oli loppujen lopuksi päättynyt pieneen sotkuun tiskipöydällä. - Kukas sinä olet? kysyi Juulia, sillä hän ei ollut vielä tavannut minua. *** - Fanni, Velmun uusi hoitaja, vastasin hymyillen naiselle samalla ja siepaten piparikulhosta yhden piparin salamannopeasti, ihan kuin sitä ei kukaan sillä tavoin huomaisi.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2016 19:48:42 GMT 2
Astelin hiukan omissa maailmoissani tallin käytävää pitkin. Olin työntänyt käteni taskujeni suojiin kirpaisevalta pakkaselta joka ei tuntunut hellittävät millään. Yskähdin totutellessani edelleen tallin ilmaan, joka oli hiukan painostava ulkona vallitsevaan hyytävään säähän verrattuna. Tartuin kädelläni satulahuoneen ovenkahvaan ja painoin sen alas.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2016 19:54:34 GMT 2
Satulahuoneen ovenkahva painui alas juuri samalla hetkellä, kun olin nielaisemassa ensimmäistä piparin palaa. Kuiva pipari lyösi tiensä jostain ihmeen syystä henkitorveen, eikä ruokatorveen ja aloin köhimään vimmatusti, kunnes piparinpala löysi lopulta oikean tiensä. Perään kulauttelin vielä miltei lasillisen glögiä, sillä pipari tuntui nyt juuttuvan kurkkuun.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2016 20:01:08 GMT 2
Avasin satulahuoneen oven ja vähän hämmästyin kolmea naispuolista henkilöä. Katseeni kääntyi köhivään tyttöön joka istui penkillä nähtävästi piparia syöden. Nojasin ovenkarmiin ja ristin kädet rinnalleni. -Meinaatko sä tukehtua vai mitä sä yrität oikeen tehdä? /sori, jätin vähän pahaan kohtaan
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 21, 2016 20:12:02 GMT 2
Juotuani ison lasillisen glögiä naurahdin viimein vähän jäljessä ja heitin takaisin huonolla huumorillani: - Ja sä meinaat visiin irrottaa ton oven lopullisesti saranoiltaan? vinkkasin ovea, joka natisi nytkin parasta aikaa, mutta suuntasin tiukan katseeni sitten Juuliaan. - Piparistako tämä talli on tehty, vai onko ovet jätetty uusimatta? Ja mitä näissä pipareissa muuten on, meinasitteko myrkyttää mut?! Huudahdin turhankin kimakasti, tuntiessani piparin, tai kenties glögin, polttelevan kurkussani.
|
|
|
Post by allu on Jan 22, 2016 9:15:24 GMT 2
Sain tiskipöydän lopultakin siivottua ja huomioni kiinnittyi ovelle ilmestyneeseen poikaan, sekä tukehtumaisillaan olevaan Fanniin ja olin jälleen miettimässä, mitä minun kuuluisi tilanteessa tehdä. Vilkaisin kelloa ja säikähdin huomatessani sen olevan jo viittä vailla viisi. Lähdin saman tien harppomaan talliin päin huutaen samalla - Noniin nyt ne hevoset reippaasti kuntoon, oletteko jo valmiita?
|
|
|
Post by Juulia on Jan 22, 2016 15:21:15 GMT 2
Satulahuoneessa kävi vilinä tuntilaisten hakiessa ratsujensa varusteita. Fanni oli tukehtua glögiinsä ja tivasi minulta jotakin narisevista ovista ja ppareista. - Aa joo ne piparit, lisäsin taikinaan vähän chiliä kun piparkakkumauste loppui kesken, kerroin. - Älä huoli en mä teitä tahallani ainakaan myrkytä, hymähdin ja nappasin kulhosta kourallisen pipareita.
|
|